Poselski projekt ustawy o szczególnych zasadach odpowiedzialności funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa
projekt ustawy dotyczy zasad odpowiedzialności odszkodowawczej funkcjonariuszy publicznych za stanowiące rażące naruszenie prawa, działania lub zaniechania działań funkcjonariuszy przy wykonywaniu władzy publicznej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1407
- Data wpłynięcia: 2008-10-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa
- data uchwalenia: 2011-01-20
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 34, poz. 173
1407
Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.)), za ostatni kwartał
kalendarzowy poprzedzający datę wyrządzenia szkody.
2. W razie wyrządzenia szkody przez kilku funkcjonariuszy publicznych, każdy z nich ponosi
odpowiedzialność za część szkody stosownie do przyczynienia się i stopnia winy. Jeżeli nie
jest możliwe ustalenie stopnia winy i przyczynienia się poszczególnych funkcjonariuszy
publicznych do powstania szkody, odpowiadają oni w częściach równych.
3. W razie wyrządzenia szkody przez kilku funkcjonariuszy publicznych każdy z nich ponosi
odpowiedzialność do kwoty 12 krotności wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1.
4. Jeżeli funkcjonariusz publiczny dopuścił się zachowań uzasadniających jego
odpowiedzialność na zasadach określonych w ustawie z winy umyślnej, odpowiada on za
szkodę w pełnej wysokości.
5. W razie umyślnego wyrządzenia szkody przez kilku funkcjonariuszy publicznych
odpowiadają oni solidarnie.
Art. 8.
1. Organ administracji, który stwierdza nieważność decyzji administracyjnej albo stwierdza
wydanie decyzji z naruszeniem prawa na podstawie art. 158 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca
1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, stwierdza w sentencji swego
rozstrzygnięcia, czy decyzja została wydana z rażącym naruszeniem prawa.
2. Sąd administracyjny, który na podstawie art. 145 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późń.
zm.) lub na podstawie art. 145 i art. 193 ustawy uchyla decyzję administracyjną lub
stwierdza nieważność decyzji lub stwierdza wydanie decyzji z naruszeniem prawa, stwierdza
w sentencji swego rozstrzygnięcia, czy uchylona decyzja została wydana z rażącym
naruszeniem prawa.
3. Za równoznaczne ze stwierdzeniem rażącego naruszenia prawa przy wydaniu decyzji
administracyjnej uznaje się:
1) wydanie, na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks
postępowania administracyjnego, decyzji administracyjnej stwierdzającej nieważność
zaskarżonej decyzji administracyjnej,
2) wydanie, na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 i art. 158 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.
- Kodeks postępowania administracyjnego, decyzji administracyjnej stwierdzającej, że
zaskarżona decyzja administracyjna została wydana z naruszeniem prawa.
4. Rozstrzygając w przedmiocie niezałatwienia indywidualnej sprawy administracyjnej w
oznaczonym terminie, organ administracji stwierdza w sentencji swego rozstrzygnięcia, czy
stanowiło to rażące naruszenie prawa.
5. Orzekając w przedmiocie bezczynności organu administracji, sąd administracyjny orzeka w
sentencji swego rozstrzygnięcia, czy bezczynność stanowiła rażące naruszenie prawa.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz.
1001, Nr 120, poz. 1252, Nr 121, poz. 1264, Nr 144, poz. 1530, Nr 191, poz. 1954, Nr 210, poz. 2135 i Nr 236, poz.
2355, z 2005 r. Nr 167, poz. 1397 i Nr 169, poz. 1412 i 1421, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 208, poz. 1534,
z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 82, poz. 558 i Nr 191, poz. 1369 oraz z 2008 r. Nr 67, poz. 411.
4 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 94, poz. 788, Nr
169, poz. 1417, z 2006 r. Nr 209, poz. 1536, Nr 217, poz. 1590 oraz z 2007 r. Nr 120, poz. 818 i Nr 121, poz. 831.
5
Projekt
6. Przepisy ust. 1-5 dotyczące decyzji administracyjnych stosuje się także do postanowień, od
których stronom służy zażalenie lub skarga do sądu administracyjnego.
Art. 9.
Sąd w wyroku przyznającym odszkodowanie od podmiotu odpowiedzialnego, o którym mowa
w art. 4 ust. 1 pkt 1, orzeka w sentencji swego rozstrzygnięcia czy działanie lub zaniechanie
przy wykonywaniu władzy publicznej, którym wyrządzono szkodę, nastąpiło z rażącym
naruszeniem prawa, chyba że sąd administracyjny w trybie art. 9 wcześniej orzekł czy decyzja
została wydana z rażącym naruszeniem prawa.
Art. 10.
Kto wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, o którym mowa w art. 5 ust. 1, nie składa w
terminie wniosku o wszczęcie postępowania wyjaśniającego, podlega grzywnie, karze
ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Art. 11.
W ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000
r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 6 otrzymuje brzmienie:
„Art. 6. § 1. Organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa,
uwzględniając w procesie stosowania prawa zasady dotyczące pierwszeństwa
przepisów Konstytucji oraz ratyfikowanych umów międzynarodowych.
§ 2. Organy administracji publicznej są zobowiązane interpretować i stosować
przepisy obowiązującego prawa w sposób zapewniający najpełniejszą
realizację zasad konstytucyjnych oraz ratyfikowanych umów
międzynarodowych. W przypadku istnienia kilku dopuszczalnych sposobów
wykładni przepisów, organy administracji publicznej są zobowiązane do
wyboru tej wykładni przepisów, która najpełniej realizuje chronione
konstytucyjnie prawa i wolności oraz postanowienia ratyfikowanych umów
międzynarodowych.”;
2) art. 7 otrzymuje brzmienie:
„Art. 7. W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży
praworządności i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego
wyjaśnienia stanu faktycznego i rozstrzygnięcia sprawy, mając na względzie
interes obywatela i słuszny interes społeczny.”;
3) w art. 107 § 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. Uzasadnienie faktyczne decyzji powinno w szczególności zawierać wskazanie
faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów na których się oparł oraz
przyczyn dla których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej.
Uzasadnienie prawne decyzji powinno zawierać w szczególności:
1) wskazanie przepisów prawa w oparciu, o które organ ustalił treść normy
prawnej będącej podstawą prawną decyzji,
6
Projekt
2) wskazanie, czy w oparciu o przepisy prawa możliwy jest więcej niż jeden
sposób wykładni przepisów i ustalenia treści normy prawnej będącej podstawą
prawną decyzji oraz - jeżeli to ma miejsce,
3) wskazanie powodów przyjęcia przez organ sposobu wykładni przepisów i
ustalenia treści normy prawnej wskazanego w uzasadnieniu decyzji.”.
Art. 12.
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60)
wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 120 otrzymuje brzmienie:
„Art. 120. § 1. Organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa, uwzględniając
w procesie stosowania prawa pierwszeństwo przepisów Konstytucji oraz
ratyfikowanych umów międzynarodowych.
§ 2. Organy podatkowe są zobowiązane interpretować i stosować przepisy
obowiązującego prawa w sposób zapewniający najpełniejszą realizację zasad
konstytucyjnych oraz ratyfikowanych umów międzynarodowych.
W przypadku istnienia kilku dopuszczalnych sposobów wykładni przepisów
organy podatkowe są zobowiązane do wyboru tej wykładni przepisów, która
najpełniej realizuje chronione konstytucyjnie prawa i wolności oraz
postanowienia umów międzynarodowych.”;
2) art. 122 otrzymuje brzmienie:
„Art. 122. W toku postępowania organy podatkowe stoją na straży praworządności
i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu
faktycznego i rozstrzygnięcia sprawy, mając na względzie interes obywatela
i słuszny interes społeczny.”;
3) w art. 210 § 4 otrzymuje brzmienie:
„§ 4. Uzasadnienie faktyczne decyzji zawiera w szczególności wskazanie faktów, które
organ uznał za udowodnione, dowodów, którym dał wiarę, oraz przyczyn, dla
których innym dowodom odmówił wiarygodności. Uzasadnienie prawne decyzji
powinno zawierać w szczególności:
1) wskazanie przepisów prawa, w oparciu o które organ ustalił treść normy
prawnej będącej podstawą prawną decyzji,
2) wskazanie, czy w oparciu o przepisy prawa możliwy jest więcej niż jeden
sposób wykładni przepisów i ustalenia treści normy prawnej będącej podstawą
prawną decyzji oraz - jeżeli to ma miejsce,
3) wskazanie powodów przyjęcia przez organ sposobu wykładni przepisów
i ustalenia treści normy prawnej wskazanego w uzasadnieniu decyzji.”.
4) w art. 233 po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:
„§ 2a. W przypadku, o którym mowa w § 1 i 2, organ odwoławczy stwierdza, czy decyzja
została wydana z rażącym naruszeniem prawa.”;
5) w art. 253 § 4 otrzymuje brzmienie:
7
Projekt
„§ 4. W przypadkach wymienionych w § 1 właściwy organ wydaje decyzję w sprawie
uchylenia lub zmiany dotychczasowej decyzji, w której stwierdza, czy dotychczasowa
decyzja została wydana z rażącym naruszeniem prawa.”.
Art. 13.
W ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
(Dz. U. Nr 153, poz. 1270) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 145 po § 1 wprowadza się § 1a w brzmieniu:
„§ 1a. Sąd uwzględniając skargę w sprawach, o których mowa w § 1, stwierdza czy
decyzja lub postanowienie zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa.”;
2) w art. 146 po § 1 wprowadza się § 1a w brzmieniu:
„§ 1a. Sąd uwzględniając skargę w sprawach, o których mowa w § 1, stwierdza czy akt
lub czynność zostały wydane z rażącym naruszeniem prawa.”.
Art. 14.
Przepisy ustawy stosuje się do działań i zaniechań z zakresu władzy publicznej dokonanych po
dniu wejścia w życie ustawy.
Art. 15.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
8
Projekt
UZASADNIENIE
1.
WPROWADZENIE.
Wykonując prawo, aparat administracyjny zbyt często działa z jego naruszeniem. Przez
wadliwe rozstrzygnięcia, działania podejmowane poza postępowaniem administracyjnym
lub nieuzasadnioną bierność urzędnicy wyrządzają obywatelom, w tym i przedsiębiorcom
wymierne, niejednokrotnie bardzo poważne, szkody. W najbardziej drastycznych
przypadkach dochodzi do spektakularnych bankructw i likwidacji setek miejsc pracy. Dalszą
konsekwencją tego stanu rzeczy jest oczywisty uszczerbek na autorytecie państwa i jego
instytucji. Lekceważone przez funkcjonariuszy publicznych prawo nie znajduje także
zrozumienia i aprobaty w społeczeństwie. W coraz większym stopniu wiąże się to także z
odpowiedzialnością cywilną Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego, które
zmuszone są naprawiać wyrządzone obywatelom i przedsiębiorcom szkody.
Projektowana ustawa zmierza do zahamowania i odwrócenia niekorzystnych trendów w tym
zakresie. Zakłada się, że mechanizmem skutecznie zapobiegającym wynaturzeniom w
funkcjonowaniu administracji będzie przede wszystkim sprawne i nieuchronne obciążanie
urzędników, przynajmniej w ograniczonym zakresie, materialnymi skutkami ich działań
niezgodnych z prawem. Co do zasady już obecnie na urzędnikach ciąży obowiązek
zwrócenia organom, w imieniu których działają, kwot wypłaconych przez te organy w
charakterze odszkodowań. W praktyce obowiązek ten egzekwowany jest jednak bardzo
rzadko. Istotą proponowanej regulacji jest zmuszenie Skarbu Państwa i jednostek samorządu
terytorialnego do dochodzenia od urzędników należnych im kwot – zgodnie z ujednoliconą,
zobiektywizowaną i czytelną procedurą. Co jest także bardzo istotne, procedura ta ma być
wykonywana z udziałem prokuratury – instytucji niezależnej od administracji publicznej.
Zgodnie
z
przyjętym założeniem, zasadą odpowiedzialności regulowanej ustawą ma być
wina urzędnika przy naruszeniu prawa. Zastosowano zatem konstrukcję standardową, w
polskim systemie prawnym doznającą bardzo niewielu wyjątków. Rozwiązanie to jest
właściwe ponadto z tego powodu, iż nie przenosi na urzędników odpowiedzialności za źle
zredagowane, czy z innych powodów niejasne przepisy i nie paraliżuje funkcjonowania
administracji, co niewątpliwie miałoby miejsce w przypadku bardziej surowej zasady
odpowiedzialności (opartej na zasadzie ryzyka lub odpowiedzialności absolutnej).
Opisując przesłanki odpowiedzialności urzędników ustawa używa pojęcia „rażące
naruszenie prawa”, instytucję znaną w doktrynie polskiego systemu prawa, szeroko
omawianą także w orzecznictwie.
Wykonywanie przepisów projektowanej ustawy gwarantowane jest przez przepisy karne.
2.
POTRZEBA I CEL USTAWY.
Zgodnie z zasadą praworządności rozstrzyganie spraw administracyjnych obywateli przez
administrację publiczną winno być dokonywane zgodnie z przepisami prawa i jedynie na
podstawie tych przepisów. Zasadnicze znaczenie, jakie rozstrzyganie spraw
administracyjnych ma dla obywateli, wymaga stworzenia dla administracji silnych bodźców
do działania zgodnego z prawem.
9



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei