eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

Rządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

projekt dotyczy: usunięcia barier utrudniających podejmowanie i wykonywanie działalności w zakresie geologii i górnictwa, pobudzenia przedsiębiorczości oraz zwiększenia pewności inwestowania, co powinno zapewnić racjonalną gospodarkę złożami kopalin w ramach zrównoważonego rozwoju

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1696
  • Data wpłynięcia: 2008-12-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Prawo geologiczne i górnicze
  • data uchwalenia: 2011-06-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 163, poz. 981

1696

11. Zmiany w przepisach obowiązujących,
1. Zmiana dotycząca ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomo ciami (art. 187
projektu) zmierza do usunięcia wątpliwo ci, jakie powstały pod rządem obecnego stanu
prawnego. Zajęcie nieruchomo ci, o którym mowa w art. 125 cytowanej ustawy z dnia
21 sierpnia 1997 r. jest rodzajem wywłaszczenia, to za nie może być dokonane na rzecz
przedsiębiorcy. Projekt jednoznacznie stwarza taką możliwo ć. Rozwiązanie to wzmacnia
jednocze nie pozycję przedsiębiorcy. W związku z nowym podziałem kopalin (objęte
własno cią górniczą, pozostałe) konieczne jest także wprowadzenie do cyt. art. 125 aktualnej
terminologii.
2. W ustawie z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku
cywilnego zaprojektowano zmianę przez jednoznaczne rozstrzygnięcie, że pozwolenia na
używanie w ruchu zakładu górniczego rodków strzałowych, a także przechowywanie lub
używanie w ruchu zakładu górniczego sprzętu strzałowego dla przedsiębiorców wykonujących
powierzone im roboty strzałowe w ruchu zakładu górniczego wydaje dyrektor okręgowego
urzędu górniczego (art. 188 projektu).
3. Zmiana ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalno ci gospodarczej wiąże się ze
zmianą zakresu koncesjonowania, na skutek projektowanego zniesienia obowiązku uzyskiwania
koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż kopalin nieobjętych własno cią górniczą oraz
wód leczniczych, wód termalnych i solanek (art. 189 projektu).
4. Zmiana ustawy o opłacie skarbowej (art. 192 projektu) jest konsekwencją zmian w przepisach
dotyczących ruchu zakładu górniczego oraz kwalifikacji i uprawnień; modyfikacje dotyczą
czę ci I i III w załączniku do tej ustawy. W przepisach materialnych projektu ustawy
zrezygnowano z decyzji „stwierdzającej spełnianie uprawnień do prowadzenia szkoleń
pracowników zakładów górniczych w zakresie znajomo ci przepisów regulujących bezpieczne
wykonywanie pracy w zakładzie górniczym” (uchylenie ust. 40), zastąpiono pojęcie „program
przeszkolenia” pojęciem „program szkolenia” oraz pojęcie „pracownicy na stanowiskach
w ruchu zakładu górniczego, które mogą zajmować osoby o szczególnych kwalifikacjach
zawodowych i warunkach zdrowotnych” pojęciem „osoby wykonujące czynno ci
specjalistyczne w ruchu zakładu górniczego” (nowe brzmienie kolumny 2 w ust. 41) oraz
rozszerzono katalog podmiotów niebędących osobami fizycznymi, którym mogą być nadane
uprawnienia rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego, zastępując pojęcie „jednostka
naukowa” pojęciem „osoba prawna” (nowe brzmienie kolumny 2 w ust. 43 w pkt 1).
5. Zmiany ustaw: z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, z dnia
17 lutego 2006 r. o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów, z dnia 7 wrze nia 2007 r.
o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w latach 2008 – 2015, z dnia 10 lipca 2008 r.

16
o odpadach wydobywczych oraz z dnia 3 pa dziernika 2008 r. o udostępnianiu informacji
o rodowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz o ocenach
oddziaływania na rodowisko wynikają z konieczno ci dostosowania zawartych w nich
przywołań ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. – Prawo geologiczne i górnicze w związku z utratą jej
mocy z dniem wej cia projektowanej ustawy.

12. Przepisy przej ciowe i końcowe
1. Zakłada się pozostawienie w mocy decyzji podjętych na podstawie dotychczasowego stanu
prawnego (koncesje, projekty prac geologicznych, kwalifikacje, plany ruchu itd.). Wyjątkiem jest
art. 199 ust. 2 projektu. W praktyce spotyka się stare koncesje, które wbrew wymaganiom prawa
nie okre lały terminu rozpoczęcia działalno ci i faktycznie działalno ć ta nie została jeszcze
podjęta. W takiej sytuacji należałoby w zasadzie stwierdzić nieważno ć wspomnianych koncesji,
jako podjętych z rażącym naruszeniem prawa. Mogłoby to jednak dać adresatowi koncesji
roszczenie o odszkodowanie. Projektowana regulacja ma na celu przymuszenie przedsiębiorcy do
podjęcia działalno ci; o ile nie uczyni on tego w terminie 1 roku od wej cia w życie ustawy,
koncesja wygasa.
2. Projekt upraszcza dokonywanie zmian bąd przenoszenie koncesji uzyskanych na podstawie
dawnego stanu prawnego przewidując wyra nie, że zbędne jest w takiej sytuacji wykazywanie się
prawem do informacji geologicznej (art. 198 ust. 3). Powinno to usprawnić postępowania
w opisanych sprawach, a w szczególno ci usunąć wątpliwo ci związane z ustaleniem, czy takie
prawo do informacji jest konieczne do dokonania każdej zmiany koncesji. Zwiększa to pewno ć
inwestowania i może obniżyć koszty.
3. Celowe jest umorzenie postępowań administracyjnych wszczętych na podstawie art. 11 noweli
do prawa geologicznego i górniczego z dnia 27 lipca 2001 r. Postępowania te zmierzają do
uporządkowania praw do informacji geologicznych. Jednakże z uwagi na to, że były one
prowadzone w niewła ciwy sposób, nie da się ich racjonalnie zakończyć (art. 205).
4. W praktyce zaistniał też problem wskazania podmiotu zobowiązanego do zwrotu dawnych
administracyjnych kar pieniężnych, wniesionych na podstawie decyzji administracyjnej
wyeliminowanej następnie z obrotu. W obecnym stanie prawnym problem ten należy zaliczyć do
nierozwiązywalnych. Celowe jest zatem wprowadzenie przepisu (art. 211 projektu)
pozwalającego na rozwiązanie tego problemu.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji
w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie

17
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa rodowiska. Na podstawie art. 7 ust. 1 i 2 przywołanej ustawy Kompania Węglowa
S.A. złożyła zgłoszenie zainteresowania pracami nad przedmiotowym projektem ustawy. Zgodnie
z art. 8 cytowanej ustawy po wniesieniu projektu ustawy do Sejmu może zostać przeprowadzone,
na zasadach okre lonych w regulaminie Sejmu, wysłuchanie publiczne dotyczące tego projektu,
w którym podmiot zgłaszający zainteresowanie pracami nad projektem może wziąć udział.



18

OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja


Przepisy projektowanej ustawy będą oddziaływać na przedsiębiorców prowadzących
działalno ć regulowaną tą ustawą, Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
gminy, organy administracji geologicznej i organy nadzoru górniczego.
2. Zakres konsultacji społecznych

Projekt ustawy został umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
w celu udostępnienia go wszystkim zainteresowanym podmiotom. Ponadto projekt został
przesłany do konsultacji społecznych do zaopiniowania do następujących podmiotów:
1. marszałkowie województw,
2. Sekcja Krajowa Geologiczno-Wiertnicza NSZZ „Solidarno ć”
ul. Rakowiecka 4, 00-975 Warszawa,
3. Krajowy Związek Pracodawców Branży Geologicznej
Al. Korfantego 125a, 40-156 Katowice,
4. Wolny Związek Zawodowy „Sierpień 80” Komisja Krajowa
ul. Warszawska 19, 40-009 Katowice,
5. Komisja Krajowa NSZZ „Solidarno ć ”
ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk,
6. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
ul. Klonowa 6, 00-591 Warszawa,
7. Konfederacja Pracodawców Polskich
ul. Brukselska 7, 03-973 Warszawa,
8. Business Center Club Związek Pracodawców
Plac elaznej Bramy 10, 00-136 Warszawa,
9. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych
ul. Kopernika 36/40, 00-924 Warszawa,
10. Państwowy Instytut Geologiczny
ul. Rakowiecka 4, 00-975 Warszawa,
11. Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa
ul. Ko ciuszki 30, 40-048 Katowice,


19
12. Porozumienie Pracodawców Przemysłu Wydobywczego
(Związek Pracodawców Górnictwa Węgla Kamiennego)
ul. Podgórna 4, 40-955 Katowice,
13. Forum Przemysłu Wydobywczego
ul. Sienkiewicza 48/50, 25-501 Kielce,
14. Polski Związek Pracodawców Producentów Kruszyw
ul. Sienkiewicza 48/50, 25-501 Kielce,
15. Regionalne Stowarzyszenie Przedsiębiorców Wydobywających Kopaliny Pospolite
ul. wirki i Wigury 1, 96-200 Sieradz,
16. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Górnictwa
ul. Powstańców 25, 40-952 Katowice,
17. Porozumienie Związków Zawodowych „KADRA”

ul. Obroki 77, 40-833 Katowice.

Nadto projekt ustawy został skierowany do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego i w wyniku długotrwałych negocjacji został uzgodniony ze stroną samorządową.
W wyniku konsultacji społecznych projekt został poddany znaczącym modyfikacjom,
będącym konsekwencją stanowisk reprezentowanych przez samorządy terytorialne, związki
zawodowe, przedsiębiorców oraz organy administracji, w szczególno ci geologicznej i organy
nadzoru górniczego.
Do najważniejszych zmian należą:
– rezygnacja z wyłączenia płytko wykonywanych prac rozpoznawczych z definicji robót
geologicznych (inaczej mówiąc wszelkie roboty poniżej powierzchni terenu, w tym na
głęboko ci do 10 m, wykonywane w ramach prac geologicznych są robotami geologicznymi),
– zdefiniowano pojęcie „kopaliny wydobytej”, co powinno usprawnić tryb postępowania
w sprawach obliczania opłat eksploatacyjnych,
– zrezygnowano z wyłączenia wykonywania budowy płytkich ujęć służących zwykłemu
korzystaniu z wód (do 30 m),
– utrzymanie tzw. projektu zagospodarowania złoża, stanowiącego element wniosku
koncesyjnego,
– utrzymano dotychczasową pozycję organów gminy w postępowaniu koncesyjnym
poprzedzonym decyzją w sprawie rodowiskowych uwarunkowań przedsięwzięcia,
– wprowadzenia
bezpo rednio do ustawy wymagań okre lających tzw. kwalifikacje geologiczne
i górnicze,

20
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 . 30

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: