eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

Rządowy projekt ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

projekt ustawy dotyczy regulacji w zakresie tworzenia, zadań, zasad finansowania i organizacji funduszy promocji produktów rolno-spożywczych zwanych "funduszami promocji"

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1806
  • Data wpłynięcia: 2009-03-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
  • data uchwalenia: 2009-05-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 799

1806

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie określenia rodzajów
kosztów związanych z realizacją przez Agencję Rynku Rolnego zadań pokrywanych ze środków
funduszy promocji produktów rolno-spożywczych oraz sposobu i warunków przekazywania
i rozliczania tych środków stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 5 ust. 2 ustawy
z
dnia................ o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Zgodnie z tym
przepisem minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje
kosztów związanych z realizacją przez Agencję zadań, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2
ustawy, pokrywanych ze środków funduszy promocji oraz sposób i warunki przekazywania
i rozliczania tych środków, mając na względzie zapewnienie prawidłowej obsługi funduszy
promocji oraz zasady gospodarki finansowej Agencji.
Przyjęty w rozporządzeniu sposób określenia rodzajów kosztów ponoszonych przez
Agencję na działania związane z obsługą funduszy promocji, pozwala

na rzeczywiste określenie ich wysokości oraz na optymalny sposób dysponowania nimi w celu
zapewnienia prawidłowości działań związanych z gromadzeniem, administrowaniem
i dystrybucją środków finansowych funduszy promocji.
W projektowanym rozporządzeniu określono także termin przekazywania środków
finansowych Agencji oraz sposób ich przekazywania. Zaproponowane rozwiązania mają na celu
zapewnienie możliwości szybkiego rozpoczęcia przez Agencję działań służących realizacji zadań
wynikających z ustawy. Takie rozwiązanie służy uniknięciu zaangażowania środków
publicznych we wstępne finansowanie kosztów, jakie ma ponosić Agencja z tytułu obsługi
techniczno-biurowej i prawnej oraz czynności związanych z działaniem komisji zarządzających.
W projekcie rozporządzenia określono również kwestie związane ze sporządzaniem
sprawozdania finansowego dotyczącego rozliczania kosztów ponoszonych przez Agencję
związanych z obsługa funduszy promocji.
Projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, w związku z tym nie podlega
notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia


3
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju
Wsi.
Projekt
rozporządzenia nie znajduje się w programie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Podmioty wpłacające na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych (podmioty skupujące
mleko, przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju świń, bydła lub
owiec, przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wywozu żywych świń,
bydła lub owiec poza obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przedsiębiorcy prowadzący działalność
gospodarczą w zakresie przemiału pszenicy, żyta, jęczmienia, kukurydzy, owsa oraz gryki oraz
nabywcy mąki, przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą będący podatnikami podatku
od towarów i usług, którzy wytwarzają owoce i warzywa lub je skupują, przedsiębiorcy
prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju drobiu, przedsiębiorcy prowadzący
działalność gospodarczą, będący podatnikami podatku od towarów i usług, w zakresie połowu
ryb w wodach śródlądowych lub morskich, przedsiębiorcy skupujący ryby w celu ich
przetworzenia lub odsprzedaży oraz prowadzący działalność gospodarczą w zakresie chowu i
hodowli ryb).

2. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa oraz budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody oraz
wydatki budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na
rynek pracy. Jednakże mając na uwadze cele, dla których zostaną powołane fundusze promocji –
wzrost spożycia i promocja polskich produktów rolno-spożywczych, należy spodziewać się
pozytywnego oddziaływania niniejszej regulacji na rynek pracy

w postaci zwiększenia zatrudnienia w sektorze przetwórczym.


5
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki

i przedsiębiorczość, w tym wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane przepisy mogą pośrednio wpłynąć na konkurencyjność gospodarki przez
zapewnienie mechanizmów gwarantujących regularne wspieranie działań promocyjno-
informacyjnych dotyczących produktów rolno-spożywczych. Całość działań objętych
projektowaną regulacją zmierza ku zwiększeniu sprzedaży polskich produktów rolno-
spożywczych na rynkach zagranicznych. Poprzez zwiększony popyt na produkty rolno-
spożywcze, zwiększy się produkcja oraz konkurencyjność polskiego sektora rolniczego.

5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na
sytuację i rozwój regionalny. Jednakże ze względu na umiejscowienie zakładów przetwórczych
(potencjalnych beneficjentów pozytywnych efektów działań promocyjnych finansowanych ze
środków funduszy promocji) w całym kraju, w rejonach o bardzo wysokim poziomie bezrobocia
– powinny pozytywnie wpływać na gospodarczą i społeczną sytuację regionów w wieloletniej
perspektywie.

6. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji z następującymi organizacjami
społeczno-zawodowymi: NSZZ RI „Solidarność”, Związkiem Zawodowym Rolnictwa
„Samoobrona”, Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Federacją
Branżowych Związków Producentów Rolnych, Krajową Radą Izb Rolniczych, Zarządem
Głównym Związku Zawodowego Pracowników Rolnictwa RP, Sekretariatem Rolnictwa Komisji
Krajowej NSZZ „Solidarność”, Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych,
Stowarzyszeniem „Polska Federacja Producentów ywności”, Związkiem Zawodowym
Rolników „Ojczyzna”, Radą Gospodarki ywnościowej, Krajową Federacją Producentów Zbóż,
Polskim Związkiem Producentów, Eksporterów i Importerów Mięsa, Związkiem Zawodowym
Centrum Narodowe Młodych Rolników, Federacją Związków Pracodawców – Dzierżawców
i Właścicieli Rolnych, Związkiem Prywatnych Przetwórców Mleka, Stowarzyszeniem

6
Rzeźników i Wędliniarzy RP, Krajowym Związkiem Spółdzielni Mleczarskich, Polskim
Związkiem Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu, Krajową Izbą Producentów Drobiu
i Pasz, Polskim Zrzeszeniem Producentów Bydła Mięsnego, Krajową Radą Drobiarską – Izbą
Gospodarczą, Polską Federacją Hodowców Bydła i Producentów Mleka, Unią Producentów
i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, Stowarzyszeniem Mrożonej ywności, Krajową Unią
Producentów Soków, Związkiem Sadowników Polskich, Związkiem Sadowników RP,
Krajowym Stowarzyszeniem Mleczarzy, Stowarzyszeniem Naukowo Technicznym Inżynierów
i Techników Przemysłu Spożywczego, Izbą Paszowo – Zbożową, Polskim Związkiem
Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego, Stowarzyszeniem Młynarzy Rzeczypospolitej
Polskiej, Polskim Związkiem Owczarskim, Polską Izbą Makaronu, Stowarzyszeniem Importerów
Ryb, Zrzeszeniem Rybaków Morskich, Stowarzyszeniem Rozwoju Rynku Rybnego, Polskim
Towarzystwem Rybackim, Polskim Stowarzyszeniem Przetwórców Ryb, Związkiem Rybaków
Polskich, Stowarzyszeniem Armatorów Rybackich oraz Krajową Izbą Producentów Ryb, Polską
Izbą Mleka.



10/02/BS

7
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: