Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz niektórych innych ustaw
- znowelizowanie przepisów dotyczących opłaty od składki emerytalnej, pobieranej przez otwarty fundusz emerytalny;- znowelizowanie przepisów dotyczących opłat za zarządzanie aktywami funduszy;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1830
- Data wpłynięcia: 2009-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 1048
1830
(w mln zł).
OPŁATY ZA ZARZ DZANIE (mln zł w cenach z 31.12.2008)
PTE
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2030
2040
2050
Obecnie (1)
401,5
498,8
548,5
593,6
627,4
662,5
699,3
737,5
776,2
812,0
848,4
1 287,4
1 734,1
2 083,5
Po zmianach (2)
455,6
470,8
477,2
483,1
486,4
485,6
476,2
466,9
457,8
448,8
440,0
360,9
296,1
242,9
A
Relacja (1)/(2)
113,5 94,4
87,0
81,4
77,5
73,3
68,1 63,3
59,0
55,3
51,9
28,0
17,1 11,7
(%)
Obecnie (1)
154,6
250,0
285,2
322,2
360,3
398,9
438,6
479,4
518,4
553,1
587,0
888,0
1 111,4
1 306,8
Po zmianach (2)
219,1
251,0
286,8
324,2
362,3
400,9
440,7
481,5
520,3
554,9
587,7
601,6
493,5
404,8
B
Relacja (1)/(2)
141,7 100,4
100,6
100,6
100,6
100,5
100,5 100,4
100,4
100,3
100,1
67,7
44,4
31,0
(%)
Obecnie (1)
104,7
121,2
140,8
162,1
184,3
207,6
232,0
257,2
283,7
311,2
339,3
627,8
819,4
921,5
Po zmianach (2)
104,9
121,8
141,7
163,2
185,5
208,8
233,1
258,4
285,0
312,5
340,6
611,6
592,2
485,8
C
Relacja (1)/(2)
100,2 100,5
100,6
100,7
100,6
100,6
100,5 100,5
100,4
100,4
100,4
97,4
72,3
52,7
(%)
Obecnie (1)
660,8
869,9
974,5
1 078,0
1 172,1
1 269,1
1 369,8
1 474,1
1 578,3
1 676,3
1 774,7
2 803,2
3 664,8
4 311,8
Po zmianach (2)
779,6
843,5
905,7
970,5
1 034,2
1 095,3
1 150,1
1 206,8
1 263,0
1 316,2
1 368,3
1 574,1
1 381,8
1 133,5
Razem
Relacja (1)/(2)
118,0 97,0
92,9
90,0
88,2
86,3
84,0 81,9
80,0
78,5
77,1
56,2
37,7 26,3
(%)
Różnica (1)-(2)
118,8
-26,4
-68,8
-107,5
-137,9
-173,8
-219,7
-267,2
-315,3
-360,1
-406,4
-1 229,1
-2 283,1
-3 178,3
(mln zł)
ródło: obliczenia UKNF.
Oznaczenia:
A – PTE zarządzające OFE o udziale w rynku ponad 13 % (3 towarzystwa: Commercial Union BPH CU WBK (26,0 %), ING (23,9 %), PZU
(13,6 %))
B – PTE zarządzające OFE o udziale w rynku od 3 % do 13 % (5 towarzystw: AIG (8,0 %), AEGON (4,3 %), AXA (4,8 %), Generali (4,0 %),
Nordea (3,7 %))
C – PTE zarządzające OFE o udziale w rynku poniżej 3 % (6 towarzystw: Allianz Polska (2,7 %), Bankowy (2,9 %), Pekao Pioneer (1,6 %),
Pocztylion-Arka (2,0 %), Polsat (0,9 %), Warta (1,5 %))
38
Tabela 20. Prognoza rocznych przychodów operacyjnych powszechnych towarzystw emerytalnych w latach 2010 – 2050 (w mln zł).
PRZYCHODY OPERACYJNE PTE (mln zł w cenach z 31.12.2008)
PTE
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2030
2040
2050
Obecnie (1)
1 197,9
1 258,5
1 269,0
1 267,7
1 217,0
1 287,8
1 353,9
1 421,3
1 488,9
1 553,7
1 619,2
2 392,1
3 216,4
3 976,3
Po zmianach (2)
948,5
984,8
1 012,3
1 043,5
1 076,3
1 111,2
1 131,4
1 151,3
1 171,2
1 191,2
1 211,7
1 468,9
1 786,6
2 151,9
A
Relacja (1)/(2)
79,2 78,3
79,8
82,3
88,4
86,3
83,6 81,0
78,7
76,7
74,8
61,4
55,5 54,1
(%)
Obecnie (1)
526,9
606,1
610,1
611,5
610,8
665,1
720,8
777,7
833,1
884,5
935,6
1 446,1
1 936,4
2 445,8
Po zmianach (2)
419,6
462,1
508,9
559,5
612,9
667,3
723,0
780,0
835,2
886,5
936,5
1 160,4
1 321,5
1 551,1
B
Relacja (1)/(2)
79,6 76,2
83,4
91,5
100,4
100,3
100,3
100,3
100,3
100,2
100,1
80,2
68,2 63,4
(%)
Obecnie (1)
279,9
292,5
304,4
314,6
319,4
352,1
386,0
421,1
457,5
495,2
533,8
956,8
1 333,8
1 664,7
Po zmianach (2)
209,5
233,0
259,8
289,2
320,6
353,3
387,3
422,3
458,9
496,6
535,2
940,8
1 107,6
1 232,4
C
Relacja (1)/(2)
74,8 79,7
85,3
91,9
100,4
100,3
100,3
100,3
100,3
100,3
100,3
98,3
83,0 74,0
(%)
Obecnie (1)
2 004,7
2 157,1
2 183,5
2 193,7
2 147,2
2 305,0
2 460,7
2 620,1
2 779,6
2 933,5
3 088,6
4 795,1
6 486,6
8 086,8
Po zmianach (2)
1 577,6
1 680,0
1 781,0
1 892,2
2 009,8
2 131,8
2 241,7
2 353,6
2 465,2
2 574,4
2 683,4
3 570,2
4 215,6
4 935,4
Razem
Relacja (1)/(2)
78,7 77,9
81,6
86,3
93,6
92,5
91,1 89,8
88,7
87,8
86,9
74,5
65,0 61,0
(%)
Różnica (1)-(2)
-427,1
-477,1
-402,5
-301,5
-137,3
-173,2
-219,0
-266,5
-314,4
-359,1
-405,2
-1 224,9
-2 270,9
-3 151,4
(mln zł)
ródło: obliczenia UKNF.
Oznaczenia:
A – PTE zarządzające OFE o udziale w rynku ponad 13 % (3 towarzystwa: Commercial Union BPH CU WBK (26,0 %), ING (23,9 %), PZU
(13,6 %))
B – PTE zarządzające OFE o udziale w rynku od 3 % do 13 % (5 towarzystw: AIG (8,0 %), AEGON (4,3 %), AXA (4,8 %), Generali (4,0 %),
Nordea (3,7 %))
C – PTE zarządzające OFE o udziale w rynku poniżej 3 % (6 towarzystw: Allianz Polska (2,7 %), Bankowy (2,9 %), Pekao Pioneer (1,6 %),
Pocztylion-Arka (2,0 %), Polsat (0,9 %), Warta (1,5 %))
39
Tabela 21. Prognoza zysków technicznych powszechnych towarzystw emerytalnych w latach 2010 – 2050 (w mln zł).
ZYSK/STRATA TECHNICZNA TOWARZYSTWA NA ZARZ DZANIU OFE (mln zł w cenach z 31.12.2008)
PTE
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2030
2040
2050
Obecnie (1)
691,8
732,6
724,7
705,2
638,6
691,0
744,5
799,6
856,6
912,1
968,8
1 668,0
2 520,4
3 235,0
Po zmianach (2)
440,9
457,4
466,6
479,8
497,1
513,6
521,1
528,6
537,8
548,4
560,1
742,6
1 087,9
1 407,6
A
Relacja (1)/(2)
63,7 62,4
64,4
68,0
77,9
74,3
70,0 66,1
62,8
60,1
57,8
44,5
43,2 43,5
(%)
Obecnie (1)
204,6
277,1
275,1
270,7
265,4
313,3
365,5
418,7
470,8
519,2
567,2
1 032,4
1 510,7
1 962,6
Po zmianach (2)
96,3
132,1
173,0
217,9
267,0
315,0
367,2
420,5
472,4
520,8
567,7
745,7
894,0
1 065,1
B
Relacja (1)/(2)
47,1 47,7
62,9
80,5
100,6
100,5
100,5
100,4
100,3
100,3
100,1
72,2
59,2 54,3
(%)
Obecnie (1)
137,9
143,5
149,2
153,1
152,4
179,0
208,3
238,7
270,9
304,6
339,1
714,6
1 063,5
1 339,1
Po zmianach (2)
67,0
83,6
104,0
127,3
153,3
180,0
209,3
239,7
272,0
305,7
340,3
698,1
836,1
904,6
C
Relacja (1)/(2)
48,6 58,2
69,7
83,2
100,6
100,5
100,5
100,4
100,4
100,4
100,3
97,7
78,6 67,6
(%)
Obecnie (1)
1 034,3
1 153,2
1 149,0
1 129,0
1 056,4
1 183,3
1 318,2
1 457,0
1 598,3
1 735,8
1 875,2
3 415,0
5 094,6
6 536,7
Po zmianach (2)
604,2
673,0
743,6
825,0
917,5
1 008,6
1 097,6
1 188,8
1 282,2
1 374,9
1 468,0
2 186,4
2 818,0
3 377,3
Razem
Relacja (1)/(2)
58,4 58,4
64,7
73,1
86,9
85,2
83,3 81,6
80,2
79,2
78,3
64,0
55,3 51,7
(%)
Różnica (1)-(2)
-430,1
-480,2
-405,4
-304,0
-138,9
-174,7
-220,7
-268,1
-316,1
-360,9
-407,2
-1 228,6
-2 276,6
-3 159,4
(mln zł)
ródło: obliczenia UKNF.
Oznaczenia:
A – PTE zarządzające OFE o udziale w rynku ponad 13 % (3 towarzystwa: Commercial Union BPH CU WBK (26,0 %), ING (23,9 %), PZU
(13,6 %))
B – PTE zarządzające OFE o udziale w rynku od 3 % do 13 % (5 towarzystw: AIG (8,0 %), AEGON (4,3 %), AXA (4,8 %), Generali (4,0 %),
Nordea (3,7 %))
C – PTE zarządzające OFE o udziale w rynku poniżej 3 % (6 towarzystw: Allianz Polska (2,7 %), Bankowy (2,9 %), Pekao Pioneer (1,6 %),
Pocztylion-Arka (2,0 %), Polsat (0,9 %), Warta (1,5 %))
ródło: obliczenia UKNF.
40
2. Omówienie wyników konsultacji społecznych
Projekt nie został przekazany do konsultacji społecznych. Jednakże kwestia obniżenia
opłat była podnoszona przez partnerów społecznych przy okazji innych prac legislacyjnych.
W opinii związków zawodowych kwestia obniżki opłat ma charakter pilny. Oba cytowane
poselskie projekty ustaw otrzymały ich pozytywne opinie.
Należy również zwrócić uwagę, że w dniu 16 lutego 2009 r. sprawa obniżenia opłat
w OFE była głównym przedmiotem dyskusji Zespołu Trójstronnej Komisji ds. Ubezpieczeń
Społecznych. W trakcie dyskusji strona związkowa wyraziła „pełną aprobatę w stosunku do
propozycji obniżenia wysokości prowizji, opłat i wynagrodzenia za zarządzanie”.
Strona pracodawców pozytywnie rekomendowała do dalszych prac przedłożone do dyskusji
założenia nowelizacji ustawy.
Odnosząc się do proponowanych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
działań Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych, samorząd gospodarczy PTE
zrzeszający 12 spośród 14 funkcjonujących na rynku powszechnych towarzystw
emerytalnych, stwierdziła, że najważniejszą obecnie kwestią jest dokonanie szybkich zmian w
przepisach regulujących politykę inwestycyjną OFE, prowadzących do większej niż obecnie
dywersyfikacji portfeli inwestycyjnych, a także stworzenia możliwości różnicowania polityki
inwestycyjnej wobec klientów będących w różnym wieku. Celem tych zmian powinna być
poprawa bezpieczeństwa inwestycji OFE oraz możliwość uzyskania wyższych stóp zwrotu.
Jednocześnie w tym samym czasie, w mediach rozpoczęto kampanię na rzecz
obniżenia opłat pobieranych prze PTE pod hasłem walki o wyższą emeryturę. Aby pokazać,
od czego przede wszystkim zależy wyższa emerytura, Izba Gospodarcza Towarzystw
Emerytalnych już wiele miesięcy temu przygotowała symulację, z której wynika,
że ewentualne przyspieszenie wprowadzenia obniżki opłat od składki i ustalenie jej na
poziomie 3,5 % od roku 2009, zamiast w 2014 r. (jak zapisano w ustawie z 2003 r.), może
zwiększyć emeryturę o 2,80 zł miesięcznie. Dla porównania, zwiększenie o pół procenta
średniorocznej stopy zwrotu z inwestycji OFE może w porównywalnych warunkach
zwiększyć emeryturę o ok. 70 zł. Wyliczenia te pokazują dodatkowo, jak pilne i ważne jest
dokonanie zmian w polityce inwestycyjnej OFE. Niewielkie korzyści dla przyszłego emeryta
z tytułu obniżenia opłaty od składki nie są oczywiście jedynym argumentem przeciwko
wprowadzeniu takiej regulacji. Trzeba bowiem wiedzieć, jakie będą konsekwencje takich
decyzji dla PTE. Z analizy Izby Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych wynika, że zwrot
41
z zainwestowanego kapitału uzyskały tylko 3 spośród 14 PTE. Ewentualna ingerencja
ustawodawcza w opłaty spowoduje pogorszenie sytuacji wszystkich PTE i oddali znacznie
w czasie szanse na zwrot zainwestowanego kapitału przez akcjonariuszy. Zrzeszone w Izbie
PTE potraktowałyby wprowadzenie takiej regulacji cenowej jako poważne naruszenie zasad
partnerstwa publiczno-prywatnego. Jest to bowiem diametralna zmiana warunków
prowadzenia działalności PTE. Trzeba tu przypomnieć, że pierwsze tego typu działanie miało
miejsce w 2003 r. i przyjęte tam regulacje jeszcze nie weszły w życie, a już planuje się
następne. Ówczesne regulacje prawie zlikwidowały konkurencję cenową między
poszczególnymi OFE (przed czym Izba przestrzegała). Powtórzenie zabiegu z ustawową
obniżką opłat będzie równoznaczne z rezygnacją z takiej konkurencji w ogóle.
W opinii IGTE negatywny wpływ na konkurencję na rynku będzie też miała
propozycja zmian w opłacie za zarządzanie. Wprowadzenie kwotowego, a nie procentowego,
limitu opłaty za zarządzanie OFE spowoduje, że od pewnego momentu pozyskiwanie nowych
klientów nie będzie miało ekonomicznego sensu dla powszechnego towarzystwa
emerytalnego. Z czysto ekonomicznego punktu widzenia, z jednej strony, będziemy mieli do
czynienia z pracą i kosztami w celu jak najlepszej obsługi klienta i wypracowania wyników
inwestycyjnych funduszu, z drugiej, z brakiem wynagrodzenia, jeżeli klienci będą doceniać
taki fundusz i do niego przystępować. W efekcie podważony zostaje ekonomiczny sens
zwiększania efektywności funduszu celem przyciągnięcia nowych klientów. Siłą rzeczy taka
sytuacja może prowadzić do długoterminowej erozji sektora emerytalnego. A obecna,
kryzysowa sytuacja udowadnia, iż właśnie długoterminowa perspektywa jest najważniejsza,
aby system emerytalny mógł spełniać swój cel.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Zmniejszenie wysokości wynagrodzenia za zarządzanie i wysokości opłaty od składki
będzie miało stały wpływ na dochody budżetu państwa – spadną wpływy z tytułu podatku
dochodowego od osób prawnych. Przyjmując przytoczone wyżej wyliczenia UKNF,
dotyczące zysków technicznych PTE, można szacować, że w najbliższych latach wpływy
z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych będą niższe:
1) w 2010 r. – o 81 mln zł,
2) w 2011 r. – o 91 mln zł,
42
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1830-001.PDF
› Pobierz plik

-
1830-002
› Pobierz plik

-
1830-003
› Pobierz plik

-
1830-004.PDF
› Pobierz plik

-
1830-005.PDF
› Pobierz plik

-
1830
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei