eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o opłacie skarbowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o opłacie skarbowej

Projekt wprowadza nową uproszczona formułę rozliczania rocznego podatku dochodowego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1695
  • Data wpłynięcia: 2009-02-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o opłacie skarbowej
  • data uchwalenia: 2009-03-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 57, poz. 466

1695

podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez osoby posiadające
kwalifikowany podpis elektroniczny również drogą elektroniczną.
Jednocześnie należy mieć na uwadze art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r.
o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635, z późn. zm.), zgodnie z którym opłacie
skarbowej podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub
prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii, m.in. w sprawie z zakresu administracji publi-
cznej. W interesie publicznym jest upowszechnianie takich form wykonywania przez obywa-
teli swoich obowiązków, które są przyjazne dla obywateli, a jednocześnie tanie dla państwa.
Proces wewnątrzadministracyjnej weryfikacji i obsługi deklaracji złożonej w formie elektro-
nicznej jest szybszy i znacznie mniej czasochłonny niż przy deklaracji papierowej, a to z kolei
przekłada się na sprawniejsze, mniej kosztowne i bardziej efektywne funkcjonowanie
administracji. W interesie publicznym jest popularyzacja zachowań umożliwiających mnie-
jsze nakłady na administrację. W celu upowszechnienia składania deklaracji za pomocą
środków komunikacji elektronicznej i zachęcenia podatników do korzystania z tej formy
kontaktu z urzędem skarbowym konieczne jest więc zwolnienie z opłaty skarbowej pełnomo-
cnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektro-
nicznej – zmiana ustawy o opłacie skarbowej (art. 2 projektu).
Podatnik (płatnik) jest zobowiązany do uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa do
podpisywania deklaracji składanych w formie papierowej (art. 80a § 2 ustawy – Ordynacja
podatkowa). Należy dodać, że w obecnym stanie prawnym (art. 3c § 2 ustawy – Ordynacja
podatkowa) zgłoszenie osoby upoważnionej do składania deklaracji w formie elektronicznej
nie podlega również opłacie skarbowej. Wprowadzenie opłaty (czyli brak projektowanego
zwolnienia) zostałoby odebrane jako kolejna bariera w upowszechnianiu składania deklaracji
w formie elektronicznej.
Przepis art. 80a § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, stanowi o ustanowieniu pełnomocnika do
podpisywania deklaracji i obowiązku złożenia pełnomocnictwa w urzędzie skarbowym
właściwym w sprawach podatku (deklaracji dotyczących tego podatku). Realizacja tego
przepisu prowadzi więc do powstania obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej (w kwocie 17
zł). W praktyce można się spodziewać (tak jak obecnie), że podatnik tą samą osobę ustanowi
pełnomocnikiem zarówno do podpisywania deklaracji w formie „papierowej” (art. 80 § 2a)
jak i deklaracji w formie elektronicznej (projektowany art. 80a § 2b). Tym samym czynność
ustanowienia pełnomocnika w większości przypadków będzie jednorazowa, ale będzie wska-
zywać dwie formy realizacji tego pełnomocnictwa. Wewnętrzny system weryfikacji podpisu

3
elektronicznego pełnomocnika, tworzony przez Ministerstwo Finansów, wymaga jednak, aby
pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji w formie elektronicznej było składane nie
w różnych urzędach skarbowych właściwych w sprawach poszczególnych podatków
(deklaracji podatkowych), ale tylko jeden raz – w urzędzie skarbowym właściwym w
sprawach ewidencji (NIP).
Do zawiadomień i zgłoszeń, o których mowa w art. 3c § 1 i 2 ustawy wymienionej w art. 1,
złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe
(art. 3 ust. 1).
Podatnicy i płatnicy posiadający potwierdzenie zgodności danych zawartych w zawiado-
mieniu z danymi zawartymi w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 3c § 3 ustawy wymienionej
w art. 1, mogą składać za pomocą środków komunikacji elektronicznej deklaracje podpisane
przez pełnomocnika bez konieczności składania pełnomocnictwa, o którym mowa w art. 80a
§ 2a ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą (art. 3 ust. 2).
Projektowana ustawa wejdzie w życie z dniem ogłoszenia (art. 4). Brak vacatio legis jest
uzasadniony potrzebą upraszczania i informatyzacji kontaktów obywateli z administracją,
a tym samym wejście w życie ustawy z dniem ogłoszenia leży w interesie publicznym i nie
narusza zasad demokratycznego państwa prawa. Ustawa nie nakłada też żadnych nowych
obowiązków lub danin publicznych. Taki termin wejścia w życie umożliwi podatnikom
podatku dochodowego złożenie w formie elektronicznej zeznań rocznych za 2008 r. przy
nowej uproszczonej formule (uchylenia art. 3c). Należy nadmienić, że termin złożenia zeznań
rocznych w podatku dochodowym od osób prawnych za rok 2008, co do zasady, upływa w
dniu 31 marca 2009 r., natomiast w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2008
upływa w dniu 30 kwietnia 2009 r. Wejście w życie ustawy po ww. terminach nie zrealizuje
głównego celu ustawy, jakim jest upowszechnienie tej formy składania deklaracji,
w odniesieniu do zeznań rocznych w podatkach dochodowych składanych za 2008 r.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

I. Konsultacje społeczne
Projekt oddziałuje na podatników lub płatników zamierzających składać deklaracje w formie
elektronicznej za pośrednictwem pełnomocnika.
W celu przeprowadzenia konsultacji społecznych projekt ustawy został przekazany do opinio-
wania przez organizacje przedsiębiorców, związki zawodowe, Krajową Radę Doradców
Podatkowych, Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz związki zawodowe, w wyznaczo-
nym terminie, nie zgłosili uwag.
Krajowa Rada Doradców Podatkowych zaakceptowała rozwiązania przedstawione w proje-
kcie. Jednocześnie zwróciła uwagę na problem funkcjonowania w postępowaniach podat-
kowych, kontroli podatkowej oraz czynnościach sprawdzających tzw. pełnomocnictw
ogólnych. Zdaniem Krajowej Rady Doradców Podatkowych obok pełnomocnictw szczegó-
lnych, uprawniających do działania w konkretnej sprawie podatkowej, niezbędne jest
zagwarantowanie podatnikom możliwości udzielania pełnomocnictw ogólnych, honorowa-
nych przez organy podatkowe w stosunku do wszelkich spraw podatkowych przez okres
obowiązywania pełnomocnictw. Propozycja ta zmierza do rozszerzenia projektu w zakresie
wykraczającym poza nowelizację przygotowaną przez Ministerstwo Finansów i nie może być
obecnie uwzględniona; zostanie przeanalizowana w przyszłych pracach legislacyjnych.
Ponadto tekst projektu ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej,
zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414). aden z podmiotów zajmujących się
działalnością lobbingową nie zgłosił, w toku prac legislacyjnych, zainteresowania niniejszym
projektem.

II. Zakres oceny skutków regulacji
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Z uwagi na fakt, iż projektowana ustawa dotyczy materii ogólnego prawa podatkowego i za-
gadnień postępowania podatkowego, uchwalenie ustawy nie spowoduje skutków finansowych
dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego – nie spowoduje zwięk-
szenia wydatków lub zmniejszenia dochodów podmiotów sektora finansów publicznych.

5
Zwolnienie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków
elektronicznych z opłaty skarbowej nie wywoła skutku finansowego dla budżetu jednostki
samorządu terytorialnego, ponieważ obecnie zgłoszenie osoby upoważnionej do składania
deklaracji w formie elektronicznej nie podlega również opłacie skarbowej.
Wpływ regulacji na rynek pracy – przedmiotowy projekt nie wywiera wpływu na rynek
pracy.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjono-
wanie przedsiębiorstw – upowszechnienie możliwości składania deklaracji w formie elektro-
nicznej będzie stanowić ułatwienie dla funkcjonowania podmiotów gospodarczych.
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny – przedmiotowy projekt nie wywiera
wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

III. Wstępna ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej – przedmiotowy projekt nie
pozostaje w sprzeczności z prawem Unii Europejskiej.


6
Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 2009 r.

w sprawie wzoru pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomoc
środków komunikacji elektronicznej oraz wzoru zawiadomienia o odwołaniu tego
pełnomocnictwa


Na podstawie art. 80a § 2b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U.
z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Określa się wzór pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą
środków komunikacji elektronicznej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Określa się wzór zawiadomienia o odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji
składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stanowiący załącznik nr 2 do
rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.








Minister Finansów

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727, Nr 86, poz. 732 i Nr 143, poz. 1199,
z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708, Nr 143, poz. 1031, Nr 217, poz. 1590 i Nr 225, poz. 1635, z 2007 r. Nr 112, poz. 769, Nr 120,
poz. 818, Nr 192, poz. 1378 i Nr 225, poz. 1671, z 2008 r. Nr 118, poz. 745, Nr 141, poz. 888 , Nr 180, poz. 1109 i Nr 209, poz. 1316, 1318
i 1320 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr , poz. .
strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: