Rządowy projekt ustawy o towarach paczkowanych
projekt ustawy dotyczy dostosowania polskich przepisów do dyrektywy unijnej z 2007 r. dotyczącej nominalnych ilości produktów w opakowaniach jednostkowych m. in. ograniczenia wyłącznie do napojów spirytusowych i win (także aromatyzowanych i likierowych) listy produktów, które powinny być wprowadzane do obrotu w opakowaniach o ściśle określonych wielkościach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1717
- Data wpłynięcia: 2009-02-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o towarach paczkowanych
- data uchwalenia: 2009-05-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 91, poz. 740
1717
uniemożliwiający jej omyłkowe uznanie za informację o nominalnej objętości jego
zawartości. Omawiane rozwiązania zostały wprowadzone również w § 3 projektowanej
regulacji.
Z uwagi na fakt, że z przepisu art. 8 dyrektywy 2007/45/WE wynika obowiązek
wdrożenia zawartych w niej rozwiązań do krajowych porządków prawnych
poszczególnych państw członkowskich UE w terminie do dnia 11 października 2008 r. oraz
ich stosowania w terminie od dnia 11 kwietnia 2009 r., projektowane rozporządzenie
wejdzie w życie z dniem 11 kwietnia 2009 r.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji. Projektowane
przepisy nie spełniają bowiem przesłanek określonych w § 4 rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt omawianego rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa Gospodarki, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414)
5
Ocena skutków regulacji
projektu rozporz dzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotycz cych
oznakowań towarów paczkowanych.
1. Analiza problemu.
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem z dnia 11 października
2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących oznakowań towarów
paczkowanych (Dz. U. Nr 21, poz. 1760), które wdrażało do prawa polskiego dyrektywy
76/211/EWG i 80/232/EWG. Celem projektowanej regulacji jest implementacja do prawa
polskiego dyrektywy 2007/45/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej zasady
dotyczące nominalnych ilości produktów w opakowaniach jednostkowych, uchylającej
dyrektywy Rady 75/106/EWG i 80/232/EWG oraz zmieniającej dyrektywę Rady
76/211/EWG.
Przepisy dyrektywy 2007/45/WE uprościły dotychczasowe regulacje w zakresie
opakowań o ściśle określonych ilościach nominalnych, w których mogą być wprowadzane
do obrotu różnego rodzaju towary paczkowane, w tym m.in. wprowadzono nowe
rozwiązania w zakresie znakowania wyrobów aerozolowych, w szczególności odstąpiono
od określania zakresów objętości dla opakowań, w jakich mogą być wprowadzane do
obrotu te produkty.
Rozporządzenie nie wprowadza nowych obciążeń administracyjnych dla
przedsiębiorców, dlatego też nie przeprowadzono pogłębionej oceny skutków regulacji.
2. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje rozporz dzenie.
Regulacja oddziałuje na przedsiębiorców/paczkujących sektora kosmetycznego.
Zgodnie z przepisami ustawy o towarach paczkowanych (art. 12) paczkujący/producent
butelek miarowych w terminie co najmniej 14 dni przed rozpoczęciem paczkowania
produktów/produkcji butelek miarowych zgłasza ten fakt dyrektorowi okręgowego urzędu
miar, właściwego ze względu na siedzibę albo miejsce zamieszkania przedsiębiorcy.
Według przekazanej przez Główny Urząd Miar Informacji o realizacji zadań dotyczących
nadzoru organów administracji miar nad paczkowaniem produktów w 2007 r. stan
zgłoszeń paczkuj cych na dzień 31 grudnia 2007 r. przedstawia się następuj co:
6
- ogółem w Polsce zgłosiło fakt paczkowania do Okręgowych Urzędów Miar 3796
podmiotów gospodarczych, w tym 509 paczkujących zadeklarowało nanoszenie znaku „e”
na towarach.
3. Konsultacje społeczne.
Projektowana regulacja zostanie skonsultowana z następującymi organizacjami
gospodarczymi, reprezentującymi interesy przedsiębiorców/paczkujących:
1) Polską Organizacją Handlu i Dystrybucji,
2) Naczelną Radą Zrzeszeń Handlu i Usług,
3) Polską Izbą Handlu,
4) Zarządem Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Spożywców „Społem”,
5) Krajowym Związkiem Spółdzielni Mleczarskich – Związek Rewizyjny,
6) Krajową Izbą Gospodarczą,
7) Stowarzyszeniem Producentów Kosmetyków i rodków Czystości,
8) Stowarzyszeniem Polska Federacja Producentów ywności,
9) Stowarzyszeniem Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i
Cukierniczych POLBISCO,
10) Krajową Radą Winiarstwa i Miodosytnictwa,
11) Krajową Radą Przetwórstwa Spirytusu,
12) Krajową Radą Przetwórstwa Zbożowo – Młynarskiego,
13) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych LEWIATAN,
14) Polskim Związkiem Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej,
15) Polską Federacją Aerozolową - Związek Pracodawców Prywatnych Branży
Aerozolowej,
16) Związkiem Rzemiosła Polskiego,
17) Związkiem Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie,
18) Radą Krajową Federacji Konsumentów,
19) Stowarzyszeniem Konsumentów Polskich,
20) Krajową Radą Rzeczników Konsumentów,
21) Związkiem Producentów Cukru,
22) Polską Izbą Przemysłu Chemicznego.
4. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego.
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie spowoduje skutków dla dochodów
i wydatków budżetu państwa, ani dla budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
5. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy.
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
7
Przyjęcie projektowanych rozwiązań nie powinno wpłynąć negatywnie na
przedsiębiorców, (nie powinno generować dodatkowych kosztów związanych z
dostosowaniem działalności do proponowanych wymagań).
Projektowane uregulowania zapewniają ochronę interesów konsumentów, wpłyną
pozytywnie na przedsiębiorców oraz przyczynią się do właściwego funkcjonowania rynku
wewnętrznego Unii Europejskiej. Przyjęte w omawianej regulacji prawnej rozwiązania
ułatwią również przedsiębiorcom wprowadzanie do obrotu towarów na terytorium państw
należących do Unii Europejskiej.
Omawiane rozwiązania nie powinny mieć zatem negatywnych skutków gospodarczych.
Wejście w życie projektowanych przepisów przyczyni się do wzmocnienia uczciwej
konkurencji w obrocie gospodarczym, innowacyjności przedsięwzięć w zakresie opakowań
oraz umożliwi lepsze dostosowanie oferowanych produktów do potrzeb i oczekiwań
konsumentów.
Uregulowania w omawianym zakresie stanowić będą ponadto szansę dla nowych
przedsiębiorców, dopiero rozpoczynających działalność gospodarczą, którzy będą mieli
możliwość udanego wypromowania wprowadzanych do obrotu produktów, a w
konsekwencji wpłyną również rozwój gospodarczy.
7. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny.
Projektowany akt prawny nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionów.
38/02/BS
8
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI 1)
z dnia
w sprawie sposobu przeprowadzania kontroli poprawności systemu kontroli wewnętrznej
ilości towaru paczkowanego
Na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia.................o towarach paczkowanych (Dz. U. Nr ....,
poz..............) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób przeprowadzania przez organy administracji miar
kontroli planowych w celu stwierdzenia poprawności stosowanego przez paczkującego systemu
kontroli wewnętrznej ilości towaru paczkowanego.
§ 2. Kontroli dokonuje się przez:
1) pomiar masy - dla towarów paczkowanych o konsystencji stałej;
2) pomiar objętości albo pomiar masy i gęstości - dla towarów paczkowanych o konsystencji
ciekłej i gazowej.
§ 3. Kontroli dokonuje się na podstawie wyników badań przeprowadzonych na próbkach
towaru paczkowanego pobranych w pomieszczeniach paczkującego.
§ 4. 1. W celu oceny systemu kontroli wewnętrznej ilości towaru paczkowanego organy
administracji miar przeprowadzają badania co najmniej na dwóch partiach towaru
paczkowanego, które zostały uznane przez paczkującego za spełniające wymagania ustawy
z dnia.................. o towarach paczkowanych.
2. Przed dokonaniem oceny systemu kontroli wewnętrznej ilości towaru paczkowanego
niezbędne jest pobranie w sposób losowy po jednej próbce towaru paczkowanego z każdej
badanej partii towaru paczkowanego.
3. Badania przeprowadza się kolejno na pobranych próbkach towaru paczkowanego.
4. Jeśli wynik jednego z badań jest pozytywny, a drugiego negatywny, przeprowadza się
badanie trzeciej partii towaru paczkowanego, pobierając w sposób losowy próbkę towaru
paczkowanego.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, wynik badania trzeciej partii towaru
paczkowanego decyduje o uznaniu systemu kontroli wewnętrznej ilości towaru paczkowanego za
spełniający albo niespełniający wymagań ustawy z dnia............ o towarach paczkowanych.
§ 5. Wyniki przeprowadzanych badań powinny zostać odnotowane w protokole kontroli.
§ 6. Pozytywny wynik badań co najmniej dwóch partii towaru paczkowanego poddanych
kontroli decyduje o uznaniu systemu kontroli wewnętrznej ilości towaru paczkowanego za
spełniający wymagania ustawy z dnia.....................o towarach paczkowanych.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1717
› Pobierz plik