eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o dyscyplinie wojskowej

Rządowy projekt ustawy o dyscyplinie wojskowej

projekt dotyczy: unormowania zasad i trybu wyróżniania żołnierzy i byłych żołnierzy, pododdziałów, oddziałów i instytucji wojskowych, a także zasad reagowania na naruszenia dyscypliny wojskowej oraz ponoszenia przez żołnierzy odpowiedzialności dyscyplinarnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1666
  • Data wpłynięcia: 2009-02-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o dyscyplinie wojskowej
  • data uchwalenia: 2009-10-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 190, poz. 1474

1666

21

§ 53. 1. Wzory białej broni, odznak tytułów honorowych, w tym wzory proporców,
buńczuka, statuetek oraz miniaturek odznak i innych elementów graficznych wyróżnień,
o których mowa w rozporządzeniu, podlegają ochronie prawnej.
2. Resort obrony narodowej ma wyłączne prawo zamawiania przedmiotów, o których
mowa w ust. 1.
Rozdział 11
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 54. 1. W czasie stanu wojennego uprawnienia przełożonego dyscyplinarnego określone
w rozporządzeniu dla Ministra Obrony Narodowej i Szefa Sztabu Generalnego Wojska
Polskiego przysługują również Naczelnemu Dowódcy Sił Zbrojnych.
2. W czasie wojny oraz pełnienia służby wojskowej po ogłoszeniu mobilizacji, stanów
nadzwyczajnych, a także podczas wykonywania zadań służbowych w strefie działań
wojennych oraz w przypadku użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa, a także udziału w akcjach humanitarnych,
poszukiwawczych lub ratowniczych można odstąpić od limitu liczby udzielanych wyróżnień,
o których mowa w rozporządzeniu. Przepis § 6 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
3. W sytuacjach, o których mowa w ust. 2, można odstąpić od wykonywania czynności
objętych procedurą kwalifikacyjną i sporządzania dokumentów, których wykonanie lub
sporządzenie w tych warunkach i okolicznościach jest niemożliwe lub szczególnie
utrudnione.
4. Po ustaniu warunków i okoliczności, o których mowa w ust. 2, można wykonać
niezbędne czynności lub uzupełnić dokumentację.
§ 55. Traci moc:
1) rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 września 2002 r. w sprawie
wyróżniania żołnierzy (Dz. U. z 2002 r. Nr 162, poz. 1341);
2) rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 września 2002 r. w sprawie
wyróżniania pododdziałów i oddziałów wojskowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 162, poz. 1340
oraz z 2004 r. Nr 175, poz. 1820).
§ 56. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
MINISTER OBRONY NARODOWEJ





22

UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 15 ust. 1 i 2
ustawy z dnia …........... o dyscyplinie wojskowej (Dz. U. Nr …, poz. …), zwanej dalej ustawą.
Projektowany akt wykonawczy reguluje kolejno:
1) szczegółowe warunki i tryb wyróżniania;
2) przełożonych dyscyplinarnych uprawnionych do udzielania wyróżnień, o których mowa
w art. 14 ust. 1 pkt 2 i 4 oraz ust. 2 pkt 3;
3) rodzaje odznak honorowych, tytułów honorowych i wzory odznak tych tytułów;
4) rodzaje oraz wzory białej broni;
5) pododdziały, oddziały i instytucje wojskowe, które mogą być wyróżnione
poszczególnymi rodzajami wyróżnień;
6) szczegółowe warunki tworzenia funduszu na wyróżnienia oraz dysponowania tym
funduszem.
Przedmiotowy projekt składa się z rozdziałów, ściśle odpowiadających upoważnieniu
zawartemu w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, z uwzględnieniem zasad redagowania tekstów aktów
normatywnych, uwzględniających przepisy ogólne oraz przepisy przejściowe i końcowe.
Ocena Skutków Regulacji (OSR)
1. Cel wprowadzenia rozporządzenia:
Projekt rozporządzenia wprowadza przepisy normujące w jednym akcie
wykonawczym większość kwestii związanych z wyróżnianiem żołnierzy, innych osób (w tym
pośmiertnie), pododdziałów, oddziałów i instytucji wojskowych. Dotychczas problematyka ta
była umieszczona w dwóch rozporządzeniach. Wprowadzone zmiany w stosunku do
dotychczas obowiązujących przepisów wynikają przede wszystkim z ustanowienia dwóch
nowych rodzajów wyróżnień udzielanych pododdziałom, oddziałom i instytucjom
wojskowym – nie podlegających do tej pory wyróżnianiu. W rozporządzeniu ustanawia się
nowe rodzaje tytułów honorowych nadawanych żołnierzom, żołnierzom nie będącym
w czynnej służbie wojskowej za osiągnięcia uzyskane w trakcie jej pełnienia, a także
pododdziałom, oddziałom i instytucjom wojskowym, odpowiednio do charakteru
wykonywanych zadań i zmian w strukturach organizacyjnych resortu obrony narodowej i Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. W pewnym stopniu odmiennie, w
stosunku do
dotychczasowych przepisów, każdemu rodzajowi wyróżnienia określono warunki, jakie
powinny być spełnione, aby być wyróżnionym. Rozporządzenie po raz pierwszy całościowo
reguluje kwestie rodzajów i wzorów białej broni służącej wyróżnianiu, w szczególności
z uwzględnieniem tradycji orężnych z okresu niepodległego państwa polskiego i stosowanej
w tym okresie symboliki. Projektowany akt prawny określa także przełożonych
dyscyplinarnych uprawnionych do wyróżniania tym rodzajem wyróżnienia.
W rozporządzeniu uregulowano całościowo również kwestie finansowania i dysponowania
funduszem na wszystkie rodzaje wyróżnień, określonych w ustawie o dyscyplinie wojskowej

23

i w rozporządzeniu. W rozporządzeniu zawarto także przepisy dostosowujące omawianą
wyżej regulację do warunków pełnienia czynnej służby wojskowej po ogłoszeniu mobilizacji,
w stanach nadzwyczajnych, a także podczas wykonywania zadań służbowych w strefie
działań wojennych oraz w przypadku użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza
granicami państwa, jak również udziału w akcjach humanitarnych, poszukiwawczych lub
ratowniczych. Z regulacji w rozporządzeniu wyłączono ewidencję wyróżnień, która będzie
określona w rozporządzeniu w sprawie dokumentacji i ewidencji dyscyplinarnej.
2. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu normatywnego:
Rozporządzenie dotyczy żołnierzy oraz żołnierzy nie będących w czynnej służbie
wojskowej, w tym którzy zginęli (polegli, zmarli) w związku z wykonywanymi obowiązkami
służbowymi, a także pododdziałów, oddziałów oraz instytucji wojskowej.
3. Konsultacje:
Zakres przedmiotowy rozporządzenia uzasadnia przeprowadzenie konsultacji
społecznej, w szczególności w środowisku żołnierzy zawodowych z organami
przedstawicielskimi kadry zawodowej, w tym z Konwentem Dziekanów Korpusu Oficerów
Zawodowych Wojska Polskiego.
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego:
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie spowoduje istotnego
zwiększenia wydatków z budżetu resortu obrony narodowej. Uregulowanie wszystkich
rodzajów wyróżnień w ustawie o dyscyplinie wojskowej determinuje utworzenie jednolitego
funduszu na ich finansowanie, co wynika z upoważnienia w ustawie o dyscyplinie wojskowej
(art. 15 ust. 1 pkt 6). Fundusz ten byłby zasilany w oparciu o dotychczasowe środki określane
corocznie w decyzji budżetowej Ministerstwa Obrony Narodowej na nagrody rzeczowe (do
0,15% wysokości środków na uposażenia żołnierzy – ok. 6 mln zł), środki na zakup odznak
tytułów honorowych i białej broni służącej wyróżnianiu (ok. 0,5 mln zł), a także część
środków na działalność wychowawczą, prowadzoną na wszystkich szczeblach dowodzenia,
z których finansowane są niektóre formy wyrażania uznania (listy gratulacyjne, pisma
pochwalne, kroniki jednostek wojskowych, itd.). Konieczność sfinansowania pozostałych
rodzajów wyróżnień, w tym nagrody pieniężnej (przyznawanej na innych warunkach
i niezależnie od funduszu przewidzianego na nagrody uznaniowe określone w projekcie
nowelizacji ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych i ustawy o uposażeniu
żołnierzy niezawodowych), w roku wejścia w życie projektowanej ustawy o dyscyplinie
wojskowej, wymaga wydzielenia dodatkowych środków w wysokości ok. 7 mln zł.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Wejście w życie rozporządzenia będzie miało pozytywny wpływ na rynek pracy
zwiększając zainteresowanie pełnieniem służby wojskowej na zasadzie ochotniczej poprzez

24

wzmocnienie walorów motywacyjnych systemu wyróżnień stosowanych wobec żołnierzy,
a także żołnierzy nie będących w czynnej służbie wojskowej.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw:
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów:
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
8. Zgodność regulacji w prawem Unii Europejskiej.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.












46/01/BS

PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia............. ……………………………
w sprawie stosowania dyscyplinarnych środków zapobiegawczych
Na podstawie art. 42 ustawy z dnia ....... r. o dyscyplinie wojskowej

(Dz. U. z ..... r. Nr ......., poz. .....) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy tryb postępowania w sprawach stosowania dyscyplinarnych środków
zapobiegawczych;
2) warunki osadzania żołnierza w izbie zatrzymań, sposób postępowania z osadzonym
żołnierzem oraz organizację osadzania żołnierzy w izbach zatrzymań;
3) rodzaje, zakres, przypadki, warunki i sposób dokonywania badań, o których mowa w art.
40 ustawy, w celu zapewnienia prawidłowości ich przeprowadzania, warunki ustalania
kosztów tych badań, procedurę składania i rozpatrywania zażaleń w tych sprawach.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia ................... r. o dyscyplinie wojskowej
(Dz. U. z ..... r. Nr ......., poz. .....);
2) organie – należy przez to rozumieć odpowiednio przełożonego dyscyplinarnego, żołnierza
andarmerii Wojskowej lub wojskowego organu porządkowego wydających postanowienie
o zastosowaniu dyscyplinarnego środka zapobiegawczego lub polecenie przeprowadzenia
badań;
3) badaniach – należy przez to rozumieć badania konieczne do ustalenia zawartości alkoholu
lub środka odurzającego, substancji psychotropowej lub środka zastępczego w organizmie
żołnierza, w stosunku do którego zamierza się zastosować wskazane w ustawie
dyscyplinarne środki zapobiegawcze;
4) niedopuszczeniu do czynności – należy przez to rozumieć dyscyplinarny środek
zapobiegawczy polegający na niedopuszczeniu żołnierza do wykonywania czynności
służbowych;
5) osadzeniu – należy przez to rozumieć dyscyplinarny środek zapobiegawczy polegający na
osadzeniu nietrzeźwego lub odurzonego żołnierza w izbie zatrzymań;
6) zawieszeniu – należy przez to rozumieć dyscyplinarny środek zapobiegawczy polegający
na zawieszeniu żołnierza w czynnościach służbowych.


strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 40 ... 46

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: