eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Służbie Celnej

Rządowy projekt ustawy o Służbie Celnej

projekt dotyczy: uregulowania i ujednolicenia organizacji Służby Celnej powołanej do zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej w tym zgodności z prawem przywozu i wywozu towarów z obszaru WE i obowiązków w zakresie podatku akcyzowego oraz podatku od gier. Ustawa określa zadania, organizację i kompetencje Służby Celnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1492
  • Data wpłynięcia: 2008-12-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Służbie Celnej
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1323

1492

nieprzestrzeganiem przepisów regulujących prowadzenie ksiąg. W związku ze zmianą
właściwości w zakresie gier i zakładów wzajemnych w postępowaniu administracyjnym,
kontrola prawidłowości prowadzenia ksiąg w zakresie podatku od gier będzie należała do
właściwości naczelnika urzędu celnego. Zmiany te mają na celu korelację zakresu
właściwości w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu karnym skarbowym poprzez
umiejscowienie w jednym organie wszystkich spraw, dotyczących gier losowych i zakładów
wzajemnych. Ma to zapewnić jednolitość postępowań oraz sprawność i skuteczność
egzekwowania obowiązujących przepisów. Zmiana w art. 150 Kodeksu karnego skarbowego
polega na uzupełnieniu katalogu służb uprawnionych do stosowania środków przymusu
procesowego: zatrzymania podejrzanego, przymusowego doprowadzenia oskarżonego lub
świadka, i stanowi w tym zakresie konsekwencję art. 2 ust. 3 i art. 72 ust. 1 projektu ustawy.
Art. 206
Projektowane zmiany w ustawie z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym,
dotyczą możliwości uzyskiwania przez Służbę Celną danych zgromadzonych w tym rejestrze
ze względu na realizacje zadań ustawowych.
Art. 207
Zmiana ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych jest konsekwencją
wprowadzenia w projekcie ustawy regulacji art. 75.
Art. 208
Zmiana ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzenia do obrotu finansowego wartości
majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o
przeciwdziałaniu finansowania terroryzmu polega na zastąpieniu Ministra Finansów jako
organu zobowiązanego do wykonywania kontroli w zakresie wskazanym w tej ustawie
naczelnikiem urzędu celnego. Zmiana ta jest spowodowana przekazaniem kompetencji
kontrolnych należących do Ministra Finansów organom Służby Celnej.
Art. 209
Zmiana w ustawie - Prawo atomowe jest spowodowana ustanowieniem Szefa Służby Celnej
jako organu Służby Celnej.
Art. 210
Nowelizacja ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne jest podyktowana wprowadzeniem
w projekcie ustawy regulacji art. 47 wprowadzającego podstawę ustawową do zatrzymywania
statków przez jednostki pływające Służby Celnej i dotyczy zwolnienia tych jednostek z
uiszczania opłat za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych oraz urządzeń wodnych

96
stanowiących własność Skarbu Państwa, usytuowanych na śródlądowych wodach
powierzchniowych.
Art. 211
Zmiana ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do
użytku cywilnego związana jest z wprowadzeniem do projektu ustawy uprawnienia do
posiadania przez funkcjonariuszy celnych broni palnej i polega na wyłączeniu jej regulacji
w stosunku materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku służbowego analogicznie
do innych formacji mundurowych.
Art. 212
Nowelizacja ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe jest związana
uprawnieniem, o którym mowa w art. 48 ustawy o Służbie Celnej, w zakresie umożliwienia
przeprowadzania kontroli przesyłek pocztowych oraz uprawnienia Służby Celnej do
uzyskiwania informacji o osobach korzystających z usług pocztowych w ramach działań
Służby związanych z zwalczaniem przestępczości (art. 74).
Art. 213
Zmiany zaproponowane do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym wynikają
z wprowadzenia w projekcie rozdziału 5 instytucji postępowania audytowego, którego
przepisy stwarzają możliwość objęcia tą procedurą również zezwoleń wynikających z ustawy
o podatku akcyzowym (art. 57 ust. 3). Zaproponowane zmiany mają na celu zapewnienie
spójności przepisów ww. ustawy z projektowanymi regulacjami.
Art. 214
Zmiany wprowadzane w ustawie z dnia 19 lutego 2004 r. o rybołówstwie, wynikają z
wprowadzenia w projekcie ustawy regulacji art. 47 przewidującej podstawę ustawową do
zatrzymywania statków przez jednostki pływające Służby Celnej i dotyczy zapewnienia
współdziałania Służby Celnej z inspektorami rybołówstwa morskiego.
Art. 215
Nowelizacja ustawy - Prawo celne jest związana z wprowadzeniem do projektu ustawy o
Służbie Celnej zasad wykonywania kontroli, które obecnie były regulowane ustawą - Prawo
celne. Zmiana ta jest podyktowana potrzebą uregulowania kontroli wykonywanych przez
Służbę Celną w ustawie o Służbie Celnej. Natomiast zmiana zaproponowana w zakresie art.
69, jest związana z ustanowieniem Szefa Służby Celnej organem Służby Celnej. Zmiana
polegająca na dodaniu art. 13b jest związana z koniecznością rozdzielenia zadań organów
celnych – jako uprawnień wynikających z prawa celnego od uprawnień organów Służby
Celnej, które łączą uprawnienia organów celnych i organów podatkowych. Zmiana w art. 19

97
polega na rozdzieleniu upoważnienia wynikającego z obecnego art. 6t ustawy o Służbie
Celnej obejmującego zarówno kwestie nadawania towarom przeznaczenia celnego jak i
kontroli na odrębne upoważnienia dotyczące kontroli – art. 30 ust. 7 projektu i nadawania
przeznaczenia celnego – art. 19 ust. 3 Prawa celnego.
Art. 216
Propozycje zmian w ustawie o funduszach inwestycyjnych wynikają z wprowadzenia w
projekcie ustawy regulacji art. 75.
Art. 217
Zmiany wprowadzone do ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej mają na celu doprowadzenie do spójności z niniejszym projektem, w części
dotyczącej obecności osoby upoważnionej do reprezentowania podmiotu w trakcie
przeprowadzenia kontroli.
Art. 218
Zmiany wprowadzone w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi są konsekwencją wprowadzenia w projekcie ustawy regulacji art. 77.

Rozdział 14
Przepisy przejściowe
Przepisy przejściowe ustawy przewidują płynną i transparentną zmianę dotychczasowych
stosunków służbowych funkcjonariuszy celnych w stosunki kreowane niniejszą ustawą,
stanowiąc że funkcjonariusze celni, którzy na dzień 28 lutego 2009 r. pełnili służbę w Służbie
Celnej stają się funkcjonariuszami w rozumieniu niniejszej ustawy. Nowe warunki służby, w
tym stopnie służbowe, stanowiska i uposażenie będą określane od dnia 1 lipca 2009 r. w myśl
przepisów niniejszej ustawy i jej aktów wykonawczych. Ustawodawca gwarantuje jednak
dotychczasową wysokość płac zastrzegając, że jeżeli ustalone na mocy nowych przepisów
uposażenie funkcjonariuszy, byłoby niższe od dotychczas przysługującego, funkcjonariusz
zachowuje prawo do dotychczasowego uposażenia.
Zgodnie z projektem kierownik urzędu, w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy, przedstawia funkcjonariuszom, którzy pełnili służbę w w/w okresie,
pisemną propozycję określającą miejsce pełnienia służby, stopień służbowy, stanowisko i
uposażenie albo pisemną propozycję pracy, określającą stanowisko, miejsce pracy
odpowiadające dotychczasowemu miejscu służby oraz wynagrodzenie nie niższe od
dotychczas otrzymywanego uposażenia. Dotychczasowy stosunek służbowy funkcjonariusza,
który przyjął propozycję pracy przekształca się, z dniem 1 lipca 2009 r., w stosunek pracy na

98
podstawie umowy o pracę zawartej na czas określony lub nieokreślony, odpowiednio do
rodzaju dotychczasowego stosunku służbowego. Postanowiono jednocześnie, że okres służby
wlicza się do stażu pracy w służbie cywilnej, a funkcjonariusz nie ponosi kosztów
kształcenia, w tym na kursach zawodowych oraz kosztów równoważnika pieniężnego za
umundurowanie. W przypadku zaś odmowy przyjęcia propozycji pracy, funkcjonariuszowi
jest składana propozycja pełnienia służby w tym samym lub innym urzędzie, określająca
miejsce pełnienia służby, stopień służbowy, stanowisko i uposażenie. W sytuacji odmowy
przyjęcia i tej propozycji, funkcjonariusza zwalnia się ze służby, z zachowaniem określonych
terminów wypowiedzenia. Ustawa określa również, którzy z funkcjonariuszy wejdą do
korpusu oficerów, precyzując w tym zakresie również kwestię obowiązku ukończenia
przeszkolenia specjalistycznego jakie powinny przejść osoby z korpusu oficerów. Projekt
przewiduje jednocześnie w stosunku do funkcjonariuszy, którzy przed dniem wejścia w życie
ustawy pełnili służbę w stopniu komisarza celnego, nadkomisarza celnego, generalnego
komisarza celnego albo krajowego komisarza celnego, zwolnienie z odbycia szkolenia
specjalistycznego i egzaminu. Sprawdzenie kwalifikacji funkcjonariuszy, którzy przed dniem
wejścia w życie pełnili służbę w w/w stopniach, z uwagi na fakt, że funkcjonariusze ci
posiadają wiedzę teoretyczną i praktyczną na wysokim poziomie, nie znajduje uzasadnienia.
W związku z przewidzianą w projekcie ustawy sytuacją przekształcenia stosunku służbowego
w stosunek pracy umieszczono regulacje dotyczące prawa do świadczeń pieniężnych z
ubezpieczenia społecznego w razie choroby lub macierzyństwa.
Ustawa nakłada na kierowników urzędów obowiązek przedstawienia członkom korpusu
służby cywilnej wykonującym zadania kontrolne, przypisane Służbie Celnej, pisemnej
propozycji pełnienia w niej służby. Ustawodawca zastrzegł, iż propozycja ta powinna
określać miejsce służby odpowiadające dotychczasowemu miejscu pracy, stopień służbowy,
stanowisko oraz uposażenie. Takie rozwiązanie ustawowe pozostaje konsekwencją
stworzenia katalogu zadań z obszaru kontroli i bezpieczeństwa wymiany towarowej, których
wykonywanie zostało zastrzeżone wyłącznie dla funkcjonariuszy celnych, a więc związanych
z nadawaniem towarom przeznaczenia celnego, rozpoznawaniem, wykrywaniem,
zapobieganiem i zwalczaniem przestępstw i wykroczeń związanych z naruszeniem przepisów
dotyczących wprowadzania na terytorium RP oraz wyprowadzania z jej terytorium towarów
objętych ograniczeniami lub zakazami obrotu, określonych przestępstw skarbowych i
wykroczeń skarbowych oraz przestępstw i wykroczeń przeciwko takim dobrom, jak zdrowie,
dobra kultury, własność intelektualna, przyroda, środowisko i innym ujawnionym przez
Służbę Celną, ponadto zadań polegających na wykonywaniu kontroli w różnych obszarach,

99
współdziałaniu przy realizacji Wspólnej Polityki Rolnej, oraz zadań związanych z
profilaktyką i zwalczaniem określonych patologii w Służbie.
W związku z przyjęciem propozycji, dotychczasowy stosunek pracy członka korpusu służby
cywilnej ulega przekształceniu, z dniem 1 lipca 2009 r., w stosunek służbowy na podstawie
aktu mianowania do służby przygotowawczej lub stałej (odpowiednio do rodzaju
dotychczasowego stosunku pracy). Jednocześnie postanowiono, że okres stażu pracy w
służbie cywilnej wlicza się do okresu służby w Służbie Celnej. W przeciwnej sytuacji -
odmowy przyjęcia propozycji - kierownik urzędu składa propozycję wykonywania pracy, w
tym samym lub innym urzędzie, która powinna określać wynagrodzenie nie niższe od
dotychczas otrzymywanego. W przypadku odmowy przyjęcia i tej propozycji stosunek pracy
ulega rozwiązaniu, z zachowaniem określonego terminu wypowiedzenia.
We wszystkich przypadkach funkcjonariusz jest obowiązany złożyć, w terminie 7 dni od dnia
otrzymania propozycji, oświadczenie w zakresie przyjęcia albo odmowy przyjęcia propozycji.
Natomiast niezłożenie oświadczenia w w/w terminie jest równoznaczne z odmową przyjęcia
przedstawionej propozycji.
Tak określony proces kształtowania nowych warunków pracy/służby daje gwarancję
zatrudnienia wszystkim osobom tworzącym dotychczas korpus Służby Celnej. Samo zaś
przekształcenie stosunku pracy w stosunek służbowy czy odwrotnie, skonstruowane zostało w
oparciu o prawo wyboru, tj. przyjęcia albo odmowy propozycji nowych warunków, z
zachowaniem uprawnienia do otrzymania nowej propozycji.
W przepisach przejściowych uregulowano sposób prowadzenia i zakończenia postępowań
dotyczących naboru do Służby Celnej, wszczętych na podstawie dotychczasowych przepisów
i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, służby przygotowawczej
rozpoczętej na podstawie dotychczasowych przepisów i niezakończonej do dnia wejścia
w życie niniejszej ustawy, postępowań dyscyplinarnych, wszczętych przed dniem wejścia w
życie ustawy, postępowań dotyczących zatarcia kar dyscyplinarnych orzeczonych w
postępowaniu dyscyplinarnym .
W przepisach przejściowych uregulowano również status rzecznika dyscyplinarnego
powołanego przed dniem wejścia w życie ustawy.
Przepisy przejściowe regulują także kwestię, realizacji orzeczenia Trybunału
Konstytucyjnego z dnia 19 października 2004 r. sygn. akt K 1/04. W wyroku tym Trybunał
wskazał, badając konstytucyjność obecnie nieistniejących art. 25 ust. 1 pkt 8a i 8b ustawy, że
logiczną konsekwencją definitywnego stwierdzenia nieistnienia podstaw do zwolnienia ze
służby powinno być przywrócenie do niej na jasnych i czytelnych zasadach. Przepisy prawne

100
strony : 1 ... 30 ... 40 ... 45 . [ 46 ] . 47 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: