eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

Rządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

projekt ustawy dotyczy zminimalizowania ujemnego wpływu baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i zużytych akumulatorów na środowisko przez redukcję ilości substancji niebezpiecznych w nich zawartych; właściwe zbieranie i recykling powstających z nich odpadów, jak również zharmonizowanie wymogów dotyczących zawartości metali ciężkich w bateriach i akumulatorach; wymogów dotyczących ich oznakowania oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego i uniknięcia zniekształcenia konkurencji w obrębie Wspólnoty Europejskiej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1451
  • Data wpłynięcia: 2008-11-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bateriach i akumulatorach
  • data uchwalenia: 2009-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 666

1451

Art. 65.
1. Prowadzący zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów,
w zależności od rodzaju prowadzonego przetwarzania i recyklingu, jest obowiązany
do prowadzenia ewidencji obejmującej informacje dotyczące:
1) rodzaju i masy przyjętych do przetwarzania zużytych baterii i zużytych
akumulatorów;
2) rodzaju i masy przetworzonych zużytych baterii i zużytych akumulatorów;
3) osiągniętych poziomów recyklingu.
2. Prowadzący zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów jest
obowiązany do przetwarzania i recyklingu zużytych baterii i zużytych akumulatorów
w instalacjach i przy użyciu technologii spełniających wymogi określone dla najlepszych
dostępnych technik zapewniających osiągnięcie co najmniej wymaganych poziomów
wydajności recyklingu, o których mowa w art. 13.
3. Właściwy organ odmówi wydania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie
odzysku i unieszkodliwiania odpadów prowadzącemu zakład przetwarzania zużytych baterii
lub zużytych akumulatorów, w którym zastosowane technologie i instalacje nie zapewniają
osiągnięcia poziomów wydajności recyklingu, o których mowa w art. 13.
4. Masę zużytych baterii i zużytych akumulatorów przyjętych przez prowadzącego zakład
przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów ustala się na podstawie kart
przekazania odpadu.
5. Prowadzący zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów jest
obowiązany do sporządzenia i przekazania marszałkowi województwa, w terminie do dnia
31 stycznia następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy, rocznego sprawozdania
zawierającego informacje, o których mowa w ust. 1.
6. Prowadzący zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów jest
obowiązany do przechowywania ewidencji, o której mowa w ust. 1, przez okres 5 lat, licząc
od końca roku kalendarzowego, którego dotyczy.
7. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wzór
sprawozdania, o którym mowa w ust. 5, oraz sposób jego przekazywania, kierując się
potrzebą ujednolicenia sprawozdań oraz ułatwieniem przekazywania tych sprawozdań
marszałkowi województwa.

35

Rozdział 12
Obowiązki organów administracji publicznej

Art. 66.
1. Marszałek województwa prowadzi odrębny rachunek bankowy w celu gromadzenia
i odpowiedniego przekazywania wpływów z opłaty produktowej, dodatkowej opłaty
produktowej, opłaty za wprowadzenie oraz nieodebranej opłaty depozytowej.
2. Wpływy z tytułu opłaty produktowej, dodatkowej opłaty produktowej oraz nieodebranej
opłaty depozytowej, powiększone o przychody z oprocentowania rachunków bankowych
i pomniejszone o dochody budżetu samorządu województwa, o których mowa w ust. 3,
marszałek województwa przekazuje, w terminie 30 dni po upływie każdego kwartału, na
odrębny rachunek Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej.
3. Wpływy z tytułu opłaty produktowej, dodatkowej opłaty produktowej oraz nieodebranej
opłaty depozytowej w wysokości 20 % stanowią dochody budżetu samorządu województwa.
4. Wpływy z tytułu opłaty za wprowadzenie, powiększone o przychody z oprocentowania
rachunków bankowych i pomniejszone o dochody budżetu samorządu województwa,
o których mowa w ust. 5, marszałek województwa przekazuje w terminie do dnia 30 kwietnia
roku kalendarzowego następującego po roku, którego opłata dotyczy, na dochody budżetu
państwa.
5. Wpływy z tytułu opłaty za wprowadzenie w wysokości 5 % stanowią dochody budżetu
samorządu województwa.

Art. 67.
1. Marszałek województwa realizuje zadania w zakresie prowadzenia publicznych kampanii
edukacyjnych na terenie województwa jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej.
2. Publiczne kampanie edukacyjne, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać
informowanie użytkowników końcowych w szczególności o:
1) możliwym wpływie substancji stosowanych w bateriach i akumulatorach na środowisko
i zdrowie ludzkie;
2) zaleceniu nieunieszkodliwiania zużytych baterii i zużytych akumulatorów w formie
nieposegregowanych odpadów komunalnych i zaleceniu prowadzenia selektywnego
zbierania;
3) dostępnych dla nich systemach zbierania i recyklingu;

36
4) ich roli w przyczynianiu się do recyklingu zużytych baterii i zużytych akumulatorów;
5) znaczeniu symbolu przekreślonego pojemnika na kółkach oraz symboli chemicznych
metali Hg, Cd i Pb.
3. Wysokość środków przeznaczonych na realizację zadania w zakresie prowadzenia
publicznych kampanii edukacyjnych stanowi równowartość dochodu budżetu państwa,
o którym mowa w art. 66 ust. 4, uzyskanego w roku poprzednim, pomniejszonego o środki
przekazane Inspekcji Handlowej na badania laboratoryjne w zakresie zawartości metali
ciężkich w bateriach lub akumulatorach.
4. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób ustalania wydatków
oraz podziału środków dotacji celowej na prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych,
biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców w danym województwie oraz konieczność osiągnięcia
wymaganych poziomów zbierania.

Art. 68.
1. Marszałek województwa jest obowiązany do sporządzenia i przedłożenia właściwemu
wojewodzie, w terminie do 12 miesięcy od dnia otrzymania środków, o których mowa
w art. 67 ust. 4, sprawozdania o przeprowadzonych publicznych kampaniach edukacyjnych
oraz o wielkości wykorzystanych środków, które zostały na ten cel przekazane.
2. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wzór
sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, oraz sposób jego przekazywania, kierując się
potrzebą ujednolicenia sprawozdań.

Art. 69.
1. Wojewoda weryfikuje dane zawarte w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 68 ust. 1.
2. W przypadku stwierdzenia wydatkowania środków na publiczne kampanie edukacyjne
zgodnie z art. 67, wojewoda w terminie 30 dni od dnia otrzymania sprawozdania zatwierdza
je, o czym niezwłocznie informuje marszałka województwa.
3. W przypadku stwierdzenia:
1) niezgodnego z prawem wykorzystania środków na publiczne kampanie edukacyjne,
2)
niewykorzystania wszystkich przekazanych środków na publiczne kampanie
edukacyjne
– wojewoda orzeka, w drodze decyzji, o przekazaniu tych środków na dochody budżetu
państwa, w terminie do 60 dni od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna.

37

Art. 70.
1. Marszałek województwa, w terminie 30 dni od zatwierdzenia przez wojewodę
sprawozdania, o którym mowa w art. 68 ust. 1, przesyła to sprawozdanie do ministra
właściwego do spraw środowiska.
2. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w art. 69 ust. 3, marszałek województwa
przekazuje wyznaczone środki na dochody budżetu państwa.

Art. 71.
1. Marszałek województwa weryfikuje dane zawarte w sprawozdaniach oraz wykazach,
o których mowa w art. 32 ust. 2, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4, art. 38 ust. 3, art. 42 ust. 3, art. 57
ust. 2, art. 60 ust. 3 oraz art. 65 ust. 5.
2. Marszałek województwa wprowadza dane ze sprawozdań i wykazów, o których mowa
w ust. 1, do bazy danych o bateriach i akumulatorach zapisanej na informatycznych
nośnikach danych w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, która może stanowić część innych
baz danych z zakresu ochrony środowiska, w tym gospodarki odpadami, w terminie do dnia
31 marca roku kalendarzowego, w którym te sprawozdania i wykazy zostały przekazane.
3. Marszałek województwa, w celu weryfikacji danych zawartych w sprawozdaniach oraz
wykazach, o których mowa w ust. 1, może zobowiązać, w drodze decyzji, wprowadzającego
baterie lub akumulatory, zbierającego zużyte baterie lub zużyte akumulatory lub
prowadzącego zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, do
przedłożenia dokumentów, o których mowa w art. 32 ust. 1, art. 55 ust. 4, art. 60 ust. 1
i art. 65 ust. 1.
4. Marszałek województwa udostępnia na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego
oraz w sposób zwyczajowo przyjęty wykaz miejsc odbioru i punktów zbierania zużytych
baterii i zużytych akumulatorów wraz ze zbierającymi zużyte baterie lub zużyte akumulatory
na terenie województwa.
5. Dane gromadzone w bazie, o której mowa w ust. 2, są przechowywane i archiwizowane,
z uwzględnieniem zapewnienia ich bezpieczeństwa.
38
Art. 72.
1. Marszałek województwa sprawuje kontrolę nad przestrzeganiem przepisów ustawy
w zakresie objętym właściwością tego organu, w szczególności w zakresie opłaty
produktowej, opłaty depozytowej oraz opłaty za wprowadzenie.
2. Marszałek województwa może upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych
pracowników podległego mu urzędu marszałkowskiego.
3. Kontrolujący, wykonując kontrolę, jest uprawniony do:
1) wstępu wraz z rzeczoznawcami i niezbędnymi urządzeniami przez całą dobę na teren
nieruchomości, obiektu lub ich części, na których prowadzona jest działalność
gospodarcza, a w godzinach od 6 do 22 – na pozostały teren;
2) przeprowadzania badań lub wykonywania innych niezbędnych czynności kontrolnych;
3) żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób
w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego;
4) żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich danych mających związek
z problematyką kontroli, w tym dokumentów związanych z prowadzeniem ewidencji
operacji gospodarczych.
4. Marszałek województwa występuje do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska
o podjęcie odpowiednich działań będących w jego kompetencji, jeżeli w wyniku kontroli
organy te stwierdzą naruszenie przez kontrolowany podmiot przepisów ustawy lub występuje
uzasadnione podejrzenie, że takie naruszenie mogło nastąpić, przekazując dokumentację
sprawy.
5. Kierownik kontrolowanego podmiotu oraz kontrolowana osoba fizyczna są obowiązani
umożliwić przeprowadzanie kontroli, a w szczególności dokonanie czynności, o których
mowa w ust. 3.

Art. 73.
1. Z czynności kontrolnych kontrolujący sporządza protokół, którego jeden egzemplarz
doręcza kierownikowi kontrolowanego podmiotu lub kontrolowanej osobie fizycznej.
2. Protokół podpisują kontrolujący oraz kierownik kontrolowanego podmiotu lub
kontrolowana osoba fizyczna, którzy mogą wnieść do protokołu zastrzeżenia i uwagi wraz
z uzasadnieniem.
3. W razie odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub
kontrolowaną osobę fizyczną kontrolujący umieszcza o tym wzmiankę w protokole,

39
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: