eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o dyscyplinie wojskowej

Rządowy projekt ustawy o dyscyplinie wojskowej

projekt dotyczy: unormowania zasad i trybu wyróżniania żołnierzy i byłych żołnierzy, pododdziałów, oddziałów i instytucji wojskowych, a także zasad reagowania na naruszenia dyscypliny wojskowej oraz ponoszenia przez żołnierzy odpowiedzialności dyscyplinarnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1666
  • Data wpłynięcia: 2009-02-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o dyscyplinie wojskowej
  • data uchwalenia: 2009-10-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 190, poz. 1474

1666

- 11 -

2.
Wzór postanowienia o odtworzeniu albo odmowie odtworzenia akt postępowania
dyscyplinarnego stanowi załącznik nr 32 do rozporządzenia.
§ 24. Jeżeli akta nieukończonego postępowania dyscyplinarnego nie mogą być odtworzone
albo zostały odtworzone w części, należy czynności wyjaśniające powtórzyć w zakresie
niezbędnym do kontynuowania postępowania.
§ 25. 1. Rzecznik dyscyplinarny występuje do organów lub osób posiadających dokumenty
potrzebne do odtworzenia akt postępowania o ich udostępnienie.
2. Organy lub osoby, o których mowa w ust. 1, obowiązane są dokumenty te udostępnić.
3. Jeżeli dokumenty te zawierają informacje stanowiące tajemnicę państwową, służbową
albo podlegają ochronie na podstawie ustawy, przekazujący te dokumenty oraz rzecznik
dyscyplinarny obowiązani są do ich zabezpieczenia.
§ 26. Rzecznik dyscyplinarny w celu odtworzenia akt postępowania przeprowadza dowody,
jakie uzna za konieczne. W szczególności:
1) bierze pod uwagę wypisy z karty ukarania, rejestru postępowania lub innej ewidencji
dyscyplinarnej, utrwalenia dźwięku lub obrazu, notatki protokolantów, organów
dyscyplinarnych, rzecznika dyscyplinarnego, obrońcy obwinionego;
2) może przesłuchać w charakterze świadków wszelkich uczestników postępowania
dyscyplinarnego, którego akta postępowania zaginęły lub uległy zniszczeniu, a także inne
osoby, które mogą mieć wiadomości, co do treści akt;
3) może wysłuchać obwinionego, co do treści składanych przez niego wyjaśnień oraz
wnoszonych wniosków, zażaleń lub odwołań.
§ 27. Czynności w celu odtworzenia innej dokumentacji dyscyplinarnej, niż akta
postępowania, jeśli jest to konieczne dla wykonania ukarania albo likwidacji skutków
uchylonego albo zmienionego prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego, przeprowadza się na
zasadach i w trybie określonym w § 21 - 26.
§ 28. 1. Oczywiste błędy pisarskie lub rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki
w dokumentacji dyscyplinarnej, zwane dalej „błędami”, można sprostować z urzędu lub na
wniosek jednej z osób biorących udział w postępowaniu dyscyplinarnym, w każdym czasie.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być pisemny lub ustny i powinien zawierać
precyzyjne wskazanie błędu oraz propozycję jego usunięcia.
§ 29. 1. Sprostowanie błędu następuje w drodze postanowienia.
2. Postanowienie o sprostowaniu błędu doręcza się niezwłocznie osobom biorącym udział
w postępowaniu dyscyplinarnym.
3. O postanowieniu o odmowie sprostowania błędu zawiadamia się wyłącznie osobę, która
zgłosiła wniosek o sprostowanie.
4. Wzór postanowienia o sprostowaniu albo odmowie sprostowania błędu określa załącznik
nr 33 do rozporządzenia.
- 12 -

§ 30. 1. Sprostowania błędu dokonuje organ dyscyplinarny lub rzecznik dyscyplinarny, który
popełnił błąd albo organ dyscyplinarny, przed którym toczy się postępowanie.
2. Skreśleń i poprawek w aktach postępowania dokonuje się w taki sposób, aby wyrazy
skreślone i poprawione były czytelne, brakujące litery, wyrazy lub cyfry uzupełnione i posiadały
prawidłowe brzmienie, a w przypadku błędów rachunkowych została naprawiona omyłka
działania matematycznego.
3. Obok skreśleń i poprawek osoba je dokonująca składa skrócony podpis i datę tej
czynności.
4. Nie mogą podlegać sprostowaniu w trybie przewidzianym w § 29 istotne błędy i omyłki,
które mogą prowadzić do nowej oceny stanu faktycznego bądź prawnego, ani powodować
zmiany merytorycznej rozstrzygnięcia, ani też nie mogą pozostawać w sprzeczności z treścią
dokumentu.
5. Wniosek, o którym mowa w § 28 ust. 1, niezależnie od sposobu jego załatwienia oraz
postanowienie o sprostowaniu błędu albo odmowie jego sprostowania załącza się do akt
postępowania.
Rozdział 6
Przepisy szczególne i wspólne
§ 31. 1. W czasie wojny oraz pełnienia służby wojskowej po ogłoszeniu mobilizacji, stanów
nadzwyczajnych, a także podczas wykonywania zadań służbowych w strefie działań wojennych
oraz w przypadku użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa,
a także udziału w akcjach humanitarnych, poszukiwawczych lub ratowniczych można odstąpić
od wykonywania tych czynności ewidencyjnych i sporządzania tych dokumentów, których
wykonanie lub sporządzenie w tych warunkach i okolicznościach jest niemożliwe lub szczególnie
utrudnione.
2. Po ustaniu warunków i okoliczności, o których mowa w ust. 1, wymagane przepisami
czynności ewidencyjne należy wykonać oraz sporządzić lub uzupełnić dokumentację
dyscyplinarną zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 32. 1. Karty wyróżnień prowadzone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia dołącza
się do kart wyróżnień wprowadzonych na podstawie przepisów rozporządzenia.
2. Dokumentację postępowania dyscyplinarnego niezakończonego prawomocnym
orzeczeniem przed dniem wejścia w życie rozporządzenia prowadzi się do zakończenia tego
postępowania według przepisów dotychczasowych, a
przechowuje według przepisów
rozporządzenia.
3. Po wejściu w życie rozporządzenia dokumenty i materiały postępowania w sprawie
wzruszenia prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego wydanego przed dniem wejścia w życie
- 13 -

rozporządzenia dołącza się do akt tego postępowania, rejestruje się i przechowuje według
przepisów rozporządzenia.
4. Dokumentację postępowań dyscyplinarnych przechowywaną w archiwum wojskowym
przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przechowuje się według przepisów rozporządzenia.
§ 33. Traci moc rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 września 2002 r.
w sprawie przechowywania i rejestrowania dokumentacji postępowań dyscyplinarnych oraz
prowadzenia ewidencji ukarań żołnierzy (Dz. U. Nr 155, poz.1294).
§ 34. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
MINISTER OBRONY NARODOWEJ



___________________________
1)Zmiany jednolitego tekstu wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 277, poz. 742, z 2005 r. Nr
180, poz. 1496, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 107, poz. 732, Nr 176, poz. 1242

oraz z 2008 r. Nr 171, poz. 1056, Nr 180, poz. 1109, Nr 206, poz. 1288, Nr 208, poz. 1308 i Nr 223, poz. 1458.

- 14 -


UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 85 ustawy
z dnia …................. o dyscyplinie wojskowej (Dz. U. Nr …, poz. …), zwanej dalej ustawą.
Projektowany akt wykonawczy reguluje kolejno:
1) szczegółowe warunki i tryb prowadzenia ewidencji wyróżnień, wzór rozkazu lub decyzji, w
których stwierdza się udzielenie wyróżnienia, wzór karty wyróżnień żołnierza oraz sposób
zapoznawania z nią wyróżnionego żołnierza, a także okres jej przechowywania, w tym także
po zwolnieniu żołnierza z czynnej służby wojskowej;
2) kategorie osób prowadzących i przechowujących karty wyróżnień żołnierzy i karty ukarania
żołnierzy, o których mowa w art. 84 ust. 6 pkt 4 ustawy z dnia ………... r. o dyscyplinie
wojskowej;
3) wzory wniosków dotyczących postępowania dyscyplinarnego oraz sposób jego
dokumentowania, w tym formy i wzory dokumentacji dyscyplinarnej oraz zasady obiegu,
sposobu i okresu przechowywania tej dokumentacji;
4) wzory dokumentów stosowanych w ewidencji dyscyplinarnej, o której mowa w art. 84 ust. 1
pkt 2 – 4 ustawy z dnia ………... r. o dyscyplinie wojskowej, sposób ich prowadzenia oraz
okres przechowywania;
5) kategorie osób obowiązanych do odtworzenia dokumentacji dyscyplinarnej, o której mowa w
art. 83 ust. 1 ustawy z dnia ………... r. o dyscyplinie wojskowej, sposób jej odtworzenia,
a także prostowania błędów pisarskich i rachunkowych oraz innych oczywistych pomyłek.
Przedmiotowy projekt składa się z rozdziałów, ściśle odpowiadających upoważnieniu
zawartemu w art. 85 ustawy, z uwzględnieniem zasad redagowania tekstów aktów
normatywnych, uwzględniających przepisy ogólne oraz przepisy przejściowe i końcowe.
Ocena Skutków Regulacji (OSR)
1. Cel wprowadzenia rozporządzenia:
Projekt rozporządzenia wprowadza przepisy normujące w jednym akcie wykonawczym
większość kwestii związanych z dokumentowaniem postępowania dyscyplinarnego
i
wykonywania ukarania oraz ewidencją wyróżnień, postępowań dyscyplinarnych, ukarań
żołnierzy, a także innych danych niezbędnych w kształtowaniu dyscypliny wojskowej.
Dotychczas problematyka ta, oprócz rozporządzenia dotyczącego dokumentacji postępowań
dyscyplinarnych i ewidencji ukarań, była umieszczona w pojedynczych rozdziałach trzech innych
rozporządzeń wydanych na podstawie dotychczas obowiązującej ustawy o dyscyplinie
wojskowej. W rozporządzeniu proponuje się wprowadzić jednolitość prowadzenia ewidencji
wyróżnień i ukarań żołnierzy, a także stworzyć podstawy prawne do prowadzenia tej ewidencji
w systemie teleinformatycznym, w ramach resortowego sytemu dotyczącego ewidencji żołnierzy.
Ponadto, zamierza się określić wzory formularzy związanych z postępowaniem dyscyplinarnym,
których brak w dotychczasowych przepisach stanowił utrudnienie w praktyce dyscyplinarnej.
W spójności z innymi rozporządzeniami do ustawy określono obieg dokumentów i przetwarzanie
danych o dyscyplinie wojskowej, zapewniając przy tym warunki do ochrony danych osobowych i
- 15 -

informacji niejawnych. Zapewniono także zgodność przechowywania dokumentacji i ewidencji
dyscyplinarnej z zasadami archiwizacji dokumentów i materiałów obowiązującymi w resorcie
obrony narodowej. W projekcie rozporządzenia zwarto również przepisy dostosowujące
omawianą wyżej regulację do warunków pełnienia czynnej służby wojskowej po ogłoszeniu
mobilizacji, w stanach nadzwyczajnych, a także podczas wykonywania zadań służbowych
w strefie działań wojennych oraz w przypadku użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
poza granicami państwa, jak również udziału w akcjach humanitarnych, poszukiwawczych lub
ratowniczych.
2. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu normatywnego:
Rozporządzenie dotyczy żołnierzy będących i niebędących w czynnej służbie wojskowej.
3. Konsultacje:
Zakres przedmiotowy rozporządzenia uzasadnia przeprowadzenie konsultacji społecznej,
w szczególności w środowisku żołnierzy zawodowych z organami przedstawicielskimi korpusów
kadry zawodowej.
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego:
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia, nie spowoduje zwiększenia wydatków
z budżetu resortu obrony narodowej.
Zawieszenie obowiązku odbywania zasadniczej służby wojskowej będzie miało wpływ na
zmniejszenie liczby popełnianych przewinień dyscyplinarnych, a w konsekwencji spowoduje
spadek wielkości wydatków ponoszonych w związku z prowadzoną dokumentacją i ewidencją
dyscyplinarną.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw:

Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów:
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.
8. Zgodność regulacji w prawem Unii Europejskiej.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.



12/01/BS
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 35 . [ 36 ] . 37 ... 46

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: