Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: zmian dotyczących rejestracji pojazdów i badań technicznych m. in. likwidacji tzw. pierwszego badania technicznego, przeprowadzanego w Polsce oraz możliwości rejestracji w Polsce samochodów używanych sprowadzonych z krajów członkowskich UE na podstawie badania technicznego przeprowadzonego na terenie UE
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1540
- Data wpłynięcia: 2008-12-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-05-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 802
1540
sprawno ć
się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 2 do
zmiany natężenia siły
roboczego
rozporządzenia).
hamowania.
układu
2. Zauważalny
hamulcowego
nieprawidłowy czas
opóźnienia zadziałania
hamulca w
którymkolwiek kole.
3. Nadmierne wahanie
siły hamowania
odpowiednio do
zniekształceń tarczy
lub owalizacji bębnów.
4. Bardzo mała lub
brak siły hamującej na
co najmniej
jednym kole.
5. Siła hamująca na
którym z kół jest
mniejsza od 70 %
maksymalnej warto ci
zmierzonej na innym
kole tej
samej osi (w wypadku
badania układu
hamulcowego na
drodze, hamowanie
nierówne, ciąganie
pojazdu w
prawo lub w lewo).
6. Nierównomierny,
skokowy przyrost siły
hamującej
(zakleszczenie).
7. Zauważalne
opóźnienie początku
hamowania na którym
kole.
8. Brak wymaganej
skuteczno ci
hamowania.
1. Hamulec(-ce)
niedziałający(-ce) z
jednej strony
pojazdu.
Pomiaru skuteczno ci działania hamulców dokonuje 2. Nierównomierny
4.3. Skuteczno ć się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 2 do
przyrost siły
i sprawno ć
rozporządzenia). Pomiary, tylko jeżeli działanie hamującej
awaryjnego
uzyskiwane jest dzięki oddzielnemu układowi.
(zakleszczanie).
układu
Jeżeli hamulec awaryjny stanowi czę ć hamulca
3. Automatyczny system
hamulcowego
roboczego, nie przeprowadza się sprawdzenia
hamulcowy przyczepy
działania.
nie działa.
4. Brak wymaganej
skuteczno ci
hamowania.
1. Hamulce nie
4.4. Skuteczno ć
działają po jednej
i sprawno ć
Pomiaru skuteczno ci działania hamulców dokonuje stronie.
postojowego
się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 2 do
2. Brak wymaganej
układu
rozporządzenia).
skuteczno ci
hamulcowego
hamowania.
4.5. Skuteczno ć
układu
1. Niepłynny przyrost
hamowania
siły hamującej (dla
zwalniacza,
Oględziny.
zwalniacza).
hamulca
2. Uszkodzenia hamulca
silnikowego
wydechowego.
(wydechowego)
1. System sygnalizacji
wskazuje uszkodzenie.
4.6. Urz dzenie
2. Zauważalna
Oględziny.
niekompletno ć: brak
przeciwblokuj ce
czujnika,
(ABS)
sterownika,
modulatora.
18
5. UKŁAD KIEROWNICZY
1. Kierownica
umieszczona z prawej
strony w pojazdach
o liczbie kół
większej niż trzy,
których prędko ć
jest większa niż 40
5.1. Kolumna i
km/h.
koło
2. Luźne zamocowanie
Ustawić pojazd kołami na twardym podłożu i
kierownicy
koła na kolumnie.
energicznie nacisnąć na koło kierownicy w
5.1.1. Stan
3. Wyraźny luz
kierunku poosiowym i promieniowym, jak również
techniczny
promieniowy lub
obracać koło w obie strony dookoła osi kolumny.
i
poosiowy kolumny
zamocowanie
kierownicy.
4. Pęknięcia lub
deformacja koła
kierowniczego.
5. Koło kierownicy bez
certyfikatu (znaku
bezpieczeństwa) lub
homologacji.
Pomiar ruchu jałowego przy kołach kierowanych
1. Ruch jałowy
5.1.2. Ruch jałowy ustawionych na nieruchomej nawierzchni
przekracza warto ć
koła
symetrycznie do osi podłużnej pojazdu. Uwaga: w dopuszczalną dla
kierownicy
wypadku mechanizmów kierowniczych ze wspomaganiem danego typu pojazdu.
kontrolę przeprowadzać przy pracującym silniku.
1. Mechanizm obraca
5.2. Przekładnia
się ciężko lub z
kierownicza
zacięciami albo
Obracanie koła kierownicy w obie strony od oporu
5.2.1. Stan
zgrzytami.
do oporu i ocena organoleptyczna działania.
techniczny
2. Nadmierne luzy
i działanie
poosiowe wałka
przekładni.
1. Brak rub
5.2.2. Mocowanie
Pojazd ustawiony kołami na twardej nawierzchni. mocujących lub
obudowy
Oględziny obudowy przekładni podczas energicznego niedokręcone.
przekładni obracania kołem kierownicy w lewo i w prawo.
