Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: zmiany przepisów powodujących, że renta z tytułu niezdolności do pracy nie ulegałaby zmniejszeniu ani zawieszeniu z tytułu osiągania przychodów z pracy zarobkowej, bez względu na ich wysokość
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1678
- Data wpłynięcia: 2008-12-19
- Uchwalenie:
1678-s
Warszawa, 8 stycznia 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA-140-26(5)/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
poselskiego projektu ustawy
- o zmianie ustawy o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz
niektórych innych ustaw (druk nr 1678).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Pracy
i Polityki Społecznej do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
STANOWISKO RZĄDU
wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie
ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
oraz niektórych innych ustaw
(druk nr 1678)
W
poselskim
projekcie ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1678) proponuje się
zniesienie przepisów ograniczających wypłatę świadczeń rentowych przysługujących osobom
niepełnosprawnym i osobom niezdolnym do pracy z powodu osiągania przychodów z pracy
zarobkowej.
Mimo,
że propozycje te zostały zaczerpnięte z przedłożenia rządowego (druk nr 627),
projekt nie może jednak zyskać akceptacji Rady Ministrów. Poselski projekt jest bowiem
niekompletny, ponieważ brakuje w nim regulacji dotyczących korelacji zasad wymiaru rent
z tytułu niezdolności do pracy dla osób urodzonych po 31 grudnia 1948 r. do nowych zasad
obliczania emerytur.
Fragmentaryczna zmiana przepisów, z pominięciem regulacji, które zrównoważyłyby
zniesienie ograniczeń w wypłacie rent, spowoduje jedynie wzrost obciążeń dla Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych i budżetu państwa oraz zakłóci koherencję rozwiązań systemowych
w zakresie zabezpieczenia społecznego.
Na
pozytywną ocenę zasługuje dążenie do zrównania praw osób niepełnosprawnych
z osobami z orzeczoną niezdolnością do pracy. Dla osiągnięcia tego celu, w miejsce
całkowitej zawieszalności wypłaty renty socjalnej za miesiąc, w którym rencista zarobił
więcej niż wynosi 30 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, należałoby wprowadzić
co najmniej te same progi dochodowe oraz zasady zmniejszania i zawieszania wypłaty, jakie
obecnie stosuje się przy wypłacie renty z tytułu niezdolności do pracy z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych.
W
związku z powyższym Rada Ministrów nie znajduje uzasadnienia do poparcia
projektu ustawy znoszącego przepisy ograniczające wypłatę świadczeń rentowych osobom
niezdolnym do pracy (niepełnosprawnym) z powodu osiągania przychodów z pracy
zarobkowej.
Wnioskodawcy nie dokonali żadnego szacunku skutków finansowych projektowanej
ustawy. Z obliczeń przeprowadzonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych wynika zaś, że
w warunkach 12 miesięcy 2009 r. proponowana w poselskim projekcie zmiana przepisów
spowodowałaby wzrost wydatków na świadczenia wypłacane przez Zakład Ubezpieczeń
Społecznych o około 77 mln zł oraz wzrost wydatków na renty socjalne o około 14 mln zł.
Wzrost wydatków na renty wypłacane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
prawdopodobnie przekroczyłby 19 mln zł. Nastąpiłby również wzrost wydatków budżetu
państwa (w skali 12 miesięcy o około 2,9 mln zł) na świadczenia rentowe z zaopatrzenia
emerytalnego żołnierzy zawodowych oraz funkcjonariuszy tzw. służb mundurowych,
finansowane z budżetu państwa, przy czym środki te nie znajdują zabezpieczenia w budżecie
resortów mundurowych.
Wobec powyższego Rada Ministrów wnosi do Wysokiej Izby o odrzucenie
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1678).