Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: zmian dotyczących rejestracji pojazdów i badań technicznych m. in. likwidacji tzw. pierwszego badania technicznego, przeprowadzanego w Polsce oraz możliwości rejestracji w Polsce samochodów używanych sprowadzonych z krajów członkowskich UE na podstawie badania technicznego przeprowadzonego na terenie UE
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1540
- Data wpłynięcia: 2008-12-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-05-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 802
1540
i mijania.
1. Warto ć ustawienia
wiatła
przeciwmgłowego
3.15.2. Ustawienie
przedniego w
wiateł
Pomiar ustawienia na ławie pomiarowej za pomocą płaszczyźnie pionowej
przyrządów do kontroli ustawienia wiateł lub
różni się od
przeciwmgłowych ekranu.
warto ci nominalnej
przednich
więcej niż: 5 cm/10 m
w górę
lub w dół.
1. Liczba wiateł
niezgodna z wymaganą
przepisami.
3.16. wiatła
2. Barwa inna niż
jazdy
biała.
dziennej
3. Rozmieszczenie na
3.16.1. Stan
Oględziny i sprawdzenie działania.
pojeździe niezgodne z
techniczny,
przepisami.
działanie i
4. Podłączenie
elektryczne niezgodne
rozmieszczenie
z przepisami.
5. Nieodpowiednia
powierzchnia wietlna.
1. Liczba wiateł
3.17. wiatła
niezgodna z wymaganą
pozycyjne
przepisami.
boczne
2. Barwa inna niż
3.17.1. Stan
żółta samochodowa, z
Oględziny.
techniczny,
tyłu dopuszcza
działanie
się barwę czerwoną.
i
3. Rozmieszczenie na
rozmieszczenie
pojeździe niezgodne z
przepisami.
3.18. wiatło
kierunkowe
(tzw.
1. wiatło zamontowane
szperacz)
Oględziny.
na pojeździe
3.18.1. Stan
nieuprzywilejowanym.
techniczny
i działanie
3.19. wiatła
1. wiatło zamontowane
robocze
na innym pojeździe niż
3.19.1. Stan
Oględziny.
ciągnik
techniczny
rolniczy.
i działanie
1. Liczba wiateł
niezgodna z wymaganą
przepisami.
2. Barwa inna niż:
- biała z przodu
- czerwona z tyłu
- żółta samochodowa
z boku, je li wiatło
3.20. wiatła
jest
postojowe
połączone z
3.20.1. Stan
kierunkowskazem
techniczny,
Oględziny.
bocznym.
działanie
3. Rozmieszczenie na
i
pojeździe niezgodne z
rozmieszczenie
przepisami.
4. Zamontowane na
pojeździe samochodowym
o długo ci
przekraczającej 6,0
m i szeroko ci
przekraczającej
2,0 m.
3.21. Oznakowanie
1. Barwa inna niż
odblaskowe
biała lub żółta.
konturowe
Oględziny.
2. Rozmieszczenie na
3.21.1. Stan
pojeździe niezgodne z
techniczny
przepisami.
13
i
rozmieszczenie
4. UKŁADY HAMULCOWE
1. Konstrukcja
niezgodna z
wymaganiami przepisów.
2. Samodzielne zmiany
konstrukcyjne
jakiejkolwiek
czę ci układu
hamulcowego, z
wyłączeniem pojazdów
przystosowanych do
kierowania przez
4.1. Układy
inwalidów oraz
hamulcowe
Oględziny.
pojazdów
(wszystkie)
moderniozowanych przez
4.1.1. Konstrukcja
uprawnione
jednostki.
3. Brak obwodowo ci
układu roboczego (o
ile jest
wymagana).
4. Nieszczelna
instalacja układu
hamulcowego
(szczególnie na
połączeniach).
4.1.2. Mocowanie
1. Nadmierny opór.
pedału
2. Zużyta piasta.
Oględziny.
hamulca
3. Nadmierne
nożnego
zużycie/luz.
