Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych
- projekt ma na celu poprawę gospodarki finansowej Agencji, dostosowanie poszczególnych rynków do aktualnych przepisów wspólnotowych oraz w celu ustanowienia podstawy prawnej do wypłaty części krajowych płatności uzupełniających dla producentów ziemniaków skrobiowych w formie płatności niezwiązanych z produkcją
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1808
- Data wpłynięcia: 2009-02-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych
- data uchwalenia: 2009-05-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 95, poz. 792
1808
lub czę ciowo utracili prawo do uprawy i dostawy buraka cukrowego w podziale na
poszczególne województwa
LICZBA PLANTATORÓW
ZRZECZONA KWOTA CUKRU
LP.
WOJEWÓDZTWO
BURAKÓW
(t)
CUKROWYCH
1 mazowieckie
64 153,4
5 305
2 kujawsko-pomorskie
50 887,8
4 061
3 wielkopolskie
48 348,3
4 609
4 dolno ląskie
44 669,0
1 464
5 podlaskie
35 551,3
1 463
6 opolskie
31 837,7
1 705
7 więtokrzyskie
25 583,5
2 248
8 łódzkie
15 598,7
1 819
9 lubelskie
12 767,1
1 696
10 lubuskie
9 968,6
221
11 pomorskie
9 087,7
508
12 podkarpackie
7 655,7
712
13 warmińsko-mazurskie
5 743,4
215
14 ląskie
2 594,3
482
15 małopolskie
2 274,3
188
16 zachodniopomorskie
147,9
22
SUMA
366 868,9
26 718
III. Prezentacja przewidzianych celów i działań lub środków, z uwzględnieniem
ich spójności z zakwalifikowanymi planami restrukturyzacji, polityki rozwoju
wsi w danych regionach oraz innych środków, podejmowanych lub
przewidzianych w tych regionach, szczególnie w ramach innych Funduszy
Wspólnoty (art. 14 ust. 2 lit. c) rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006)
1. Przewidziane rodki i działania w ramach Krajowego Programu Restrukturyzacji
· Działanie „Modernizacja gospodarstw rolnych” - inwestycje umożliwiające
zmianę profilu produkcji na inny niż uprawa buraka cukrowego tj. zakup nowych
maszyn i urządzeń do produkcji rolnej (art. 26 rozporządzenia Rady (WE) nr
1698/2005)
8
Działanie ma na celu wsparcie modernizacji gospodarstw rolnych oraz ułatwienie
zmiany profilu produkcji wyłącznie plantatorom, którzy czę ciowo lub całkowicie
utracili prawo do uprawy i dostawy buraka cukrowego, prowadzącym działalno ć na
terenach gmin objętych procesem restrukturyzacji.
Beneficjentami pomocy w ramach ww. działania są plantatorzy buraków cukrowych,
którzy czę ciowo lub całkowicie utracili prawo do uprawy i dostawy buraka
cukrowego, prowadzący działalno ć na terenach gmin objętych procesem
restrukturyzacji.
Wsparcie finansowe będzie udzielane na zakup nowych maszyn i urządzeń do
produkcji rolnej.
Maksymalny poziom pomocy wynosi 40% kosztów inwestycji kwalifikującej się do
objęcia pomocą (zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Rady (WE)
nr 1698/2005).
· Działanie „Zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej
i leśnej” - przetwarzanie produktów rolnych na cele energetyczne (art. 28
rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005)
Działanie ma na celu poprawę konkurencyjno ci przedsiębiorstw prowadzących
działalno ć na terenach gmin objętych procesem restrukturyzacji poprzez wsparcie
inwestycji ukierunkowanych na przetwarzanie produktów rolnych na cele
energetyczne.
Beneficjentami pomocy w ramach ww. działania są mikro, małe i rednie
przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 750 pracowników lub
posiadające obrót nieprzekraczajacy 200 milionów euro, prowadzące działalno ć na
terenach gmin dotkniętych procesem restrukturyzacji.
Pomoc finansowa będzie przyznawana na inwestycje mające na celu budowę lub
modernizację przedsiębiorstw, zorientowanych na rynki bioenergii, które
przetwarzają produkty rolne na cele energetyczne.
Maksymalny poziom pomocy wynosi 50% kosztów kwalifikowalnych (zgodnie
z załącznikiem do rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005).
9
2. Polityka rolna, inne rodki podejmowane lub przewidziane w danych regionach,
szczególnie w ramach innych Funduszy Wspólnoty oraz spójno ć Programu
z zakwalifikowanymi planami restrukturyzacji, złożonymi przez producentów cukru.
Producenci cukru w Polsce ubiegali się o pomoc restrukturyzacyjną w związku
ze zrzeczeniem się 366 868,923 ton kwoty cukru. Wnioski zostały zakwalifikowane,
a wielko ć pomocy restrukturyzacyjnej została potwierdzona przez Komisję. Zgodnie
z decyzją Komisji Europejskiej, na działania w ramach dywersyfikacji, Polsce
przysługuje 34 412 304,98 euro.
Krajowy Program Restrukturyzacji jest spójny z polityką rozwoju wsi zawartą
w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013. Działania
przewidziane w Krajowym Programie Restrukturyzacji są zgodne z działaniami
w ramach Osi I rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005.
Beneficjentami pomocy na rzecz dywersyfikacji mogą być plantatorzy buraka
cukrowego, którzy całkowicie lub czę ciowo utracili prawo do uprawy i dostawy
buraka cukrowego oraz przedsiębiorstwa prowadzące działalno ć na terenach gmin
objętych procesem restrukturyzacji.
IV. Terminarz wszystkich przewidzianych działań lub środków oraz kryteriów
stosowanych w celu odróżnienia ich od podobnych działań lub środków
finansowanych w ramach innych Funduszy Wspólnoty (art. 14 ust. 2 lit. d)
rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006)
1. Terminarz wszystkich przewidzianych działań
Działania przewidziane w Krajowym Programie Restrukturyzacji należy
wprowadzić najpóźniej dnia 30 wrze nia 2010 roku (art. 14 ust 3 rozporządzenia
Komisji (WE) nr 968/2006).
2. Kryteria służące rozróżnieniu działań i rodków od podobnych, finansowanych
z innych Funduszy Wspólnotowych
Zastosowano następujące kryteria, które pozwolą na odróżnienie działań w ramach
Krajowego Programu Restrukturyzacji od działań realizowanych w ramach Programu
Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013:
10
1) Terytorialne
W związku z pogorszeniem się sytuacji ekonomicznej gmin dotkniętych procesem
restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego, z pomocy na rzecz dywersyfikacji
mogą skorzystać plantatorzy, którzy całkowicie lub czę ciowo utracili prawo do
uprawy i dostawy buraka cukrowego oraz przedsiębiorcy prowadzący działalno ć
na tych obszarach (tj. gminach objętych procesem restrukturyzacji zgodnie
z załącznikami nr 1 i nr 2 do Programu). Pomoc ta jest przyznawana niezależnie
od rodków finansowych, które podmioty te będą mogły uzyskać realizując
działania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013.
Jednakże rodki finansowe przeznaczone na dane działanie w ramach ww.
Programów nie mogą się powielać (art. 5 rozporządzenia Komisji (WE) nr
968/2006).
2) Czasowe
Projekty w ramach działań Krajowego Programu Restrukturyzacji będą
realizowane w krótszych ramach czasowych niż w PROW. Termin na wdrożenie
działań upływa 30 wrze nia 2010 r., a na wypłatę rodków finansowych
30 wrze nia 2011 r.
Terminy wypłaty rodków finansowych w ramach pomocy na rzecz dywersyfikacji
są krótsze niż terminy w ramach PROW. Pomoc na rzecz dywersyfikacji będzie
wypłacana dwa razy w roku (w marcu i wrze niu) po wdrożeniu danego działania
i skontrolowaniu przez ARR wydatków poniesionych przez beneficjenta.
3) Przedmiotowe
W ramach Krajowego Programu Restrukturyzacji ze względu na krótki okres na
wdrożenie oraz ograniczone rodki finansowe zawężono zakres działań, które
mogą zostać wdrożone przez beneficjentów. Realizacja projektów będzie
związana wyłącznie z inwestycjami dotyczącymi przetwarzania produktów rolnych
na cele energetyczne lub inwestycjami dotyczącymi zakupu nowych maszyn
i urządzeń do produkcji rolnej.
11
4) Podmiotowe
W ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” - inwestycje
umożliwiające zmianę profilu produkcji na inny niż uprawa buraka cukrowego, tj.
zakup nowych maszyn i urządzeń do produkcji rolnej, beneficjentami mogą być
wyłącznie plantatorzy, którzy całkowicie lub czę ciowo utracili prawo do uprawy
i dostawy buraka cukrowego prowadzący działalno ć na terenach gmin objętych
procesem restrukturyzacji.
Beneficjent pomocy na rzecz dywersyfikacji będzie zobowiązany złożyć
o wiadczenie, że w ramach danego działania nie korzystał ze rodków finansowych
pochodzących z innych funduszy wspólnotowych.
Podmioty realizujące działania z Krajowego Programu Restrukturyzacji nie są
wyłączone z możliwo ci ubiegania się o pomoc na podjęcie innych działań
w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, jednakże działania
sfinansowane przez Tymczasowy Fundusz Restrukturyzacji nie mogą kwalifikować
się do uzyskania pomocy w ramach innych Funduszy Wspólnotowych.
Zagwarantowano również system kontroli, w celu wyeliminowania powielania się
rodków z innych funduszy wspólnotowych. Agencja Rynku Rolnego, jako organ
administrujący pomocą na rzecz dywersyfikacji, będzie wymieniać informacje
z innymi organami zaangażowanymi w finansowanie rozwoju obszarów wiejskich,
w tym z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, przeprowadzać kontrole
administracyjne wniosków o przyznanie pomocy na rzecz dywersyfikacji, kontrole
krzyżowe zarówno przed przyznaniem pomocy, jak i w trakcie realizacji projektów
w celu uniknięcia podwójnego finansowania z Programem Rozwoju Obszarów
Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz z działaniami podejmowanymi w ramach innych
Funduszy Wspólnotowych.
V. Kwota dodatkowej pomocy na rzecz dywersyfikacji, która zostanie
przyznana plantatorom buraków cukrowych, którzy zdecydują się
zrezygnować z dalszej produkcji oraz obiektywne i niedyskryminujące
kryteria, którymi należy się kierować przy rozdzielaniu tej pomocy (art. 14
ust. 2 lit. e) rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006)
Polsce nie przysługuje dodatkowa pomoc na rzecz dywersyfikacji, gdyż kwota cukru,
której łącznie się zrzeczono nie przekroczyła 50% krajowej kwoty cukru.
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1808
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei