eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks morski

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks morski

projekt ustawy dotyczy wdrożenia i wykonania postanowień Międzynarodowej konwencji o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi (ułatwienia dochodzenia roszczeń i wypłaty odszkodowań)

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1515
  • Data wpłynięcia: 2008-12-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks morski
  • data uchwalenia: 2009-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 95, poz. 789

1515

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia w sprawie certyfikatów stwierdzających zabezpieczenie
finansowe odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami
ze statków stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w projektowanym art. 277
Kodeksu morskiego. Projektowany przepis stanowi, że minister właściwy do spraw
gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia warunki i tryb wydawania oraz wzór
certyfikatu stwierdzającego zabezpieczenie finansowe odpowiedzialności cywilnej za szkody
spowodowane zanieczyszczeniem olejami ze statku.
Rzeczpospolita Polska jest stroną Międzynarodowej konwencji o odpowiedzialności
cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami (Konwencji
o odpowiedzialności cywilnej), sporządzonej w Brukseli dnia 29 listopada 1969 r. (Dz. U.
z 1976 r. Nr 32, poz. 184), zmienionej Protokołem, sporządzonym w Londynie dnia 27
listopada 1992 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 136, poz. 1526).
Zgodnie z postanowieniami Konwencji o odpowiedzialności cywilnej właściciel statku
o polskiej przynależności, przewożącego więcej niż 2000 ton oleju luzem jako ładunek jest
obowiązany posiadać zabezpieczenie finansowe odpowiedzialności za szkodę spowodowaną
zanieczyszczeniem, stwierdzone odpowiednim
Dotychczas obowiązywało rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 kwietnia
2004 r. w sprawie certyfikatów stwierdzających zabezpieczenie finansowe odpowiedzialności
cywilnej za skody spowodowane zanieczyszczeniem olejami ze statku (Dz. U. Nr 114, poz.
1196), które określało m.in. dane, które powinien zawierać wniosek o wystawienie
certyfikatu, dane, które powinien zawierać certyfikat, instytucje poświadczenia certyfikatu,
okres ważności certyfikatu, a także wysokość oplat pobieranych za wystawienie lub
poświadczenie certyfikatu. Ze względu na projektowaną nowelizację Kodeksu morskiego
w
zakresie zapewnienia wykonania postanowień Międzynarodowej konwencji
o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami
bunkrowymi (Konwencji bunkrowej) i przyjętą koncepcję, że większość regulacji
zapewniających stosowanie postanowień Konwencji bunkrowej umieszczona została
w ustawie, a rozporządzenie określa jedynie dane, które powinien zawierać wniosek
o wydanie certyfikatu, warunek niezbędny do wydania certyfikatu tj. dołączenie do wniosku
dokumentu zabezpieczenia finansowego odpowiedzialności, wystawionego przez podmiot
udzielający zabezpieczenia mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub
innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, albo państwa członkowskiego
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), albo uwierzytelnioną kopię jednego
z tych dokumentów oraz wzór certyfikatu. Ze względu na fakt, iż regulacje dotyczące
zapewnienia stosowania postanowień Konwencji bunkrowej i Konwencji
o odpowiedzialności cywilnej są analogiczne zasadne jest, aby akty wykonawcze do
podobnych upoważnień ustawowych były także podobne. Z uwagi na powyższe właściwe jest
wydanie nowego rozporządzenia.

Zgodnie z ust. 1 § 2 rozporządzenia wniosek o wydanie certyfikatu powinien zawierać
nazwę statku, jego port macierzysty oraz oznaczenie organu prowadzącego rejestr,
oznaczenie właściciela statku i jego siedziby, numer identyfikacyjny statku nadany przez
Międzynarodową Organizację Morską, rodzaj zabezpieczenia finansowego, nazwę i siedzibę
podmiotu udzielającego zabezpieczenie finansowe, miejsce ustanowienia ubezpieczenia lub
zabezpieczenia (w uzasadnionych przypadkach) oraz okres, na jaki nabyć wydany certyfikat.
Do wniosku powinien być dołączony dokument ubezpieczenia lub innego zabezpieczenia
finansowego odpowiedzialności, wystawiony przez podmiot udzielający zabezpieczenia,
mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa członkowskiego
Unii Europejskiej, albo państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA), albo uwierzytelnioną kopię jednego z tych dokumentów.
Rozporządzenie określa także wzór certyfikatu ubezpieczenia lub innego
zabezpieczenia finansowego odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane
zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi, który jest zgodny z wzorem określonym przez
Konwencję o odpowiedzialności cywilnej.
strony : 1 ... 5 . [ 6 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: