Rządowy projekt ustawy o towarach paczkowanych
projekt ustawy dotyczy dostosowania polskich przepisów do dyrektywy unijnej z 2007 r. dotyczącej nominalnych ilości produktów w opakowaniach jednostkowych m. in. ograniczenia wyłącznie do napojów spirytusowych i win (także aromatyzowanych i likierowych) listy produktów, które powinny być wprowadzane do obrotu w opakowaniach o ściśle określonych wielkościach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1717
- Data wpłynięcia: 2009-02-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o towarach paczkowanych
- data uchwalenia: 2009-05-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 91, poz. 740
1717
x =
xi
35
2) Obliczyć odchylenie standardowe s rzeczywistych pojemności x butelek znajdują-
cych się w partii wg wzoru:
2
1
∑x
x
i
−
(∑ i)2
35
s =
34
3) Partia powinna zostać uznana za zgodną z wymogami ustawy, jeżeli wartości x i s
równocześnie spełniają trzy następujące nierówności:
x + k·s ≤ Ts
x – k·s ≥ Ti
s ≤ F(Ts – Ti)
gdzie:
k = 1,57
F = 0,266
Ts = Vn + E
Ti = Vn – E
Vn - wartość pojemności nominalnej oznaczona na butelce miarowej zgodnie z art. 23
ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy
E -
wartość błędu granicznego dopuszczalnego odpowiadająca pojemności nominalnej
Vn wyznaczona zgodnie z tabelą określoną w załączniku nr 4 do ustawy
C2. Metoda średniego zakresu
Liczba butelek miarowych w próbce wynosi 40.
2
1) Obliczyć średnią x pojemności rzeczywistych butelek znajdujących się w próbce xi
wg wzoru:
x
∑
=
xi
40
2) Obliczyć średni zakres R rzeczywistych pojemności x butelek znajduj
i
ących się
w próbce.
W tym celu należy podzielić próbkę zgodnie z kolejnością wykonywania pomiarów
pojemności rzeczywistej na osiem małych próbek składających się z pięciu butelek
miarowych każda i przeprowadzić następujące obliczenia:
a) obliczyć zakres R każdej z małych próbek, to znaczy różnicę między rzeczywi-
stymi pojemnościami największej i najmniejszej butelki wchodzącej w skład tej
próbki;
b) obliczyć sumę zakresów ośmiu mniejszych próbek
∑R i
c) obliczyć średni zakres
∑R
R =
i
8
3) Partia powinna zostać uznana za zgodną z przepisami ustawy, jeżeli wartości x i R
spełniają równocześnie następujące trzy nierówności:
x + k'· R ≤Ts
x – k'• R ≥ Ti
R ≤F'(Ts – Ti)
gdzie:
k' = 0,668
3
F' = 0,628
Ts = Vn + E
Ti = Vn – E
Vn – wartość pojemności nominalnej oznaczona na butelce miarowej zgodnie z art. 23 ust. 1
pkt 1 lit. a ustawy,
E – wartość błędu granicznego dopuszczalnego odpowiadająca pojemności nominalnej Vn
wyznaczona zgodnie z tabelą określoną w załączniku nr 4 do ustawy.
36b/02/BS
4
U Z A S A D N I E N I E
Niniejsza ustawa zastępuje obecnie obowiązującą ustawę z dnia 6 września 2001 r.
o towarach paczkowanych (Dz. U. Nr 128, poz. 1409, z późn. zm.). Celem projektowanej
regulacji jest implementacja do prawa polskiego dyrektywy 2007/45/WE z dnia 5 września
2007 r. ustanawiającej zasady dotyczące nominalnych ilości produktów w opakowaniach
jednostkowych, uchylającej dyrektywy Rady 75/106/EWG i 80/232/EWG oraz zmieniającej
dyrektywę Rady 76/211/EWG. Przepisy ww. dyrektywy uprościły obecne i obowiązujące
regulacje w zakresie opakowań o ściśle określonych ilościach nominalnych, w których mogą
być wprowadzane do obrotu różnego rodzaju towary paczkowane, określone w ustawie z dnia
6 września 2001 r. o towarach paczkowanych.
Zgodnie z rozwiązaniami zawartymi w dotychczas obowiązującej ustawie o towarach
paczkowanych – implementującej do prawa krajowego dyrektywy: 75/106/EWG,
76/211/EWG i 80/232/EWG – towary paczkowane mogą być wprowadzane do obrotu
w opakowaniach jednostkowych o dowolnej ilości nominalnej, z wyjątkiem grup produktów,
które określa załącznik nr 1 do ustawy. Lista produktów, wymienionych w tym załączniku,
które powinny być wprowadzone do obrotu w opakowaniach o ściśle określonych ilościach
nominalnych, ograniczona jest do win, napojów spirytusowych, włóczki i wyrobów
aerozolowych.
W projektowanej regulacji natomiast – analogicznie jak w dyrektywie 2007/45/WE –
obowiązkowe wielkości opakowań są utrzymane wyłącznie w odniesieniu do win i napojów
spirytusowych, przy czym obowiązek wprowadzania do obrotu w opakowaniach o ściśle
określonych ilościach nominalnych poszczególnych grup produktów w odniesieniu do win
rozszerzono o wino aromatyzowane oraz wino likierowe. Zgodnie z przyjętymi w dyrektywie
rozwiązaniami, powyższy przepis nie ma zastosowania do towarów paczkowanych
przeznaczonych do sprzedaży w sklepach wolnocłowych w celu konsumpcji poza terytorium
Unii Europejskiej (art. 6 ust. 5).
W załączniku nr 1 do projektu ustawy określone zostały – zgodnie z rozwiązaniami
przyjętymi w ww. dyrektywie – ilości nominalne zawartości opakowań jednostkowych
– w określonych zakresach ilościowych – w których mogą być wprowadzane do obrotu
ww. produkty, tj. wina i napoje spirytusowe. Powyższa kwestia jest dotychczas uregulowana
rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie ilości nominalnych
zawartości opakowań jednostkowych towarów paczkowanych (Dz. U. Nr 192, poz. 1605,
z późn. zm.).
Ponadto w projektowanej regulacji – stosownie do postanowień dyrektywy
2007/45/WE – wprowadzono również rozwiązania w zakresie ilości nominalnych opakowań
jednostkowych towarów paczkowanych w odniesieniu do opakowań zbiorczych i opakowań
jednostkowych utworzonych z pojedynczych opakowań, które nie zostały przeznaczone do
oddzielnej sprzedaży (art. 6 ust. 3 i 4). Powyższa kwestia nie jest dotychczas uregulowana,
zarówno w prawie polskim, jak i UE.
W odniesieniu natomiast do zawartych w dyrektywie 2007/45/WE nowych rozwiązań
w zakresie znakowania wyrobów aerozolowych należy wskazać, że zostaną one wdrożone do
prawa krajowego rozporządzeniem Ministra Gospodarki – wydanym na podstawie art. 7 ust. 2
projektowanej regulacji – w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących oznakowań
towarów paczkowanych.
Niezależnie od powyższego, w projekcie ustawy o towarach paczkowanych
wprowadzono – względem obecnie obowiązującej regulacji – zmiany o charakterze zarówno
merytorycznym, jak też redakcyjno-prawnym, nie wynikające z konieczności implementacji
dyrektywy 2007/45/WE.
W
związku z postulatami Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz sektora
przetwórstwa spożywczego, a w szczególności Polskiej Federacji Producentów ywności
w zakresie zmiany brzmienia, bądź też doprecyzowania definicji „paczkującego” – w celu
wprowadzenia ułatwień dla przedsiębiorców/paczkujących, które obecne są
w
ustawodawstwach wielu innych państw członkowskich (dotyczą rozkładu
odpowiedzialności w przypadku, gdy np. właściciel marki zleca paczkowanie towaru innemu
podmiotowi, a sam towar wprowadza do obrotu wyłącznie „w swoim imieniu”) – w treści
projektu wprowadzono definicje pojęć: „zlecającego paczkowanie”, „paczkującego na
zlecenie”, „sprowadzającego” i „importera” (art. 2 pkt 7, 8, 9 i 10 projektu ustawy).
Ponadto w projektowanych przepisach zmianie uległ termin, w jakim
paczkujący/producent butelek miarowych jest zobowiązany zgłosić fakt paczkowania
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1717
› Pobierz plik