Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: stworzenia spójnego systemu finansowania budowy dróg krajowych, z wyłączeniem dróg krajowych w miastach na prawach powiatu. Środki na inwestycje dotyczące budowy dróg krajowych będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego i w 2009 r. ze środków tych będzie można finansować również prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i ochronę dróg. Natomiast Bank Gospodarstwa Krajowego będzie mógł zaciągać kredyty, pożyczki i emitować obligacje na rzecz tego funduszu, co pozwoli na realizację harmonogramu projektów drogowych związanych z organizacją turnieju UEFA EURO 2012
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1828
- Data wpłynięcia: 2009-03-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-05-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 86, poz. 720
1828
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt ustawy dotyczy zarządcy dróg krajowych czyli Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad, Banku Gospodarstwa Krajowego, ministra właściwego do spraw
transportu, ministra właściwego do spraw finansów publicznych, ministra właściwego do
spraw rozwoju regionalnego jako Instytucji Zarządzającej PO Ii oraz Centrum Unijnych
Projektów Transportowych jako Instytucji Wdrażającej PO Ii .
2. Konsultacje
społeczne
Projekt został przekazany w ramach konsultacji społecznych do:
1) Polskiego Kongresu Drogowego;
2) Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa;
3) Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa;
4) Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP;
5) Banku Gospodarstwa Krajowego;
6) Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, Warszawa;
7) Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji, Warszawa;
8) Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych, Warszawa,;
9) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Warszawa;
10) Sekretariatu Transportowców NSZZ „Solidarność”, Warszawa;
11) Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Samochodowego, Ostrowiec
więtokrzyski;
12) Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego, Stobno k. Piły;
13) Forum Związków Zawodowych, Bydgoszcz,
14) Izby Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych.
Ponadto projekt ustawy z chwilą przekazania do uzgodnień został umieszczony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.
10
W ramach konsultacji społecznych stanowisko do projektu ustawy wyrażone zostało przez:
1) Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego;
2) Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce;
3) Polski Kongres Drogowy;
4) Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej;
5) Bank Gospodarstwa Krajowego;
6) Izbę Gospodarczą Towarzystw Emerytalnych.
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej oraz
Polski Kongres Drogowy w całości poparły rozwiązania przedstawione w projekcie ustawy,
uznając je za rozwiązania służące usprawnieniu realizacji inwestycji drogowych.
Uwagi Izby Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych zostały uwzględnione w całości
poprzez wykreślenie z projektu przepisów dotyczących tzw. obligacji infrastrukturalnych.
Pozostali partnerzy społeczni, nie negując przedstawionych rozwiązań, wskazali
jednocześnie na pojawiające się wątpliwości. Każde z przedstawionych spostrzeżeń zostało
szczegółowo omówione w kierowanych bezpośrednio do zainteresowanych odpowiedziach.
Najczęściej pojawiającą się uwagą była uwaga dotycząca zasadności podwyższenia stawki
opłaty paliwowej. Partnerzy społeczni argumentowali, że w dobie kryzysu gospodarczego,
podniesienie stawki opłaty paliwowej będzie miało ujemny wpływy na ich działalność
gospodarczą. Uwagi zostały uwzględnione w całości i z projektu został usunięty w całości
przepis przewidujący podwyższenie stawki tej opłaty od 2010 roku.
3. Wpływ regulacji na:
a)
sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Wdrożenie projektu ustawy nie będzie skutkować innymi – dodatkowymi wydatkami
dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego niż zakładane
w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008 – 2012.
Proponowane rozwiązania tworzą system finansowania dróg krajowych,
z wyłączeniem dróg krajowych w miastach na prawach powiatu, przenoszący ciężar
finansowania inwestycji zawartych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008 –
11
2012 z budżetu państwa na Krajowy Fundusz Drogowy, zapewniając w tym celu odpowiednie
podstawy prawne i finansowe.
Dzięki zaproponowanym rozwiązaniom budżet państwa w 2009 roku może
zaoszczędzić kwotę co najmniej 9,7 mld zł.
Opłata paliwowa pozostanie stabilnym źródłem zasilania Krajowego Funduszu
Drogowego, które jest podstawą spłaty wieloletnich zobowiązań tego funduszu wynikających
przede wszystkim z długu generowanego w formie kredytów zaciąganych
w międzynarodowych instytucjach finansowych oraz obligacji emitowanych przez Bank
Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego.
Nowy system finansowania zakłada, że z chwilą wejścia ustawy w życie Krajowy
Fundusz Drogowy przejmie finansowanie wszystkich inwestycji drogowych. W celu
uzyskania środków Bank Gospodarstwa Krajowego będzie musiał zaciągnąć dodatkowe
kredyty i wyemitować obligacje, które objęte zostaną gwarancjami Skarbu Państwa.
W ustawie budżetowej na 2009 rok limit gwarancji Skarbu Państwa został ustalony na
poziomie 40 mld zł. Przy obecnych planach wydatków inwestycyjnych na 2009 rok powyższy
limit będzie wystarczający dla potrzeb zapewnienia finansowania przez Bank Gospodarstwa
Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego.
Ponadto nowym źródłem zasilenia Krajowego Funduszu Drogowego będą dotacje
z budżetu państwa, w tym pochodzące ze środków budżetu Unii Europejskiej (refundacje).
Zgodnie z obecnie obowiązującym systemem finansów publicznych dotacje te muszą znaleźć
podstawę w zapisach ustaw budżetowych na kolejne lata.
b) rynek pracy
Projekt ustawy może wpłynąć na rynek pracy w regionach, w których zlokalizowane
zostaną inwestycję finansowane z wykorzystaniem mechanizmów wprowadzanych
przedmiotową regulacją, bowiem realizacja tych inwestycji skutkować może tworzeniem
nowych miejsc pracy. Zatem regulacje te mogą okazać się pomocne w walce
z bezrobociem.
c) konkurencyjność gospodarki oraz przedsiębiorczość, w
tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
12
Przedmiotowa regulacja będzie miała pozytywny wpływ na konkurencyjność
gospodarki. Zwiększenie liczby inwestycji na drogach krajowych powinno wpłynąć
pozytywnie na rozwój gospodarki, a tym samym na przedsiębiorczość i funkcjonowanie
przedsiębiorstw, w tym jako jeden z instrumentów przeciwdziałania globalnemu
spowolnieniu gospodarczemu.
d) sytuację i rozwój regionalny
Rozwój inwestycji na drogach krajowych poprawi powiązania komunikacyjne
pomiędzy poszczególnymi regionami kraju i pozwoli na lepszy rozwój regionalny.
Należy wskazać, że budowa i funkcjonowanie dobrze rozwiniętej infrastruktury
drogowej przynosi wymierne efekty ekonomiczne tak w postaci nowych (tymczasowych
lub stałych) miejsc pracy, ożywienia gospodarczego w obszarze powstałego pasa
drogowego i regionu przyległego oraz ograniczy koszty społeczne rozwoju
gospodarczego.
19/03/BS
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1828
› Pobierz plik