1. Nadmierny lub zbyt
mały skok jałowy (brak
odległo ci
4.1.3. Stan
rezerwowej stopki
techniczny
pedału hamulca).
pedału
2. Pedał hamulca nie
hamulcowego
zwalnia się
i skok
Oględziny.
prawidłowo.
elementu
3. Brak powierzchni
antypo lizgowej na
uruchamiającego
powierzchni
hamulce
pedału hamulca lub
przemieszcza się, jest
zużyta/ liska.
1. Nadmierny czas
wzrostu ci nienia do
warto ci
umożliwiającej
skuteczne działanie
hamulców.
2. Niewystarczające
ci nienie/podci nienie
do
przynajmniej
dwukrotnego
uruchomienia hamulców
4.1.4. Układ
po
wspomagania
Oględziny.
zadziałaniu
lub
urządzenia
sprężarka
ostrzegawczego (lub
gdy
wskaźnik pokazuje za
małą warto ć).
3. Wypływ powietrza
powodujący zauważalny
spadek
ci nienia lub
słyszalny wypływ.
4. Brak wyraźnego
spadku nacisku na
pedał hamulca po
14
włączeniu do
działania urządzenia
wspomagającego
(przez uruchomienie
silnika lub
napowietrzenie
układu
pneumatycznego).
1. Wadliwe działanie
4.1.5. Wskaźnik
lub uszkodzenie
lub miernik
wskaźnika lub
ostrzegawczy Oględziny.
miernika
niskiego
ostrzegawczego
ci nienia
niskiego ci nienia.
1. Pęknięty,
uszkodzony lub
nadmiernie zużyty
zawór
sterujący.
2. Wadliwe działanie
4.1.6. Zawór
zaworu sterującego.
sterujący
3. Sterowanie
Oględziny.
hamulca
niepewne, niepewne
postojowego
działanie trzpienia
blokującego lub
zaworu.
4. Luźne połączenie
bądź nieszczelno ć.
5. Niezadowalające
działanie.
1. Zapadka hamulca
postojowego nie
4.1.7. Hamulec
blokuje prawidłowo.
postojowy,
2. Nadmierne zużycie
dźwignia
łożyska dźwigni lub
sterująca,
Oględziny.
mechanizmu.
zapadka
Nadmierny ruch
hamulca
dźwigni wskazujący na
postojowego
nieprawidłową
regulację.
1. Uszkodzone,
nadmierny wypływ
powietrza.
2. Nadmierny ubytek
oleju ze sprężarki.
3. Niepewne lub
niewła ciwe
zamocowanie.
4.1.8. Zawory
4. Brak działania
hamulcowe
zaworu bezpieczeństwa.
(zawory
Oględziny.
5. Zauważalny
Pomiary za pomocą manometru i stopera lub
samoczynny spadek
zabezpieczające, przyrządu do pomiaru zmian ci nienia w funkcji
ci nienia hamowania w
zawory
czasu (pomiary tylko w uzasadnionych wypadkach). czasie 1 minuty.
sterujące
6. Zauważalny spadek
itp.)
ci nienia w okresie 1
minuty, gdy
pedał hamulca jest
utrzymany w pozycji
wci niętej.
7. Spadek ci nienia na
1 pełne zahamowanie
przekracza
0,06 MPa.
1. Uszkodzenie,
nieszczelno ci
przewodów lub zaworu
4.1.9. Złącza
złącza przewodu.
przewodów
Oględziny.
2. Niepewne lub
hamulcowych
niewła ciwe
przyczepy
zamocowanie.
3. Nadmierne
nieszczelno ci.
15
4. Przy rozłączeniu
połączenia hamulec
przyczepy nie
działa
automatycznie.
1. Uszkodzony,
skorodowany,
nieszczelny.
4.1.10. Zbiornik
2. Nie działa zawór
Oględziny.
powietrza
odwadniający.
3. Niepewne lub
niewła ciwe
zamocowanie.
1. Wadliwy lub
niesprawny zespół
serwomechanizmu.
2. Nieszczelna lub
wadliwa pompa
hamulcowa.
3. Niepewne działanie
pompy hamulcowej.
4. Niewystarczający
poziom płynu
hamulcowego.
5. Brak zamknięcia
4.1.11. Podzespoły
(pokrywki) zbiorniczka
pompy.
serwomechanizmu
6. Lampka kontrolna
poziomu płynu
wspomagającego,
hamulcowego wieci
pompa
Oględziny.
lub jest
hamulcowa
uszkodzona.
(w
7. Nieprawidłowe
systemach
działanie wskaźnika
ostrzegawczego
hydraulicznych)
poziomu płynu
hamulcowego.
8. Zapowietrzony
układ hydrauliczny.
9. Zbiorniczek płynu
hamulcowego zasłonięty
(niedostępny dla
kontroli).
10. Nieprawidłowy
rodzaj lub niski
poziom płynu
hamulcowego.
1. Możliwo ć
rozerwania lub
pęknięcia.
2. Wycieki z przewodów
4.1.12. Sztywne
lub połączeń.
przewody
Oględziny.
3. Uszkodzone lub
hamulcowe
nadmiernie
skorodowane.
4. Zauważalnie
przemieszczone.
1. Możliwo ć
rozerwania lub
pęknięcia.
2. Przewody hamulcowe
uszkodzone,
ocierające, za
4.1.13. Elastyczne
krótkie, skręcone.
przewody
Oględziny.
3. Wycieki z przewodów
hamulcowe
lub połączeń.
4. Wybrzuszanie się,
pęcznienie przewodów
pod
działaniem
ci nienia.
5. Porowato ć.
4.1.14. Okładzina Oględziny.
1. Zauważalne
16
szczęk
nadmierne zużycie.
(klocków)
2. Zauważalne
zanieczyszczenie
hamulcowych)
(olejem, smarem itp.).
1. Zauważalne
nadmierne zużycie,
zarysowania,
4.1.15. Bębny,
pęknięcia.
tarcze
Oględziny.
2. Zauważalne
hamulcowe
zanieczyszczenia
(olejem, smarem itp.).
3. Uszkodzone osłony,
brak.
1. Linki zniszczone
lub nie działają.
2. Nadmiernie zużyte
lub skorodowane.
3. Niepewne połączenia
linek lub prętów.
4. Uszkodzona
prowadnica linki.
4.1.16. Linki
5. Jakiekolwiek
hamulcowe,
ograniczenia
pręty i
Oględziny.
swobodnego ruchu
połączenia
elementów
dźwigniowe
układu hamulcowego.
6. Jakikolwiek
nietypowy ruch
dźwigni, sworzni,
połączeń wskazujący
na niewła ciwe
ustawienie lub
zużycie.
4.1.17. Urządzenie
1. Pęknięte lub
uruchamiające
uszkodzone.
hamulce (w
2. Nieszczelne.
tym
3. Niepewne lub
siłownik
niewła ciwe
membranowo-
zamocowanie.
sprężynowy Oględziny.
4. Nadmierna korozja.
lub
5. Nadmierny skok
rozpieracz
tłoka siłownika lub
membrany.
hydrauliczny
6. Brak lub nadmierne
szczęk
zużycie osłony
przeciwpyłowej.
hamulcowych)
1. Wadliwe
podłączenie.
2. Zauważalna
4.1.18. Regulator
nieprawidłowa
(korektor)
regulacja.
Oględziny.
siły
3. Zatarty, brak
hamowania
działania.
4. Brak regulatora (o
ile jest
przewidziany).
1. Zatarty,
nienormalny skok,
4.1.19.
nadmiernie zużyty lub
Automatyczny
niewła ciwa
Oględziny.
regulator
regulacja zauważalna
szczęk
przy naciskaniu
pedału hamulca.
2. Uszkodzony.
4.1.20. Zwalniacz
(o ile
1. Niepewne połączenia
jest
Oględziny.
lub zamocowanie.
wymagany lub
2. Uszkodzony.
zamontowany)
4.2. Skuteczno ć i Pomiaru skuteczno ci działania hamulców dokonuje 1. Brak stopniowej
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1540
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei