Rządowy projekt ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
projekt ustawy dotyczy regulacji w zakresie tworzenia, zadań, zasad finansowania i organizacji funduszy promocji produktów rolno-spożywczych zwanych "funduszami promocji"
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1806
- Data wpłynięcia: 2009-03-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
- data uchwalenia: 2009-05-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 799
1806
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Podmioty wpłacające na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych (podmioty skupujące
mleko, przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju świń, bydła lub
owiec, przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wywozu żywych świń,
bydła lub owiec poza obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przedsiębiorcy prowadzący działalność
gospodarczą w zakresie przemiału pszenicy, żyta, jęczmienia, kukurydzy, owsa oraz gryki oraz
nabywcy mąki, przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą będący podatnikami podatku
od towarów i usług, którzy wytwarzają owoce i warzywa lub je skupują, przedsiębiorcy
prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju drobiu, przedsiębiorcy prowadzący
działalność gospodarczą, będący podatnikami podatku od towarów i usług, w zakresie połowu
ryb w wodach śródlądowych lub morskich, przedsiębiorcy skupujący ryby w celu ich
przetworzenia lub odsprzedaży oraz prowadzący działalność gospodarczą w zakresie chowu i
hodowli ryb).
2. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa oraz budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody oraz
wydatki budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na
rynek pracy. Jednakże mając na uwadze cele, dla których zostaną powołane fundusze promocji –
wzrost spożycia i promocja polskich produktów rolno-spożywczych, należy spodziewać się
pozytywnego oddziaływania niniejszej regulacji na rynek pracy w postaci zwiększenia
zatrudnienia w sektorze przetwórczym.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw
6
Projektowane przepisy mogą pośrednio wpłynąć na konkurencyjność gospodarki przez
zapewnienie mechanizmów gwarantujących regularne wspieranie działań promocyjno-
informacyjnych dotyczących produktów rolno-spożywczych. Całość działań objętych
projektowaną regulacją zmierza ku zwiększeniu sprzedaży polskich produktów rolno-
spożywczych na rynkach zagranicznych. Poprzez zwiększony popyt na produkty rolno-
spożywcze, zwiększy się produkcja oraz konkurencyjność polskiego sektora rolniczego.
5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na
sytuację i rozwój regionalny. Jednakże ze względu na umiejscowienie zakładów przetwórczych
(potencjalnych beneficjentów pozytywnych efektów działań promocyjnych finansowanych ze
środków funduszy promocji) w całym kraju, w rejonach o bardzo wysokim poziomie bezrobocia
– powinny pozytywnie wpływać na gospodarczą i społeczną sytuację regionów w wieloletniej
perspektywie.
6. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji z następującymi organizacjami
społeczno-zawodowymi: NSZZ RI „Solidarność”, Związkiem Zawodowym Rolnictwa
„Samoobrona”, Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Federacją
Branżowych Związków Producentów Rolnych, Krajową Radą Izb Rolniczych, Zarządem
Głównym Związku Zawodowego Pracowników Rolnictwa RP, Sekretariatem Rolnictwa Komisji
Krajowej NSZZ „Solidarność”, Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych,
Stowarzyszeniem „Polska Federacja Producentów ywności”, Związkiem Zawodowym
Rolników „Ojczyzna”, Radą Gospodarki ywnościowej, Krajową Federacją Producentów Zbóż,
Polskim Związkiem Producentów, Eksporterów i Importerów Mięsa, Związkiem Zawodowym
Centrum Narodowe Młodych Rolników, Federacją Związków Pracodawców – Dzierżawców
i Właścicieli Rolnych, Związkiem Prywatnych Przetwórców Mleka, Stowarzyszeniem
Rzeźników i Wędliniarzy RP, Krajowym Związkiem Spółdzielni Mleczarskich, Polskim
Związkiem Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu, Krajową Izbą Producentów Drobiu
i Pasz, Polskim Zrzeszeniem Producentów Bydła Mięsnego, Krajową Radą Drobiarską – Izbą
Gospodarczą, Polską Federacją Hodowców Bydła i Producentów Mleka, Unią Producentów
7
i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, Stowarzyszeniem Mrożonej ywności, Krajową Unią
Producentów Soków, Związkiem Sadowników Polskich, Związkiem Sadowników RP,
Krajowym Stowarzyszeniem Mleczarzy, Stowarzyszeniem Naukowo Technicznym Inżynierów
i Techników Przemysłu Spożywczego, Izbą Paszowo – Zbożową, Polskim Związkiem
Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego, Stowarzyszeniem Młynarzy Rzeczypospolitej
Polskiej, Polskim Związkiem Owczarskim, Polską Izbą Makaronu, Stowarzyszeniem Importerów
Ryb, Zrzeszeniem Rybaków Morskich, Stowarzyszeniem Rozwoju Rynku Rybnego, Polskim
Towarzystwem Rybackim, Polskim Stowarzyszeniem Przetwórców Ryb, Związkiem Rybaków
Polskich, Stowarzyszeniem Armatorów Rybackich oraz Krajową Izbą Producentów Ryb, Polską
Izbą Mleka.
11/02/BS
8
PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1)
z dnia 2009 r.
w sprawie określenia rodzajów kosztów związanych z realizacją przez Agencję Rynku Rolnego
zadań pokrywanych ze środków funduszy promocji produktów rolno-spożywczych oraz sposobu
i warunków przekazywania i rozliczania tych środków
Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia ……........ o funduszach promocji produktów
rolno-spożywczych (Dz. U. Nr ……., poz. …....) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) rodzaje kosztów związanych z realizacją przez Agencję Rynku Rolnego, zwaną dalej
„Agencją”, obsługi prawnej oraz techniczno-biurowej funduszy promocji produktów rolno-
spożywczych, zwanych dalej „funduszami promocji”, oraz komisji zarządzających,
pokrywanych ze środków tych funduszy;
2) sposób i warunki przekazywania i rozliczania środków funduszy promocji.
§ 2. Za koszty związane z realizacją przez Agencję zadań określonych w § 1 pkt 1, uznaje
się koszty:
1) osobowe i składki od nich naliczone;
2) zakupu materiałów i usług;
3) obsługi prawnej i opłat sądowo-administracyjnych.
§ 3. 1. rodki na pokrycie kosztów, o których mowa w § 2, są przekazywane
z rachunków bankowych poszczególnych funduszy promocji w wysokości określonej
w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia ………… o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych,
zwanej dalej „ustawą”, i w terminach określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy.
2. W przypadku gdy wysokość środków, o których mowa w ust. 1, będzie wyższa od
kosztów poniesionych przez Agencję w danym roku finansowym, o którym mowa
w art. 8 ust. 4 ustawy, środki są zwracane na rachunki bankowe poszczególnych funduszy
promocji.
§ 4. 1. W sprawozdaniu finansowym, o którym mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy
zamieszcza się rozliczenie kosztów poniesionych przez Agencję w danym roku finansowym.
2. W sprawozdaniu finansowym zamieszcza się w szczególności wysokość:
1) przekazanych środków, o których mowa w § 3 ust. 1;
2) wydatków poniesionych na pokrycie kosztów, o których mowa w § 2;
3) środków, o których mowa w § 3 ust. 2.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ROLNICTWA
I ROZW
OJU WSI
______________________
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rynki rolne, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216,
poz. 1599).
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1806
› Pobierz plik