eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

Rządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

projekt ustawy dotyczy zminimalizowania ujemnego wpływu baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i zużytych akumulatorów na środowisko przez redukcję ilości substancji niebezpiecznych w nich zawartych; właściwe zbieranie i recykling powstających z nich odpadów, jak również zharmonizowanie wymogów dotyczących zawartości metali ciężkich w bateriach i akumulatorach; wymogów dotyczących ich oznakowania oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego i uniknięcia zniekształcenia konkurencji w obrębie Wspólnoty Europejskiej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1451
  • Data wpłynięcia: 2008-11-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bateriach i akumulatorach
  • data uchwalenia: 2009-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 666

1451

7. Z obowiązku uiszczania opłaty rejestrowej zwalnia się wprowadzających baterie lub
akumulatory wpisanych do rejestru, o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r.
o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS).
8. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wysokość stawek:
1) opłaty rejestrowej,
2) opłaty rocznej
– biorąc pod uwagę koszty prowadzenia rejestru oraz to, że opłaty te nie powinny
stanowić przeszkody w uzyskaniu wpisu do rejestru albo w wykonywaniu działalności,
zwłaszcza dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców.

Art. 18.
1. W przypadku zmiany danych zawartych we wniosku o wpis do rejestru, przedsiębiorcy
wpisani do rejestru są obowiązani do złożenia Głównemu Inspektorowi Ochrony rodowiska
wniosku o zmianę wpisu do rejestru w terminie 30 dni od dnia dokonania zmiany.
2. W razie zaniedbania obowiązku określonego w ust. 1, w zakresie zmiany adresu,
doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny.

Art. 19.
1. W przypadku trwałego zakończenia działalności w zakresie, o którym mowa w art. 16
ust. 1, przez przedsiębiorców wpisanych do rejestru, są oni obowiązani, w terminie 14 dni od
dnia trwałego zaprzestania wykonywania działalności, do złożenia Głównemu Inspektorowi
Ochrony rodowiska wniosku o wykreślenie z rejestru.
2. Główny Inspektor Ochrony rodowiska, w drodze decyzji, wykreśla z rejestru
przedsiębiorcę, który jest do niego wpisany.
3. Po
wykreśleniu przedsiębiorców wpisanych do rejestru ich dane są archiwizowane.

Art. 20.
Do wniosku o wpis do rejestru oraz wniosku o zmianę wpisu do rejestru stosuje się
odpowiednio art. 64 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Art. 21.
1. Główny Inspektor Ochrony rodowiska:

15
1) prowadzi rejestr w postaci bazy danych zapisanej na informatycznych nośnikach
danych w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565,
z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501 oraz z 2008 r. Nr 127, poz. 817), który może
stanowić część innych baz danych z zakresu ochrony środowiska, w tym gospodarki
odpadami;
2) archiwizuje, przechowuje i przetwarza dane gromadzone w rejestrze;
3) zapewnia bezpieczeństwo danych gromadzonych w rejestrze;
4) udostępnia w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej dane zawarte w rejestrze,
o których mowa w art. 16 ust. 3, z wyłączeniem danych dotyczących mocy
przetwórczych.
2. Minister
właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia:
1) niezbędny zakres informacji objętych obowiązkiem zbierania i przetwarzania przez
Głównego Inspektora Ochrony rodowiska,
2) sposób prowadzenia bazy danych, o której mowa w ust. 1
– kierując się potrzebą ujednolicenia systemu zbierania i przetwarzania danych oraz
koniecznością oceny funkcjonowania systemu gospodarki zużytymi bateriami i zużytymi
akumulatorami.

Art. 22.
1. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wzory
wniosków, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 2, art. 18 ust. 1 i art. 19 ust. 1, oraz sposób ich
przekazywania Głównemu Inspektorowi Ochrony rodowiska, uwzględniając odpowiednio
konieczność zidentyfikowania przedsiębiorców podlegających wpisowi do rejestru,
ujednolicenia formy składanych wniosków, ułatwienia ich przekazywania Głównemu
Inspektorowi Ochrony rodowiska oraz sprawności postępowania.
2. Minister właściwy do spraw środowiska może rozszerzyć, w drodze rozporządzenia,
zakres danych zawieranych we wniosku o wpis do rejestru lub dokumentów dołączanych do
tego wniosku, biorąc pod uwagę przepisy Wspólnoty Europejskiej w tym zakresie.

Art. 23.
1. Główny Inspektor Ochrony rodowiska, dokonując wpisu do rejestru, nadaje
przedsiębiorcom podlegającym wpisowi numer rejestrowy.

16
2. Główny Inspektor Ochrony rodowiska zawiadamia przedsiębiorców wpisanych do
rejestru oraz marszałka województwa o nadanym numerze rejestrowym.
3. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, sposób
ustalania numeru rejestrowego, o którym mowa w ust. 1, uwzględniając konieczność
zidentyfikowania przedsiębiorców wpisanych do rejestru, zapewnienia spójności i ciągłości
numeru rejestrowego z numerem rejestrowym nadawanym zgodnie z przepisami o zużytym
sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz wyeliminowania sytuacji, w której
przedsiębiorcy będą posługiwać się dwoma numerami rejestrowymi.

Art. 24.
Główny Inspektor Ochrony rodowiska dokonuje z urzędu, w drodze decyzji, wykreślenia
przedsiębiorcy wpisanego do rejestru, odpowiednio w przypadku:
1) cofnięcia lub wygaśnięcia decyzji związanej z gospodarką odpadami;
2) stwierdzenia rażących nieprawidłowości w wykonywaniu ustawowych obowiązków;
3) stwierdzenia trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej.

Rozdział 5
Obowiązki wprowadzającego baterie lub akumulatory

Art. 25.
1. Wprowadzający baterie lub akumulatory jest obowiązany do zorganizowania
i sfinansowania systemu zbierania, przetwarzania, recyklingu i unieszkodliwiania zużytych
baterii i zużytych akumulatorów oraz właściwego gospodarowania zużytymi bateriami
i zużytymi akumulatorami.
2. Wprowadzający baterie samochodowe, akumulatory samochodowe, baterie przemysłowe
lub akumulatory przemysłowe oraz użytkownicy tych baterii lub akumulatorów mogą
zawierać między sobą porozumienia dotyczące finansowania zbierania, przetwarzania,
recyklingu i unieszkodliwiania tych baterii lub akumulatorów.

Art. 26.
1. Wprowadzający baterie lub akumulatory może realizować obowiązek, o którym mowa
w art. 25, art. 29, art. 30 ust. 1, art. 31 ust. 1, art. 32 ust. 2, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 1 i 4 ,
art. 38 ust. 3 oraz art. 42 ust. 3, za pośrednictwem innych podmiotów.

17
2. Odpowiedzialność za prawidłową realizację obowiązków, o których mowa w ust. 1,
spoczywa na wprowadzającym baterie lub akumulatory.

Art. 27.
Wprowadzający baterie lub akumulatory może wprowadzać do obrotu tylko baterie
i akumulatory oznakowane w sposób, o którym mowa w art. 8.

Art. 28.
Wprowadzający baterie lub akumulatory jest obowiązany umieszczać numer rejestrowy na
dokumentach związanych z obrotem bateriami i akumulatorami.
Art. 29.
1. W przypadku zgłoszenia przez użytkownika końcowego potrzeby odbioru zużytych
baterii samochodowych, zużytych akumulatorów samochodowych, zużytych baterii
przemysłowych lub zużytych akumulatorów przemysłowych, z wyjątkiem baterii kwasowo-
-ołowiowych i akumulatorów kwasowo-ołowiowych, wprowadzający baterie lub
akumulatory, który wprowadził je do obrotu, jest obowiązany do odebrania od użytkownika
końcowego, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty zgłoszenia, tych baterii
i akumulatorów, w ilości nie większej niż ilość przekazana temu użytkownikowi końcowemu,
i przekazania ich do przetwarzania i recyklingu.
2. Wprowadzający baterie samochodowe kwasowo-ołowiowe, akumulatory samochodowe
kwasowo-ołowiowe, baterie przemysłowe kwasowo-ołowiowe lub akumulatory przemysłowe
kwasowo-ołowiowe jest obowiązany do odebrania na własny koszt zużytych baterii
samochodowych kwasowo-ołowiowych, zużytych akumulatorów samochodowych kwasowo-
-ołowiowych, zużytych baterii przemysłowych kwasowo-ołowiowych i zużytych
akumulatorów przemysłowych kwasowo-ołowiowych od użytkownika końcowego,
sprzedawcy detalicznego oraz sprzedawcy hurtowego i przekazania ich do przetwarzania
i recyklingu.
3. Wprowadzający baterie samochodowe kwasowo-ołowiowe, akumulatory samochodowe
kwasowo-ołowiowe, baterie przemysłowe kwasowo-ołowiowe lub akumulatory przemysłowe
kwasowo-ołowiowe jest obowiązany do dołączenia do nich informacji o warunkach i trybie
ich zwrotu oraz o zorganizowanych dla nich punktach zbierania.
18
Art. 30.
1. Wprowadzający baterie przenośne lub akumulatory przenośne, w celu zapewnienia
sprawnego systemu zbierania zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów
przenośnych, ma obowiązek zawarcia umowy w formie pisemnej pod rygorem nieważności,
ze zbierającym zużyte baterie lub zużyte akumulatory, dotyczącej zbierania zużytych baterii
przenośnych lub zużytych akumulatorów przenośnych.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1) warunki finansowania przez wprowadzającego baterie przenośne lub akumulatory
przenośne zbierania zużytych baterii przenośnych lub zużytych akumulatorów
przenośnych;
2) zobowiązanie do składania przez zbierającego zużyte baterie lub zużyte akumulatory
wprowadzającemu baterie przenośne lub akumulatory przenośne:
a) sprawozdania o masie zebranych zużytych baterii przenośnych lub zużytych
akumulatorów przenośnych z miejsc odbioru lub od użytkowników końcowych na
poczet tego wprowadzającego baterie lub akumulatory,
b) wykazu punktów zbierania prowadzonych przez danego zbierającego zużyte
baterie lub zużyte akumulatory,
c) wykazu miejsc odbioru, od których odbiera zużyte baterie lub zużyte akumulatory,
wraz z informacją na temat okresu trwania umowy z prowadzącym miejsce
odbioru.

Art. 31.
1. Wprowadzający baterie przenośne lub akumulatory przenośne jest obowiązany do
osiągnięcia:
1) do dnia 26 września 2012 r. poziomu zbierania w wysokości co najmniej 25 %;
2) do dnia 26 września 2016 r. oraz w kolejnych latach poziomu zbierania w wysokości
co najmniej 45 %.
2. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, ogłoszonego na 6 miesięcy przed dniem
jego wejścia w życie, roczne poziomy zbierania zużytych baterii przenośnych i zużytych
akumulatorów przenośnych w poszczególnych latach do końca 2012 r. oraz do końca 2016 r.,
uwzględniając odpowiednio potrzebę stopniowego tworzenia krajowego systemu zbierania
zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych oraz zwiększania jego

19
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 50 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: