Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
projekt dotyczy: podniesienia bezpieczeństwa lotniczego, zwiększenia ochrony lotnictwa cywilnego oraz rozszerzenia nadzoru i kontroli, usprawnienia procesu zarządzania lotniskami oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniczej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1403
- Data wpłynięcia: 2008-08-11
- Uchwalenie: wycofany dnia 02-02-2009
tom-II
ust. 3 oraz w przypadku badań wykonywanych w związku z odwołaniami od orzeczeń
lekarskich, koszty ich ponoszone są w pełnej wysokości.
§ 16. Orzeczenia lekarskie stwierdzające istnienie lub brak przeciwwskazań do wykonywania
funkcji członka personelu lotniczego, wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia
zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
§ 17. Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 października 2003 r. w sprawie
badań lotniczo-lekarskich (Dz. U. Nr 187, poz. 1829).
§ 18. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
W porozumieniu:
MINISTER ZDROWIA
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
6
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia ……….. (poz. …)
WZÓR
(pieczątka podmiotu Warszawa, dnia ..............
prowadzącego szkolenie)
ZAŚWIADCZENIE
Niniejszym zaświadcza się, że Pan/Pani .........................................
ur. dnia .................. w ................... ukończył/a szkolenie i uzyskał/a
dodatkowo wymagane kwalifikacje dla lekarzy orzeczników uprawnionych do przeprowadzania badań
lotniczo-lekarskich w zakresie wymagań zdrowotnych dla klasy .......... personelu lotniczego,
na podstawie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz.
696).
.............................................
(pieczątka i podpis osoby upoważnionej)
7
UZASADNIENIE
Projektowana regulacja ma na celu wypełnienie upoważnienia ustawowego z art. 112 ust. 1
ustawy - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 969, z późn. zm.).
Celem rozporządzenia jest określenie zasad oraz warunków i trybu przeprowadzania badań
lotniczo-lekarskich kandydatów na członków personelu lotniczego i członków personelu
lotniczego. Ponadto w rozporządzeniu określone zostały warunki i tryb wydawania i
przechowywania orzeczeń lekarskich na podstawie, których stwierdza się istnienie lub brak
przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, warunki i
tryb kontrolowania przeprowadzania badań lotniczo-lekarskich oraz orzekania i kontroli
dokumentowania badań lotniczo-lekarskich. Rozporządzenie ma na celu określenie
częstotliwości, z jaką członkowie personelu lotniczego muszą poddawać się badaniom lotniczo-
lekarskim oraz maksymalne stawki za te badania. W rozporządzeniu określa się również
dodatkowe wymagania kwalifikacyjne lekarzy orzeczników.
Przeprowadzenie badań lotniczo-lekarskich i uzyskanie pozytywnego orzeczenia lotniczo-
lekarskiego jest jednym z warunków sine qua non do uzyskania licencji czy też świadectwa
kwalifikacji członka personelu lotniczego (art. 96 ust. 1 pkt 5 ustawy). Celem przeprowadzanych
badań lotniczo-lekarskich, które składają się z badań wstępnych, okresowych i
okolicznościowych, jest stwierdzenie istnienia lub nieistnienia przeciwwskazań do wykonywania
funkcji członka personelu lotniczego.
Projektowane rozporządzenie określa zakres badań wstępnych, okresowych i
okolicznościowych. W trakcie badań wstępnych bada się ogólną sprawność psychiczną i fizyczną
kandydatów ubiegających się o wydanie licencji lub świadectwa kwalifikacji. Badania okresowe
mają na celu potwierdzenie, że członek personelu lotniczego nadal utrzymuje sprawność fizyczną
i psychiczną na poziomie wymaganym dla posiadania danej licencji lub świadectwa kwalifikacji.
Badania okresowe mają na celu przedłużenie ważności licencji lub świadectwa kwalifikacji.
Badania okolicznościowe natomiast, jak wynika z § 5 projektowanego rozporządzenia, służą
zweryfikowaniu sprawności psychicznej i fizycznej członków personelu lotniczego, którzy
utracili zdolność do wykonywania czynności lotniczych z powodu pogorszenia ich stanu
zdrowia.
8
Projektowane rozporządzenie w pełni uwzględnia przepisy ustawy - Prawo lotnicze
odnośnie członków personelu, którzy przedmiotowym badaniom podlegają obligatoryjnie oraz
tym, którzy z tych badań są zwolnieni. W tym celu § 6 projektowanego rozporządzenia jasno
określa, że badaniom lotniczo lekarskim nie podlegają piloci lotni oraz piloci paralotni oraz
kandydaci ubiegający się o świadectwa kwalifikacji do tych specjalności. Regulacja ta
uwzględnia zmianę do art. 105 ust. 1a wprowadzaną ustawą o zmianie ustawy - Prawo lotnicze.
Projektowane rozporządzenie określa, że badania lotniczo-lekarskie przeprowadza się
zgodnie z wymaganiami w zakresie sprawności fizycznej i psychicznej. Zakres tych badań jest
określony szczegółowo w przepisach JAR (dla klasy 1 i 2) oraz przez ICAO (dla klasy 3).
Ponadto z brzmienia projektowanych przepisów wynika, że badania lotniczo-lekarskie mają być
przeprowadzane zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art.
95 ust. 5 oraz art. 104 ust 2 ustawy - Prawo lotnicze, a przepisy te z kolei wyraźnie odwołują się
do europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR (Joint Aviation Requirements)
ustanowionych przez Zrzeszenie Władz Lotniczych (JAA) oraz przepisów wydanych przez
Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).
Projektowane rozporządzenie przewiduje również możliwość zlecenia, przez lekarza
orzecznika przeprowadzającego badania, wykonania badań dodatkowych lub specjalistycznych
konsultacji. Taka możliwość przysługuje lekarzowi orzecznikowi wówczas, gdy badania już
przeprowadzone nie wystarczają do wydania orzeczenia lekarskiego. Rozwiązanie to może mieć
znaczenie zwłaszcza w sytuacji wydawania orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak
przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego. Oczywistym jest
bowiem, iż do wydania takiego orzeczenia niezbędnym jest posiadanie pewności, iż nie zachodzą
żadne okoliczność mogące poddawać pod wątpliwość wydanie pozytywnego orzeczenia. Dlatego
też słusznym jest, aby lekarz orzecznik miał możliwość skierowania, w sytuacji wątpliwości, na
dodatkowe badania lub konsultacje. Jednocześnie zaznacza się, że warunkiem wykonania takich
badań lub konsultacji specjalistycznych jest pokrycie ich kosztów przez badanego. Istotnym i
wartym podkreślenia jednakże jest, że przedmiotem zainteresowania podmiotu uprawnionego do
zlecania dodatkowych badań czy też konsultacji specjalistycznych, jest otrzymanie wyników tych
badań, aby móc z pełnym przekonaniem orzec o prawidłowym stanie zdrowia badanego i wydać
orzeczenie lotniczo-lekarskie, a nie otrzymanie opłaty za zlecone dodatkowe badania lub
9
konsultacje specjalistyczne. Tym bardziej, że większość tak zlecanych badań i konsultacji może
być wykonywana poza ośrodkiem zlecającym.
Projektowane rozporządzenie, w porównaniu z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z
dnia z dnia 21 października 2003 r. w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz. U. Nr 187, poz.
1829) nie zawiera wykazu centrów medycyny lotniczej, co pozostaje w zgodzie z upoważnieniem
ustawowym.
Projekt odsyła w zakresie prowadzenia dokumentacji medycznej badań lotniczo-lekarskich,
ważności wydawanych orzeczeń, dodatkowych wymagań kwalifikacyjnych lekarzy orzeczników
oraz ich szkoleń do przepisów europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego (JAR-FCL 3).
W przepisie przejściowym zawartym w § 16 projektowanego rozporządzenia stwierdza się,
że ważność orzeczeń lotniczo-lekarskich wydanych na podstawie obowiązujących przepisów
trwa przez cały okres, na który zostały one wydane.
Projektowane rozporządzenie wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia jego
ogłoszenia. Regulacja ta jest zgodna z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu
aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 60, poz. 449).
Konsultacje społeczne
Projekt zostanie skonsultowany z następującymi podmiotami:
1. Aeroklub Polski,
2. ADVISER, Sp. z o.o., Warszawa,
3. Centralwings, Warszawa,
4. CML, Centrum Medyczne LIM, Warszawa,
5. CML Główny Ośrodek Badań Lotniczo-Lekarskich Aeroklubu Polskiego we
Wrocławiu,
6. Centrum Medycyny Lotniczej Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej,
Warszawa,
7. CML Centrum Zdrowia, Warszawa,
8. EUROLOT S.A., Warszawa,
9. EXIN, Sp. z o.o., Lublin,
10. IATA, Warszawa
11. Krajowa Rada Lotnictwa,
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1403
› Pobierz plik
-
tom-II
› Pobierz plik