eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie definicji ustawowych- znowelizowanie przepisów dotyczących rozstrzygania sporów pomiędzy przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi oraz pomiędzy przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi a konsumentami, kompetencji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), procedury odwoławczej odrozstrzygnięcia Prezesa UKE w sprawie określenia rynku właściwego, zasad gospodarowania częstotliwościami radiowymi, pozwolenia na używanie urządzeń radiowych, zbierania informacji niezbędnych do prowadzenia analiz rynku telekomunikacyjnego, przekazywania danych Komisji Europejskiej i organom regulacyjnym innych państw członkowskich UE oraz państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) ? stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, określenia podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych, opłat za częstotliwości, wprowadzenia obowiązku czteroletniego okresu przechowywania danych transmisyjnych;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1452
  • Data wpłynięcia: 2008-01-11
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 33 dn. 09-01-2009

1452

78
o przyjętych przepisach w terminie do 30 marca 2008 r., a także zawiadamiają
o ich niezwłocznych zmianach.
Dodanie w art. 192 w ust. 1 pkt 2a i w art. 209 w ust. 1 pkt 30 ustawy – Prawo
telekomunikacyjne umożliwi Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej
kontrolę przestrzegania przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych przepisów
rozporządzenia oraz ich egzekwowanie przez nakładanie kar pieniężnych w
przypadku ich nieprzestrzegania.
Art. 210
Zaprojektowane zmiany mają na celu doprecyzowanie obowiązujących prze-
pisów w zakresie wysokości nakładanej w przypadku niedostarczenia Pre-
zesowi UKE danych niezbędnych do określenia podstawy wymiaru kary
zgodnie z ust. 1, w art. 210 lub ust. 2, w art. 209. Poza tym proponuje się
zwiększenie podstawy wymiaru kary.
Zmiany w ustawach:
– o Policji,
– o Straży Granicznej,
– o kontroli skarbowej,
– Kodeks Postępowania Karnego,
– o andarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych,
– o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu,
– o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym,
– o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego.
Przepisy zmieniające ustawy kompetencyjne zawarte w odpowiednich art. 2-4,
7-10, 13 i 14 ustawy mają na celu dostosowanie siatki pojęciowej stosowanej w
ustawach kompetencyjnych precyzujących uprawnienia podmiotów
uprawnionych i nowych przepisów art. 180a ustawy Prawo telekomunikacyjne
dotyczących retencji danych telekomunikacyjnych.
79
Zmiany w ustawie z dnia z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji
art. 4
W celu umożliwienia sprawnego wdrażania technologii cyfrowej w zakresie
rozpowszechniania lub rozprowadzania programów radiowych lub telewizyjnych
zmienia się w ustawie o radiofonii i telewizji definicję „rozprowadzania” oraz
uzupełnia się definicję „rozpowszechniania” o sytuację związaną z wpro-
wadzeniem programu do multipleksu. Brak tego rozszerzenia mógłby
spowodować brak możliwości wprowadzania do multipleksu programów
dotychczas nierozpowszechnianych w systemie powszechnego odbioru.
Dodaje się również definicję „multipleksu” jako niezbędną w związku z wpro-
wadzaniem techniki cyfrowego nadawania w radiofonii i telewizji.
art. 37 i 38
Zmiany w art. 37 i 38 są niezbędne z punktu widzenia wprowadzania techniki
cyfrowego nadawania w radiofonii i telewizji a także likwidacji pewnych
niespójności pomiędzy ustawą Prawo telekomunikacyjne a ustawą o radiofonii i
telewizji, jakie wystąpiły po wejściu w życie ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o
przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów
państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji (Dz. U. Nr
267 poz. 2258, z późn. zm.). Proponowane zapisy przyczynią się również do
większej przejrzystości i usuną powstające w praktyce wątpliwości
interpretacyjne.
Zmiany w ustawie z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe
Powyższe zmiany podyktowane są zapisami wprowadzonymi do Prawa teleko-
munikacyjnego. Stosownie do zmian poczynionych w tej ustawie w celu
ujednolicenia miejsc publikacji stosownych informacji przez Prezesa UKE,
dotychczasowe miejsce przeznaczone do publikacji przez Prezesa UKE
80
informacji z zakresu rynku pocztowego – Biuletyn UKE zastępuje się
Biuletynem Informacji Publicznej UKE. Cennik, o którym mowa w art. 51 ust. 4
Prawa pocztowego publikowany będzie ponadto w Monitorze Polskim B.
Zmiany w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym
i wysokich stanowiskach państwowych
Zmiany w przepisach ustawy o państwowym zasobie kadrowym i wysokich
stanowiskach państwowych stanowią realizację dyrektywy ramowej
2002/21/WE, która wprowadziła zasadę rozdziału funkcji regulacyjnej od
operacyjnych. Zgodnie z tą zasadą państwa członkowskie obowiązane są
zapewnić niezależność krajowych organów regulacyjnych i umożliwić im tym
samym wydawanie decyzji w sposób bezstronny. Celem zaprojektowanej
zmiany jest uzyskanie pełnej zgodności rozwiązania przyjętego w polskim Prawie
telekomunikacyjnym z przepisami dyrektywy.
Zmiany w ustawie Prawo upadłościowe i naprawcze
Dodanie ust. 6 w art. 53 ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze jest
konsekwencją propozycji polegającej na przejęciu danych telekomunikacyjnych
od upadłego operatora publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawcy
publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych. Dane takie byłyby przejęte
przez Prezesa UKE w przypadku ogłoszenia upadłości lub braku następcy
prawnego podmiotu, który zakończył działalność telekomunikacyjną, na
zasadach określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów.
Przepis przejściowy dotyczący umorzenie postępowań administracyjnych
wszczętych na podstawie przepisów dotychczasowych ustawy i związanych z
odroczeniem terminu wykonywania przez przedsiębiorców obowiązków
związanych z przygotowaniem warunków do prowadzenia kontroli operacyjnej
przez podmioty uprawnione.
Aktualnie w UKE prowadzone są dwie grupy postępowań administracyjnych
(łącznie 332) z wniosków przedsiębiorców telekomunikacyjnych:
81
– o odroczenie terminu zapewnienia uprawnionym podmiotom technicznych i
organizacyjnych możliwości realizacji zadań na rzecz obronności, bez-
pieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego,
złożonych na podstawie przepisów art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2000
r. – Prawo telekomunikacyjne (249 postępowań),
– o odroczenie terminu wykonywania przedmiotowych zadań i obowiązków,
złożonych na podstawie przepisów art. 179 ust. 6 ustawy z dnia 16 lipca
2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (83 postępowania).
Postępowania pierwszej grupy prowadzone są od marca 2003 r., zaś drugiej
grupy od kwietnia 2005 r. W sprawie tych postępowań Prezes URTiP
wielokrotnie wydawał postanowienia informujące o niemożliwości rozpatrzenia
sprawy w terminie ustawowym i wyznaczające nowy termin załatwienia sprawy.
Wydawane postanowienia uzasadniane były przede wszystkim brakiem
możliwości załatwienia sprawy z uwagi na niewydanie (do dnia wydania
postanowienia) aktu wykonawczego będącego wypełnieniem delegacji do art.
182 Prawa telekomunikacyjnego, tj. określającego wymagania techniczne i
eksploatacyjne dla interfejsów umożliwiających wykonywanie zadań i obo-
wiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i
porządku publicznego.
W proponowanej nowelizacji odchodzi się od instytucji „odraczania terminu”,
natomiast wprowadza się możliwość zwolnienia przedsiębiorcy telekomu-
nikacyjnego z zapewnienia warunków dostępu i utrwalania treści przekazów
telekomunikacyjnych i danych związanych z tymi przekazami. Zwolnienia te
przewidziane są wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach i nie
mogą być realizowane masowo, tak jak to umożliwiały przepisy dotyczące
odroczenia terminu. Ponadto przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13
września 2005 r. w sprawie wypełniania przez przedsiębiorców teleko-
munikacyjnych zadań i obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa
państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego, niezależnie od
możliwości 6 miesięcznego odroczenia terminu, przewidują 12-miesięczny
termin dostosowania się przedsiębiorcy telekomunikacyjnego do wymagań
wynikających z rozporządzenia, tj. do 11 października 2006 r. Tak więc
82
w obecnie obowiązującym stanie prawnym wszyscy przedsiębiorcy teleko-
munikacyjni, bez względu na konieczność wystąpienia szczególnie uzasad-
nionych okoliczności, korzystają z mocy prawa z 12-miesięcznego okresu
przejściowego, w którym nie muszą spełniać wymagań określonych w prze-
pisach. Stąd też prowadzone postępowania administracyjne stały się w istocie
bezzasadne, jednak istniejące przepisy prawa nie pozwalają Prezesowi UKE
na ich umorzenie.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Dostosowuje
obowiązujące zapisy do regulacji unijnych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Wejście w życie projektowanych zmian ustawy spowoduje skutki finansowe
dla budżetu państwa:
1) proponowane zmiany dotyczące kontroli nie wiążą się z koniecznością
zwiększenia zatrudnienia w administracji publicznej ani z dodatkowymi
kosztami po stronie budżetu państwa lub przedsiębiorców teleko-
munikacyjnych. Proponowany dodatkowy tryb kontroli prowadzonej "w
siedzibie Prezesa UKE" wiąże się z oszczędnościami. Kontrola
strony : 1 ... 40 ... 46 . [ 47 ] . 48 ... 54

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: