Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym, ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy: poprawy standardu obsługi pasażerów w przewozach regionalnych wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych. W latach 2009-2015 samorządy województw otrzymają dodatkowe środki na zakup, modernizację i naprawę pasażerskich pojazdów kolejowych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1827
- Data wpłynięcia: 2009-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 115, poz. 966
1827
zostało zaprezentowane w dniu 16 lutego 2009 r. na posiedzeniu Zespołu
ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz rodowiska
Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Z reprezentantami Związku Województw RP uzgodniono, iż uwzględnione
zostaną uwagi zgłoszone do art. 2 pkt 1 lit. b projektu ustawy zawierającego
zmiany w art. 3 ustawy o Funduszu Kolejowym, które są zgodne z zapisami § 3
ust. 1 uchwały nr 256/2008 Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2008 r. w sprawie
finansowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.
W dniu 19 lutego br. do Związku Województw RP dodatkowo zostało skierowane
pismo wyjaśniające.
Bank Gospodarstwa Krajowego zgłosił uwagi, które uwzględniono w projekcie
ustawy.
III. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie ustawy spowoduje zwiększenie udziałów województw we
wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych z 14 % do 14,75 %. Na
podstawie prognozy przedstawionej w Aktualizacji Programu Konwergencji
z grudnia 2008 r. można zauważyć, że podwyższenie udziału województw
w podatku dochodowym od osób prawnych o 0,75 punktu procentowego (z 14 %
do 14,75 %) będzie skutkowało w 2010 roku zmniejszeniem dochodów budżetu
państwa o ok. 0,3 mld zł i zwiększeniem dochodów jednostek samorządu
terytorialnego o tę samą kwotę. Dodatkowo wzrosną wydatki budżetu państwa
przeznaczone na część wyrównawczą subwencji ogólnej dla województw –
w warunkach 2009 r. – o kwotę ok. 56,4 mln zł. O taką też kwotę zwiększą się
roczne dochody województw z tytułu części wyrównawczej subwencji ogólnej.
Zmiana dotycząca ustawy o Funduszu Kolejowym powoduje jedynie zmianę
alokowania środków uzyskiwanych z opłaty paliwowej, a zatem nie pociąga za
sobą skutków finansowych dla budżetu państwa. Wpływy z opłaty paliwowej na
rachunek Funduszu nie stanowią wpływów budżetowych. Regulacja nie
spowoduje również dodatkowych obciążeń fiskalnych dla podatników.
8
Natomiast zmniejszenie wpływów z opłaty paliwowej dla Krajowego Funduszu
Drogowego (KFD), o 100 mln zł rocznie. W roku 2009 uszczuplenie to będzie
wynosiło 200 mln zł. Łącznie w latach 2009 – 2015 będzie to kwota 800,0 mln zł.
Zgodnie z przygotowaną przez Bank Gospodarstwa Krajowego prognozą wpływy
z 20 % opłaty paliwowej do Funduszu Kolejowego w latach 2009 – 2015,
powiększone o 200 mln zł w roku 2009 i o 100 mln zł od 2010 roku będą
następujące:
w mln zł
2009 r.
2010 r.
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
Opłata
1 941,50 1 989,00 2 030,00 2 080,00 2 129,00 2 179,00 2 241,50
Paliwowa
Wpływy
388,30 397,80
406,00
416,00
425,80
435,80 448,30
do FK
(20 %)
Wpływy
588,30 497,80
506,00
516,00
525,80 535,80 548,30
do FK
Wpływy z opłaty paliwowej są głównym i stabilnym źródłem finansowania KFD.
Zmiana wysokości przychodów w tym zakresie będzie miała znaczący wpływ na
zdolność finansową KFD w perspektywie do roku 2015. Obniżenie wpływów do
KFD oznacza, iż zabraknie znacznych środków na realizację zadań, które będą
musiały znaleźć finansowanie z innego źródła. Skutkiem tego będzie konieczność
dokonania korekty w prognozach finansowych KFD, w Programie Budowy Dróg
Krajowych na lata 2008 – 2012 w zakresie źródeł finansowania, oraz
uwzględnienia w rozporządzeniach Rady Ministrów w sprawie ustalenia
programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych
z wykorzystaniem KFD i zapewnienia innych środków/źródeł budżetowych
umożliwiających realizację założonych przez Radę Ministrów zadań do roku
2012.
Zatem projektowana ustawa będzie miała pośredni wpływ na sektor finansów
publicznych.
IV. Wpływ regulacji na rynek pracy
9
Projektowana ustawa nie będzie miała bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
Można jednakże oczekiwać, że wpływ na rynek pracy będzie zależał od różnicy
między ubytkiem miejsc pracy związanych z inwestycjami drogowymi
a wzrostem zatrudnienia z tytułu wprowadzanych zmian w sektorze kolejowym.
V. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Realizacja zadań z dodatkowych środków z Funduszu Kolejowego
przewidzianych przedkładanym projektem ustawy wpłynie na poprawę jakości
usług przewozowych, a tym samym na wzrost konkurencyjności transportu
kolejowego wobec innych gałęzi transportu.
VI. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projektowana ustawa nie będzie miała bezpośredniego wpływu na sytuację
i rozwój regionów.
Natomiast pośrednio, poprzez poprawę jakości kolejowych usług przewozowych,
pozytywnie wpłynie na atrakcyjność województw.
03/20-kt
10