2. Pęknięcie obudowy
przekładni.
1. Mechanizm nie
działa.
2. Pęknięcie
mechanizmu lub wycieki
5.3. Mechanizm
Pojazd ustawiony kołami na twardym podłożu.
oleju.
wspomagaj cy
Obracać koło kierownicy w obie strony o kąt
3. Złe połączenie lub
5.3.1. Stan
potrzebny do poruszenia kół jezdnych,
tarcie czę ci o inne
techniczny
równocze nie uruchamiać i zatrzymywać silnik -
elementy.
i działanie sprawdzić działanie mechanizmu.
4. Brak mechanizmu
wspomagającego w
pojeździe (jeżeli
jest wymagany).
1. Nadmierne luzy w
połączeniach
(przegubach).
Samochód stoi na twardej nawierzchni (na
5.4. Dr
ki
2. Pęknięcie lub
dźwigniku lub na stanowisku kanałowym). Podczas
kierownicze
deformacja
energicznego obracania kołem kierownicy w obie
5.4.1. Stan
jakiejkolwiek czę ci.
strony obserwować działanie drążków i ich
techniczny
3. Czynno ci naprawcze
połączeń.
wykonane spawaniem,
zgrzewaniem
lub lutowaniem.
1. Ocieranie drążków
lub dźwigni o
sąsiednie elementy
Obracając koła w obie strony od oporu do oporu,
5.4.2. Działanie
podwozia.
sprawdzić działanie drążków w całym zakresie.
2. Brak lub
niedziałanie
ograniczników skrętu.
5.5. Koła jezdne
1. Pęknięcia lub
5.5.1. Zawieszenie Oględziny kół, zwrotnic i wahaczy podczas
odkształcenia osi.
kół,
energicznego kołysania (szarpania) kołem w
2. Pęknięcia lub
zwrotnice,
kierunku pionowym oraz dookoła zwrotnicy.
widoczne odkształcenie
wahacze,
zwrotnic lub
19
łożyska
wahaczy.
3. Nadmierny luz: na
sworzniu zwrotnicy, na
sworzniach
wahaczy, w łożyskach
kół.
4. Naprawy osi
zwrotnic lub wahaczy
wykonane techniką
spawania lub
zgrzewania.
5. Zgrzyty w łożysku
wskazujące na
uszkodzenie łożyska.
1. Pęknięcia lub
deformacje tarcz kół.
2. Brak lub
obluzowanie nakrętek
5.5.2. Koła Oględziny kół obustronne.
lub rub kół.
3. Niepewne
zamocowanie
pier cienia
zaporowego.
1. Brak zabezpieczenia
5.5.3. Piasty kół Oględziny.
nakrętek półosi.
1. Warto ć zbieżno ci
wykracza poza
dopuszczalne
Pomiar zbieżno ci kół ustawionych do jazdy na
5.5.4. Zbieżno ć
granice dla danego
wprost. Uwaga: Dopuszcza się kontrolę na
kół
typu pojazdu.
urządzeniu do ogólnej oceny prawidłowego
przednich
2. Urządzenie do
ustawienia kół.
ogólnej oceny wykazuje
nieprawidłowe
warto ci.
6. PODWOZIE i ZAWIESZENIE, INNE
1. Pęknięcie lub
odkształcenie ramy.
Oględziny pojazdu ustawionego na kanale
2. Nadmierna korozja
6.1. Rama podwozia przeglądowym lub podniesionego na dźwigniku.
mająca wpływ na
wytrzymało ć całej
konstrukcji.
1. Niepewne mocowanie
do nadwozia/ podwozia
6.2. Resory,
lub do osi
wahacze,
kół.
Oględziny pojazdu ustawionego na kanale
dr
ki
2. Pęknięcia lub silne
przeglądowym lub podniesionego na dźwigniku.
reakcyjne,
odkształcenia.
amortyzatory
3. Nadmierne luzy.
4. Istotne wycieki
płynu z amortyzatorów.
1. Zauważalne
poluzowanie lub brak
rub mocujących
6.3. Układ
Oględziny pojazdu ustawionego na kanale
zespoły napędowe do
nap dowy
przeglądowym lub podniesionego na dźwigniku.
nadwozia/ podwozia i
pomiędzy
sobą.
1. Nadmierne zużycie
lub pęknięcie
jakichkolwiek
czę ci.
2. Obluzowanie
mocowania urządzenia
zaczepowego do
6.4. Urz dzenia
Oględziny, ostukiwanie metalowym młotkiem.
podwozia.
sprz gowo-
Szczególną uwagę należy zwrócić na urządzenie
3. Zacinanie się lub
zaczepowe
zabezpieczające.
nieprawidłowe
działanie
jakichkolwiek
urządzeń
zabezpieczających.
4. Brak zaczepów do
holowania (o ile są
20
wymagane).
1. Brak lub
niespełnianie wymagań
rozporządzenia
(jeżeli są wymagane;
zderzak tylny lub
boczne
urządzenia
ochronne).
2. Pęknięcia lub
6.5. Zderzaki,
odkształcenia zderzaka
urz dzenia
Oględziny.
grożące
ochronne
zranieniem innych
uczestników ruchu
drogowego.
3. Pęknięcia lub
odkształcenia bocznych
urządzeń
ochronnych, grożące
zranieniem innych
uczestników
ruchu drogowego.
1. Nadmierna korozja
zbiornika.
2. Nieszczelny
zbiornik lub przewody.
6.6. Zbiornik
3. Ocieranie przewodów
paliwa
Oględziny.
o ruchome czę ci
i przewody
podwozia.
4. Niewła ciwe
umieszczenie
zbiornika.
6.7. Zaczep kulowy
1. Niepewne mocowanie
pojazdu
do pojazdu.
samochodowego
2. Brak tabliczki
o
znamionowej.
dopuszczalnej Oględziny.
3. Brak certyfikatu
masie
(znaku bezpieczeństwa)
całkowitej do
lub
3,5.t,
homologacji.
autobusu
7. INSTALACJA ELEKTRYCZNA
1. Brak wyłącznika
akumulatora (o ile
jest wymagany).
2. Brak możliwo ci
uruchomienia pojazdu.
7.1. Akumulator
Oględziny.
3. Brak mocowania
akumulatora do
nadwozia.
4. Pęknięcie obudowy,
wycieki elektrolitu.
1. Przetarta izolacja.
2. Brak zabezpieczenia
przed zakłóceniami
7.2. Przewody i
radioelektrycznymi.
urz dzenia
Oględziny.
3. Brak połączenia
elektryczne
elektrycznego silnika
z nadwoziem,
tzw. "masa".
1. Brak zabezpieczenia
przed samoczynnym
rozłączeniem.
7.3. Zł cze
Oględziny i kontrola prawidłowo ci połączeń
2. Przetarta izolacja
elektryczne
elektrycznych za pomocą przyrządu do kontroli
przewodów
z przyczep
złącza elektrycznego pojazd-przyczepa.
elektrycznych.
3. Niewła ciwe
połączenia, wtyczki
lub gniazda.
8. NADWOZIE I OSPRZ T
8.1. Kabina
1. Niepewne mocowanie
Oględziny zewnętrzne pojazdu umieszczonego na
kierowcy oraz
do podwozia lub brak
kanale przeglądowym lub na dźwigniku.
pomieszczenie
tego
21
przeznaczone
mocowania.
do
2. Nadmierna korozja w
przewozu osób,
miejscach mocowonia.
przestrzeń
3. Uszkodzenie burt,
ładunkowa,
zawiasów, słupków i
osprz t
podłogi
8.1.1. Stan
nadwozia czyniące
techniczny
przewóz
i
niebezpiecznym.
zamocowanie
4. W samochodzie
ciężarowym brak
trwałej przegrody o
odpowiedniej
wytrzymało ci
rozdzielającej
pomieszczenie
przeznaczone do
przewozu osób od
przestrzeni
ładunkowej.
5. Brak kabiny lub
ramy ochronnej do
ciągnika
rolniczego (o ile
jest wymagana).
1. Uszkodzenia
korozyjne osłabiające
w istotny sposób
konstrukcję no ną
pojazdu.
2. Uszkodzenie lub
skorodowanie czę ci
mogących ulec
oderwaniu.
3. Uszkodzenie
umożliwiające
Oględziny zewnętrzne. Kontrola stopnia
dostawanie się spalin
8.1.2. Nadwozie
skorodowania elementów no nych za pomocą małego do
młotka.
wnętrza pojazdu.
4. Uszkodzenia
zwiększające ryzyko
uwięzienia pasażerów
lub poranienia
przechodniów w razie
wypadku.
5. Brak zabezpieczenia
pokrywy przedniej
przed
samoczynnym
otwarciem.
1. Złe otwieranie i
zamykanie lub
samoczynne bądź
niezamierzone
8.1.3. Drzwi
Oględziny i sprawdzenie działania.
otwieranie się.
2. Brak lub
uszkodzenie klamek
drzwi.
1. Nadmierne
8.1.4. Podłoga Oględziny.
skorodowanie lub
popękanie podłogi.
1. Brak, obluzowanie
lub uszkodzenie
8.1.5. Stopnie
Oględziny.
grożące
zranieniem.
1. Brak błotników lub
8.1.6. Błotniki-
fartuchów albo
Oględziny.
fartuchy
niespełnianie
wymagań.
1. Pęknięcie szkieletu
siedzenia.
8.1.7. Siedzenia
Oględziny.
2. Złe zamocowanie
grożące samoczynnym
22
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1540
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei