Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym, ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy: poprawy standardu obsługi pasażerów w przewozach regionalnych wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych. W latach 2009-2015 samorządy województw otrzymają dodatkowe środki na zakup, modernizację i naprawę pasażerskich pojazdów kolejowych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1827
- Data wpłynięcia: 2009-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 115, poz. 966
1827
mogą być wykorzystane w latach następnych, jednakże nie później niż
w 2016 roku.
rodki niewykorzystane do końca 2016 roku podlegają
zwrotowi na rachunek Funduszu Kolejowego.
7. Województwa składają ministrowi właściwemu do spraw transportu oraz
ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych coroczne
sprawozdanie z wydatkowania przyznanych w Programie środków, o których
mowa w art. 9 ust. 2 pkt 5, w terminie do dnia 31 marca roku następnego.
8. Niezłożenie przez województwo sprawozdania w terminie określonym
w ust. 7, powoduje wstrzymanie wypłaty środków z Funduszu do czasu jego
przekazania.”.
Art. 3. W ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539 i Nr 220, poz. 1419
oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 2) w art. 6 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Wysokość udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób
prawnych, od podatników tego podatku, posiadających siedzibę na obszarze
województwa, wynosi 14,75 %.”.
Art. 4. W ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
(Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.2)) w art. 4 pkt 19 otrzymuje
brzmienie:
„19) umowa o świadczenie usług publicznych – umowę, zawartą między
właściwym organem administracji publicznej a przewoźnikiem
kolejowym, zawierającą elementy określone w art. 4 rozporządzenia
(WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 paździe-
rnika 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego
i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia
Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz. Urz. UE L 315
z 3.12. 2007, str. 1);”.
5
Art. 5. 1. Minister właściwy do spraw transportu informuje pisemnie
samorządy województw, jakie środki Funduszu, o których mowa w art. 3 ust. 4
ustawy zmienianej w art. 2 niniejszej ustawy, przeznacza na rok 2009, w terminie
14 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Samorządy województw na podstawie informacji, o której mowa w ust. 1,
przedkładają ministrowi właściwemu do spraw transportu projekty planów
rzeczowo-finansowych wydatkowania w 2009 roku środków, o których mowa
w art. 3 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 2 niniejszej ustawy, w terminie 30 dni od
dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 1.
3. Minister właściwy do spraw transportu zgłasza zastrzeżenia, jeżeli środki nie są
przeznaczane na cele, o których mowa w art. 3 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 2
niniejszej ustawy, w terminie 14 dni od dnia złożenia projektów planów,
o których mowa w ust. 2.
4. Samorządy województw przedkładają ministrowi właściwemu do spraw
transportu plany rzeczowo-finansowe uwzględniające zastrzeżenia, o których
mowa w ust. 3, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zastrzeżeń.
5. W przypadku gdy samorząd województwa nie uwzględni w planie rzeczowo-
-finansowym zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, minister właściwy do spraw
transportu przyjmuje plan rzeczowo-finansowy z pominięciem zadań niezgodnych
z celami określonymi w art. 3 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 2 niniejszej ustawy,
o czym niezwłocznie informuje województwo.
Art. 6. 1. W celu wyliczenia dla województw części wyrównawczej
subwencji ogólnej oraz wpłat określonych odpowiednio w art. 24 ust. 1 i art. 31
ustawy zmienianej w art. 3 niniejszej ustawy przyjmuje się dochody podatkowe
województwa, o których mowa w art. 24 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 3
niniejszej ustawy:
1) na 2010 rok – wykazane w sprawozdaniach sporządzonych za 2008 r.,
2) na 2011 rok – wykazane w sprawozdaniach sporządzonych za 2009 r.
– na podstawie odrębnych przepisów, z zastrzeżeniem ust. 2.
6
2. Dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób
prawnych zwiększa się do kwoty wynikającej ze wskaźnika udziału województw
we wpływach z tego podatku w wysokości 14,75 %.
Art. 7. Postanowienia umowy zawartej na podstawie art. 12 ustawy
zmienianej w art. 2 niniejszej ustawy powinny zostać dostosowane do zmian
wynikających z przepisów art. 3 ust. 4 – 6, art. 5 ust. 2 i ust. 3, art. 5a, art. 9 ust. 2
pkt 5 i ust. 5, art. 11 oraz art. 11a ust. 6 ustawy zmienianej w art. 2 niniejszej
ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w terminie 30 dni od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 8. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia
z wyjątkiem:
1) art. 3, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.;
2) art. 4, który wchodzi w życie z dniem 3 grudnia 2009 r.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273,
poz. 2703, z 2005 r. Nr 155, poz. 1297 i Nr 172, poz. 1440, z 2006 r. Nr 12, poz. 61, z 2007 r.
Nr 23, poz. 136 i Nr 99, poz. 666, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11
i Nr 19, poz. 101.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176,
poz. 1238 i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289
i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97 i Nr 19, poz. 100.
03/19-kt
7
U Z A S A D N I E N I E
Podstawowym celem projektowanych w niniejszej ustawie zmian jest
poprawa standardu obsługi pasażerów w przewozach regionalnych
wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych. Powyższe
zmiany są również wykonaniem uchwały nr 256/2008 Rady Ministrów z dnia 2
grudnia 2008 r. w sprawie finansowania regionalnych kolejowych przewozów
pasażerskich. Jednym z instrumentów tych zmian jest pomoc finansowa z Fundu-
szu Kolejowego, stanowiącego przychód z opłaty paliwowej, w zakresie zakupu,
modernizacji i naprawy pasażerskich pojazdów kolejowych postulowana przez
samorządy województw. Projektowane przepisy tworzą podstawy prawne i tryb
okresowej pomocy dla samorządów województw w latach 2009 – 2015. Łączna
pomoc roczna dla samorządów województw wynosiłaby 100 mln zł, za wyjątkiem
roku 2009, kiedy pomoc wyniosłaby 200 mln zł. Ma to związek z usamorządo-
wieniem spółki PKP Przewozy Regionalne Sp. z o. o. rodki, o których mowa
w projekcie ustawy, mogą zostać przeznaczone na cele inwestycyjne (zakup
i modernizacja) jak i operacyjne (naprawy) dotyczące pojazdów kolejowych.
W
celu kontroli wydatkowania środków Funduszu Kolejowego przez
województwa proponuje się, żeby województwa składały do ministra właściwego
do spraw transportu projekty planów rzeczowo-finansowych oraz do ministra
właściwego do spraw transportu i ministra właściwego do spraw finansów
publicznych sprawozdania z realizacji tych planów.
Projekt ustawy dokonuje zmian w ustawie z dnia 27 października
1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawie
z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym, ustawie z dnia 13 listopada
2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz w ustawie z dnia
28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
W ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym zmienia się dotychczasowy podział przychodów z opłaty paliwowej,
pomniejszając przychody Krajowego Funduszu Drogowego w roku 2009 o kwotę
200 mln zł, a w latach 2010 – 2015 corocznie o kwotę 100 mln zł na rzecz
Funduszu Kolejowego (art. 1 projektu ustawy).
Przepisy art. 1 stanowią rozwiązanie, które będzie obowiązywało
w latach 2009 – 2015. Po tym okresie nastąpi powrót do obecnie obowiązującej
proporcji podziału opłaty paliwowej pomiędzy Krajowy Fundusz Drogowy
i Fundusz Kolejowy, tzn. kwota stanowiąca 80 % wpływów z opłaty paliwowej
będzie zasilała KFD, a kwota w wysokości 20 % wpływów z tej opłaty – FK.
Zwiększenie przychodu z opłaty paliwowej o 200 mln zł w roku 2009
i w następnych latach do 2015 r. o 100 mln zł dla Funduszu Kolejowego ma na
celu przeznaczenie tych środków na finansowanie lub współfinansowanie
wydatków w zakresie zakupu, modernizacji oraz naprawy pojazdów kolejowych
przeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie
umowy o świadczenie usług publicznych (art. 2 pkt 1 projektu ustawy). rodki te
samorządy województw otrzymają w równych częściach.
Dla roku 2009 ustalono inny podział przychodów z opłaty paliwowej,
niezależnie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Przychody Krajowego
Funduszu Drogowego zostaną pomniejszone o kwotę 200 mln zł, a Funduszu
Kolejowego powiększone o tę kwotę. Jest to związane z koniecznością
przekazania w 2009 r. województwom kwoty 200 mln zł. Należy brać pod uwagę,
iż zastosowanie tego przepisu nie będzie możliwe w odniesieniu do środków
z opłaty paliwowej, które zostaną podzielone i wydatkowane zgodnie
z przepisami obowiązującymi do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy.
rodki z opłaty paliwowej przekazane na rachunek Krajowego Funduszu
Drogowego są na bieżąco wydatkowane na cele ustawowe i nie podlegają
kumulowaniu. W związku z powyższym kwota 200 mln zł zostanie przekazana
przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rachunek Funduszu Kolejowego
z bieżących wpływów z opłaty paliwowej w okresie od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy do dnia 15 grudnia 2009 r.
Zmiany w art. 2 w pkt 2, 3, 4 lit. a, 5 i 6, dotyczące ustawy o Funduszu
Kolejowym, mają charakter legislacyjny i wynikają z poszerzenia przeznaczenia
środków Funduszu Kolejowego również na zakup, modernizację i naprawy
pojazdów kolejowych do przewozów pasażerskich.
2