eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

projekt dotyczy: zwiększenia do 500 zł limitu kwoty zwolnienia dotyczącego jednorazowej wartości nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych od świadczeniodawcy w związku z promocją i reklamą

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1405
  • Data wpłynięcia: 2008-10-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-03-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 75, poz. 473

1405


Druk nr 1405

Warszawa, 10 lipca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna „Przyjazne

Państwo” do spraw związanych
z ograniczaniem biurokracji
NPP-020-86-2008



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Nadzwyczajna
„Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Adam Abramowicz.


Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot






projekt

USTAWA
z
dnia
2008
r.

o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Art. 1.
W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000
r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.1)) w art. 21 w ust. 1 pkt 68a otrzymuje brzmienie:
„68a) wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych
od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa
wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 500 zł; zwolnienie nie ma zasto-
sowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadcze-
niodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnopraw-
nym,”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.



UZASADNIENIE
1. Wyjaśnienie celu ustawy.

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2000 r. Nr 22, poz. 270, Nr 60,
poz. 703, Nr 70, poz. 816, Nr 104, poz. 1104, Nr 117, poz. 1228 i Nr 122, poz. 1324, z 2001 r. Nr 4, poz. 27,
Nr 8, poz. 64, Nr 52, poz. 539, Nr 73, poz. 764, Nr 74, poz. 784, Nr 88, poz. 961, Nr 89, poz. 968, Nr 102,
poz. 1117, Nr 106, poz. 1150, Nr 110, poz. 1190, Nr 125, poz. 1363 i 1370 i Nr 134, poz. 1509, z 2002 r. Nr
19, poz. 199, Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 78, poz. 715, Nr 89, poz. 804, Nr 135, poz. 1146, Nr 141,
poz. 1182, Nr 169, poz. 1384, Nr 181, poz. 1515, Nr 200, poz. 1679 i Nr 240, poz. 2058, z 2003 r. Nr 7, poz.
79, Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 595, Nr 84, poz. 774, Nr 90, poz. 844. Nr 96, poz. 874, Nr 122, poz. 1143, Nr
135, poz. 1268, Nr 137, poz. 1302, Nr 166, poz. 1608, Nr 202, poz. 1956, Nr 222, poz. 2201, Nr 223, poz.
2217 i Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 93, poz. 894, Nr 99, poz. 1001, Nr
109, poz. 1163, Nr 116, poz. 1203, 1205 i 1207, Nr 120, poz. 1252, Nr 123, poz. 1291, Nr 151, poz. 1596, Nr
162, poz. 1691, Nr 210, poz. 2135, Nr 263, poz. 2619 i Nr 281, poz. 2779 i 2781, z 2005 r. Nr 25, poz. 202, Nr
30, poz. 262, Nr 85, poz. 725, Nr 86, poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 102, poz. 852, Nr 143, poz. 1199 i 1202,
Nr 155, poz. 1298, Nr 164, poz. 1365 i 1366, Nr 169, poz. 1418 i 1420, Nr 177, poz. 1468, Nr 179, poz. 1484,
Nr 180, poz. 1495 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 46, poz. 328, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 107, poz. 723, Nr
136, poz. 970, Nr 157, poz. 1119, Nr 183, poz. 1353 i 1354, Nr 217, poz. 1588, Nr 226, poz. 1657 i Nr 249,
poz. 1824 oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 219, Nr 99, poz. 658, Nr 115, poz. 791 i 793, Nr 176, poz. 1243, Nr 181,
poz. 1288, Nr 191, poz. 1361 i 1367, Nr 192, poz. 1378 i Nr 211, poz. 1549.
Celem projektu jest zwiększenie kwoty jednorazowej wartości świadczeń, o której
mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 68
W obecnej praktyce, podmioty gospodarcze starają się raczej szukać stosownych
argumentów za brakiem obowiązku składania PIT-8C w relacji do świadczeń niepieniężnych
występujących przy działaniach promocyjno-marketingowych. Celem ustawy jest zatem
ograniczenie obowiązków sprawozdawczo-informacyjnych podmiotów gospodarczych, które
są dla nich uciążliwe, m.in. z uwagi na trudności związane z uzyskaniem wszystkich
niezbędnych informacji do sporządzenia informacji PIT-8C oraz utrudniają i komplikują
działania marketingowe osób prawnych, np. rozdawanie prezentów i gadżetów reklamowych.
Proponowane rozwiązanie nie idzie w kierunku całkowitego zniesienia biurokratycznych
obowiązków, lecz z uwagi na konieczność ochrony dochodów budżetowych jest swoistym
kompromisem między interesem podmiotów gospodarczych a interesem fiskalnym państwa.
Poprzez podniesienie kwoty wartości dokonywanych przysporzeń majątkowych
podlegających obowiązkowi informacyjnemu do wysokości powyżej 500 PLN z jednej strony
złagodzone zostaną rozbudowane obowiązki sprawozdawcze podmiotów gospodarczych,
a z drugiej strony zachowana zostanie ochrona źródeł finansowania budżetu państwa.

2. Przedstawienie stanu obecnego.
W obecnym stanie prawnym przygotowanie przez przedsiębiorców informacji PIT-8C
stanowi swego rodzaju „donos" dotyczący dochodów z innych źródeł, które podatnik i tak jest
zobowiązany do wykazania w rocznym zeznaniu podatkowym (gdy w danym roku
podatkowym otrzymał dochody z innych źródeł) o wartości przekraczającej 100 PLN (tylko
w sytuacji przekroczenia kwoty wolnej). Ponadto utrudnia kontrahentom działania
marketingowe.

3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.
Projektowana zmiana przewiduje, że obowiązek sporządzenia informacji podatkowej
przez przedsiębiorcę zostanie ograniczony poprzez podwyższenie wartości przysporzeń
majątkowych podlegających obowiązkowi informacyjnemu do kwoty powyżej 500 PLN.



4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze i prawne.

Przedstawiony projekt idzie w kierunku poszerzania swobody prowadzenia
działalności gospodarczej, która jest ograniczana poprzez szeroko rozbudowane obowiązki
informacyjno/rejestracyjno/sprawozdawcze. Dużo czasu i wysiłku poświęcane jest bowiem na
sprawy formalno-proceduralne.
Przedsiębiorcy w Polsce obarczeni są znaczną ilością nieuzasadnionych obowiązków
informacyjnych i biurokratycznych. Przyjęcie proponowanego zapisu zmniejszy te
zobowiązania i przełoży się na większy potencjał rozwoju gospodarczego.

Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu na podstawie informacji uzyskanych
z Ministerstwa Finansów wskazuje, iż brak jest danych podatkowych pozwalających na
precyzyjne oszacowanie skutków budżetowych podwyższenia ze 100 zł do 500 zł limitu
zwolnienia od podatku wartości nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych od
świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą. W przypadku bowiem
wystąpienia u podatnika przychodów z tego tytułu wykazywane są one w zeznaniu
podatkowym łącznie z innymi tytułami w pozycji inne źródła.

Wg danych za 2007 r. ponad 2,7 mln podatników wykazało przychód z innych źródeł
w łącznej kwocie 6.792 mln zł, przeciętny przychód na podatnika wyniósł 2.467 zł.
Przyjmując hipotetyczne założenie, że przychód z nieodpłatnych świadczeń wykazuje ok.
10% z omawianej grupy podatników, tj. 270 tys., a zwolnieniu podlegałoby zgodnie
z propozycją dodatkowe 400 zł, łączna kwota przychodu zwolnionego wyniosłaby ok. 108
mln zł, natomiast skutek budżetowy zwolnienia ca’ 20 mln zł.
Jeśli chodzi o podział tych skutków budżetowych między budżet państwa i jednostki
samorządu terytorialnego, to przy przyjęciu założenia, że w roku 2008 udział dochodów
jednostek samorządu terytorialnego w dochodach z podatku dochodowego od osób
fizycznych wyniesie 48,34%, zmniejszenie dochodów budżetu państwa wyniesie 10,3 mln zł
zaś samorządów 9,7 mln zł.

5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej.

Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.



Warszawa, 28 października 2008 r.
BAS-WAEM-3003/08



Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Adam Abramowicz)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje zmianę art. 21 ust. 1 pkt 68a
ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.
U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zmianami). Zmieniany przepis zwalnia od
podatku dochodowego od osób fizycznych wartość nieodpłatnych świadczeń
określonych w art. 20 ust. 1 ustawy (określającym przychody z innych źródeł),
otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą –
jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł;
zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz
pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w
stosunku cywilnoprawnym. Projekt zakłada zwiększenie maksymalnej wartości
tych świadczeń do kwoty 500 zł.
Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy

Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: