Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o objęciu poręczeniami Skarbu Państwa spłaty niektórych kredytów mieszkaniowych
projekt ustawy dotyczy możliwości zawierania ze spółdzielniami, będącymi dłużnikami Skarbu Państwa z tytułu wykonania poręczenia, umów (na wniosek dłużnika) odroczenia, rozłożenia na raty lub umorzenia całości lub części zadłużenia
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1700
- Data wpłynięcia: 2009-02-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o objęciu poręczeniami Skarbu Państwa spłaty niektórych kredytów mieszkaniowych
- data uchwalenia: 2009-03-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 69, poz. 594
1700
1. Podmioty objęte projektowaną regulacją
Projektowana zmiana ustawy oddziałuje na spółdzielnie mieszkaniowe, będące dłużnikami
Skarbu Państwa z tytułu wykonania poręczeń udzielonych na podstawie ustawy z dnia
29 listopada 2000 r. o objęciu poręczeniami Skarbu Państwa spłaty niektórych kredytów
mieszkaniowych (Dz. U. Nr 122, poz.1310, z pó n. zm.).
2. Konsultacje społeczne / wyniki przeprowadzonych konsultacji
W ramach konsultacji projekt nowelizacji ustawy przesłano do banków PKO BP S.A. i BG
S.A. – beneficjentów poręczenia udzielonego na mocy ww. ustawy – oraz do Krajowej Rady
Spółdzielczej. Podmioty te nie wniosły uwag do projektu nowelizacji ustawy.
Projekt ustawy, stosownie do przepisu art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), został udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej. Nie zgłoszono zainteresowania pracami nad ustawą.
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Wejście w życie ustawy nie spowoduje powstania dodatkowych kosztów dla budżetu państwa
oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zastosowanie rozwiązań zawartych
w ustawie będzie mieć wpływ na dochody budżetu państwa. Na dzień 30.06.2008 r. Skarb
Państwa posiada wierzytelności wobec 11 spółdzielni. Wierzytelności te wynoszą w sumie
ok. 36,7 mln zł. Działania na podstawie art. 1 ust. 1a na dzień dzisiejszy mogłyby być
prowadzone wobec dwóch spółdzielni, których zadłużenie wynosi ok. 1,3 mln zł. Należy
mieć jednak na uwadze, iż nawet gdyby wobec tych spółdzielni umorzono całość zadłużenia
wobec Skarbu Państwa, na skutek zawartych umów, Skarb Państwa zmniejsza ryzyko
konieczności dokonania wydatków budżetowych (spłaty zobowiązań jeszcze
niewymagalnych) z tytułu wykonania umowy poręczenia wobec tych podmiotów.
Działania na podstawie art. 1 ust. 1b, zakładając iż w prowadzonych obecnie wobec tych
podmiotów postępowaniach egzekucyjnych lub upadłościowych nie nastąpiłoby odzyskanie
żadnych środków, prowadziłoby do umorzeń w wysokości ok. 35,4 mln zł. Należy mieć
4
jednak na uwadze, iż byłaby to w zasadzie czynność techniczna polegająca na zdjęciu
z ewidencji wierzytelności nieściągalnych.
b) rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw, oraz sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie ma wpływu na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, oraz sytuację i rozwój
regionalny.
4. ródła finansowania
Brak kosztów dla budżetu państwa.
5. Wstępna ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
20/02/BS
5



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei