eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu

Rządowy projekt ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu

projekt ustawy określa zasady przygotowania, realizacji i finansowania inwestycji w zakresie terminalu wymaganych ze względu na istotny interes bezpieczeństwa państwa oraz inwestycji towarzyszących

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1835
  • Data wpłynięcia: 2009-03-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu
  • data uchwalenia: 2009-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 84, poz. 700

1835


20
Art. 25. 1. W przypadku gdy inwestycja w zakresie terminalu wymaga przejścia przez
tereny wód płynących, dróg publicznych, bądź tereny linii kolejowej, inwestor jest
uprawniony do nieodpłatnego zajęcia tego terenu na czas realizacji tej inwestycji.
2. Inwestor, niezwłocznie przed planowanym zajęciem terenu, o którym mowa
w ust. 1, uzgadnia w drodze pisemnego porozumienia z zarządcą drogi, zarządcą
infrastruktury kolejowej lub z odpowiednimi organami, o których mowa w art. 11 ust. 1
ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne, zakres, termin i warunki zajęcia tego terenu.

Art. 26. Grunty pokryte wodami, stanowiące własność Skarbu Państwa, niezbędne
do realizacji inwestycji w zakresie terminalu oddaje się inwestorowi na czas prowadzenia
i eksploatacji inwestycji w użytkowanie za opłatą roczną, na zasadach określonych w art. 20
ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne.

Art. 27. 1. Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe zarządzające,
na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, nieruchomościami objętymi
pozwoleniem na budowę inwestycji w zakresie terminalu, są obowiązane do dokonania
wycinki drzew i krzewów oraz ich uprzątnięcia w terminie oraz na warunkach ustalonych
w odrębnym porozumieniu między Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe
a inwestorem.
2. Jeżeli w terminie miesiąca od dnia, w którym decyzja o pozwoleniu na budowę
inwestycji w zakresie terminalu stała się ostateczna, nie dojdzie do zawarcia porozumienia,
o którym mowa w ust. 1, termin oraz warunki wycinki drzew i krzewów oraz ich uprzątnięcia
ustala wojewoda w drodze decyzji. Organem wyższego stopnia w sprawie, o której mowa
w zdaniu pierwszym, jest minister właściwy do spraw środowiska.
3. Drewno pozyskane z wycinki drzew i krzewów, o której mowa w ust. 1, staje się,
nieodpłatnie własnością Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.
4. Koszty wycinki drzew i krzewów oraz ich uprzątnięcia ponosi inwestor.

Art. 28. Do gruntów rolnych i leśnych objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji
inwestycji w zakresie terminalu nie stosuje się przepisów o ochronie gruntów rolnych
i leśnych.


21
Art. 29. Organem wyższego stopnia w sprawach określonych w niniejszym rozdziale
jest minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej,
z zastrzeżeniem art. 27 ust. 2.

Art. 30. W sprawach nieuregulowanych w niniejszej ustawie stosuje się odpowiednio
przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, przy czym ilekroć
w przepisach tej ustawy mowa jest o decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu
publicznego, rozumie się przez to także decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie
terminalu.


Rozdział 4
Udzielanie zamówień na realizację inwestycji w zakresie terminalu

Art. 31. 1. Zamówienia udzielane w związku z przygotowaniem, realizacją
i finansowaniem inwestycji określonych w art. 2 ust. 2, jeżeli wymaga tego istotny interes
bezpieczeństwa państwa, są realizowane zgodnie z art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004
r. – Prawo zamówień publicznych. Zamówienia te udzielane są w sposób pozwalający na
zawarcie umów bez zbędnej zwłoki, a jeśli wartość umowy bez podatku od towarów i usług
jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty określonej w ust. 2,
to jest ona zawierana z zachowaniem warunków uczciwej konkurencji – w procedurze
otwartej, rzetelnej, przejrzystej i niedyskryminacyjnej. Po złożeniu ofert i ewentualnej
preselekcji procedura ta może obejmować negocjacje, zgodnie ze wspomnianymi zasadami,
w celu określenia elementów najbardziej dostosowanych do specyfiki lub złożoności potrzeb.
2. Kwoty, o których mowa w ust. 1, wynoszą:
1) dla umów o roboty budowlane – 5 150 000 euro,
2) dla umów o świadczenie usług – 412 000 euro,
3) dla umów o dostawy – 412 000 euro
– przy czym kurs złotego w stosunku do euro, stanowiący podstawę przeliczania wartości
umów, o których mowa w ust. 1, ustalany jest zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady
Ministrów wydawanym na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych.


22
Art. 32. Umowy związane z wykorzystaniem inwestycji w zakresie terminalu mogą
być zawierane na okres dłuższy niż 4 lata. Przepisu art. 142 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. – Prawo zamówień publicznych nie stosuje się.


Rozdział 5
Finansowanie inwestycji w zakresie terminalu

Art. 33. 1. Inwestycje w zakresie terminalu finansuje się:
1) ze środków własnych podmiotów realizujących inwestycje w zakresie terminalu oraz
uzyskanych przez nich kredytów bankowych i pożyczek, a także ze środków
pochodzących z emisji obligacji, w tym obligacji przychodowych;
2) ze środków pochodzących z budżetu państwa ustalonych w programie wieloletnim,
w przypadku inwestycji, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 1, co nie wyłącza
finansowania tych inwestycji z innych źródeł, w tym określonych w pkt 3;
3) ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
4) z innych źródeł.
2. Podmiotowi realizującemu inwestycje w zakresie terminalu mogą być udzielone przez Skarb
Państwa gwarancje i poręczenia zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 maja 1997 r.
o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne
(Dz. U. z 2003 r. Nr 174, poz. 1689, z późn. zm.21)).
3. Koszty realizacji inwestycji w zakresie terminalu stanowią koszty uzasadnione
w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U.
z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.22)), dotyczących kalkulacji taryfy.


Rozdział 6
Postępowanie administracyjne dla realizacji inwestycji w zakresie terminalu


21) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 123, poz. 1291,
Nr 145, poz. 1537 i Nr 281, poz. 2785 oraz z 2005 r. Nr 78, poz. 684 i Nr 183, poz. 1538.
22)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708,
Nr 158, poz. 1123 i Nr 170, poz. 1217, z 2007 r. Nr 21, poz. 124, Nr 52, poz. 343, Nr 115, poz. 790 i Nr 130,
poz. 905, z 2008 r. Nr 180, poz. 1112 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11.



23
Art. 34. 1. Decyzje administracyjne, o których mowa w niniejszej ustawie, podlegają
natychmiastowemu wykonaniu.
2. Odwołanie od decyzji administracyjnej, o której mowa w niniejszej ustawie, wnosi
się w terminie 7 dni od dnia doręczenia decyzji stronie albo w terminie 14 dni od dnia
obwieszczenia lub doręczenia zawiadomienia o wydaniu decyzji.
3. Odwołanie od decyzji administracyjnej, o której mowa w niniejszej ustawie,
powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego
przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
4. Odwołanie od decyzji administracyjnej, o której mowa w niniejszej ustawie,
rozpatruje się w terminie 14 dni. Przepisu art. 135 Kodeksu postępowania administracyjnego
nie stosuje się.
5. W postępowaniu przed organem wyższego stopnia oraz przed sądem
administracyjnym nie można uchylić decyzji, o której mowa w niniejszej ustawie, w całości
ani stwierdzić jej nieważności, gdy wadą dotknięta jest tylko część decyzji dotycząca części
inwestycji w zakresie terminalu, nieruchomości lub działki.
6. W postępowaniu administracyjnym w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji
administracyjnej, o której mowa w niniejszej ustawie, nie stosuje się art. 159 Kodeksu
postępowania administracyjnego.

Art. 35. 1. Do skarg na decyzje administracyjne, o których mowa w niniejszej ustawie,
stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.23)), z wyłączeniem art. 61 § 3 tej
ustawy, oraz z zastrzeżeniem przepisów niniejszej ustawy, z tym że:
1) przekazanie akt i odpowiedzi na skargę następuje w terminie 15 dni od dnia otrzymania
skargi;
2) skargę rozpatruje się w terminie 30 dni od dnia otrzymania akt wraz z odpowiedzią
na skargę.
2.
Termin rozpatrzenia skargi kasacyjnej wynikającej z realizacji inwestycji

w zakresie terminalu wynosi 2 miesiące od jej wniesienia.


23) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 94,
poz. 788, Nr 169, poz. 1417, Nr 250, poz. 2118 i Nr 264, poz. 2205, z 2006 r. Nr 38, poz. 268, Nr 208, poz. 1536
i Nr 217, poz. 1590, z 2007 r. Nr 120, poz. 818, Nr 121, poz. 831 i Nr 221, poz. 1650 oraz z 2008 r. Nr 190,
poz. 1171 i Nr 216, poz. 1367.

24
Art. 36. 1. Nie stwierdza się nieważności ostatecznej decyzji o ustaleniu lokalizacji
inwestycji w zakresie terminalu, jeżeli wniosek o stwierdzenie nieważności tej decyzji został
złożony po upływie 14 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna, a inwestor
rozpoczął budowę. Przepis art. 158 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się
odpowiednio.
2. W przypadku uwzględnienia skargi na decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji
w zakresie terminalu, sąd administracyjny po upływie 30 dni od dnia rozpoczęcia budowy
może stwierdzić jedynie, że decyzja narusza prawo z przyczyn wyszczególnionych w art. 145
lub 156 Kodeksu postępowania administracyjnego.
3. W przypadku stwierdzenia nieważności decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji
w zakresie terminalu albo stwierdzenia, że decyzja ta została wydana z naruszeniem prawa,
naprawienie szkody powstałej w wykonaniu tej decyzji może nastąpić wyłącznie przez
zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej na rzecz poszkodowanego.
4. Przepisy ust. 1 – 3 stosuje się odpowiednio do decyzji o pozwoleniu na budowę
w zakresie terminalu.

Art. 37. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do decyzji, o której mowa
w art. 19 ust. 1, decyzji, o której mowa w art. 23 ust. 2, oraz decyzji, o której mowa w art. 24
ust. 2.


Rozdział 7

Inwestycje towarzyszące inwestycjom w zakresie terminalu

Art.
38. Inwestycjami towarzyszącymi inwestycjom w zakresie terminalu

są następujące inwestycje realizowane przez:
1) Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie:
a) rozbudowa podziemnego magazynu gazu Wierzchowice, w tym:
− budowa naziemnej infrastruktury technicznej,
− wykonanie odwiertów magazynowych,
− budowa gazociągów łączących obiekty instalacji magazynowej,
b) rozbudowa kawernowego podziemnego magazynu gazu Mogilno, w tym:
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: