Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: stworzenia spójnego systemu finansowania budowy dróg krajowych, z wyłączeniem dróg krajowych w miastach na prawach powiatu. Środki na inwestycje dotyczące budowy dróg krajowych będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego i w 2009 r. ze środków tych będzie można finansować również prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i ochronę dróg. Natomiast Bank Gospodarstwa Krajowego będzie mógł zaciągać kredyty, pożyczki i emitować obligacje na rzecz tego funduszu, co pozwoli na realizację harmonogramu projektów drogowych związanych z organizacją turnieju UEFA EURO 2012
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1828
- Data wpłynięcia: 2009-03-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-05-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 86, poz. 720
1828
ust. 2;
4) sposób i tryb przekazywania przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych
i Autostrad przychodów z opłat za przejazdy autostradami;
5) sposób gromadzenia w ramach Funduszu środków, o których mowa w art. 39n
ust. 2 pkt 2, oraz wpływów, o których mowa w art. 39b ust. 1 pkt 11b;
6) tryb przekazywania do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad albo
drogowej spółki specjalnego przeznaczenia środków finansowych na realizację
zadań;
7) zasady udzielania finansowania, o którym mowa w art. 39f ust. 6.
2. Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, wymaga uzgodnienia z ministrem właściwym
do spraw finansów publicznych, a w zakresie środków przeznaczonych na realizację
inwestycji finansowanych z programów operacyjnych ujętych w wykazie, o którym mowa
w art. 99 ust. 2 pkt 4a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych
z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego.”;
11) art. 39n otrzymuje brzmienie:
„Art. 39n. 1. Bank Gospodarstwa Krajowego wyodrębnia w swoim planie finansowym
plan finansowy Funduszu.
2. Plan finansowy Funduszu określa w szczególności:
1) przeznaczenie środków Funduszu zgodnie z art. 39f ust. 1-3 i 5;
2) przewidywaną sumę środków przeznaczonych do refundacji dla inwestycji
realizowanych w ramach programów operacyjnych ujętych w wykazie, o którym
mowa w art. 99 ust. 2 pkt 4a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach
publicznych, przekazywanych z budżetu państwa;
3) przewidywaną kwotę finansowania, o którym mowa w art. 39f ust. 6;
4) maksymalną kwotę oraz termin obowiązywania poręczeń i gwarancji, o których
mowa w art. 39j.
3. Bank Gospodarstwa Krajowego, nie później niż do dnia 15 października roku
poprzedzającego rok, w którym plan finansowy Funduszu ma obowiązywać,
przedstawia do uzgodnienia projekt tego planu:
5
1) ministrowi właściwemu do spraw transportu;
2) ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego w zakresie środków
przeznaczonych na realizację inwestycji finansowanych z programów operacyjnych
ujętych w wykazie, o którym mowa w art. 99 ust. 2 pkt 4a ustawy z dnia 30 czerwca
2005 r. o finansach publicznych;
3) ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych w zakresie finansowym.
4. Uzgodnienie, o którym mowa w ust. 3, następuje do dnia 31 października roku
poprzedzającego rok, w którym plan finansowy Funduszu ma obowiązywać.
5. Plan finansowy Funduszu stanowi podstawę dokonywania wypłat ze środków
Funduszu oraz podstawę do zaciągnięcia kredytów i pożyczek oraz przeprowadzenia
emisji obligacji, o których mowa w art. 39d ust. 1.
6. Bank Gospodarstwa Krajowego:
1) sporządza dla Funduszu odrębny bilans oraz rachunek zysków i strat, wchodzące
w skład sprawozdania finansowego tego banku;
2) składa ministrom, o których mowa w ust. 3, w terminie do końca miesiąca
następującego po każdym kwartale, informację o realizacji planu finansowego
Funduszu.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19,
poz. 115, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 13hd ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Wybór operatora następuje zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.)), ustawą z dnia
19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19,
poz. 100), ustawą z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi
(Dz. U. Nr 19, poz. 101) albo ustawą z dnia 27 października 1994 r. o autostradach
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz. 136, Nr 192,
poz. 1381, z 2008 r. Nr 54, poz. 326, Nr 218, poz. 1391 i Nr 277, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100
i 101.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1058,
Nr 220, poz. 1420 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 101.
6
płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571,
z późn. zm.2)).”;
2) w art. 18a ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymuje środki, ustalane corocznie
w )) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 50 w ust. 2 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) obligacji emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zasadach
określonych w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz
o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn. zm.2));”;
2) w art. 141 w ust. 1 dodaje się pkt 15 w brzmieniu:
„15) obligacjach emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zasadach
określonych w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz
o Krajowym Funduszu Drogowym.”;
3) w art. 142 ust. 1 otrzymuje brzmienie :
6) Zmiany testu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1202,
Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, z 2008 r.
Nr 180, poz. 1109 i Nr 228, poz. 1507 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.
7
„1. Lokaty w kategoriach lokat, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 1-11, pkt 13a-13c
i pkt 15 oraz w ust. 3 powinny stanowić łącznie nie mniej niż 90 % wartości aktywów
funduszu emerytalnego.”.
Art. 4. W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125,
poz. 874, z późn. zm.)) w art. 46 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad przekazuje kwoty pobranych
opłat, o których mowa w ust. 1, w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po
miesiącu ich otrzymania, na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego,
z przeznaczeniem na budowę i przebudowę dróg krajowych oraz na potrzeby
gromadzenia danych o drogach publicznych i sporządzania informacji o sieci dróg
publicznych, jak również na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i budowy
autostrad oraz na druk kart opłat za przejazd po drogach krajowych, a także na
wypłaty zwrotu środków finansowych, o którym mowa w="http://lex.mi.gov.pl/cgi-bin/genhtml?id=z49b0df7b5cde&&pspdate=2009.03.06&psphas=1&comm=jn&akt=nr17142258&ver=-1&jedn=a37%28a%29u6" ustawy z dnia
27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn. zm.2)).”.
Art. 5. W ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu
lądowego (Dz. U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2251, z 2007 r. Nr 23, poz. 136 oraz z 2009 r. Nr 19,
poz. 100) w art. 3:
1) w ust. 1 uchyla się pkt 1;
2) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. Zadania w zakresie budowy i przebudowy dróg krajowych finansowane są ze
środków Krajowego Funduszu Drogowego, o którym mowa w art. 39 ustawy z dnia
27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn. zm.2)).
1b. Zadania w zakresie przygotowania zadań drogowych, pozyskania nieruchomości
pod drogi krajowe, remontu, utrzymania i ochrony tych dróg oraz zarządzania nimi
finansowane są przez ministra właściwego do spraw transportu za pośrednictwem
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238,
Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391 i Nr 234, poz. 1574 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.
8
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad albo drogowych spółek
specjalnego przeznaczenia.”.
Art. 6. W ustawie z dnia 12 stycznia 2007 r. o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia
(Dz. U. Nr 23, poz. 136 oraz z 2008 r. Nr 218, poz. 1391) w art. 8 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Jeżeli przedsięwzięcie drogowe jest finansowane z wykorzystaniem środków,
o których mowa w ust. 1 pkt 3:
1) uwzględnia się je w planie finansowym Krajowego Funduszu Drogowego;
2) spółka zawiera z Bankiem Gospodarstwa Krajowego umowę określającą
sposób i terminy wypłat na rzecz wykonawców przedsięwzięć drogowych ze
środków Krajowego Funduszu Drogowego.”.
Art. 7. 1. Bank Gospodarstwa Krajowego opracowuje na rok 2009 projekt planu finansowego
Krajowego Funduszu Drogowego, o którym mowa w art. 39n ust. 1 ustawy wymienionej
w art. 1, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Projekt planu, o którym mowa w ust. 1, podlega uzgodnieniu, w terminie 30 dni od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy, przez:
1) ministra właściwego do spraw transportu;
2) ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w zakresie środków
przeznaczonych na realizację inwestycji finansowanych z programów operacyjnych
ujętych w wykazie, o którym mowa w art. 99 ust. 2 pkt 4a ustawy z dnia 30 czerwca
2005 r. o finansach publicznych;
3) ministra właściwego do spraw finansów publicznych w zakresie finansowym.
3. Przepis art. 39n ust. 5 ustawy wymienionej w art. 1 stosuje się odpowiednio.
Art. 8. 1. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 39g ust. 1 ustawy wymienionej
w art. 1 zachowują moc.
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1828
› Pobierz plik