Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: przeprowadzenia profesjonalizacji Sił Zbrojnych RP i wdrożenia nowej polityki kadrowej w polskiej armii; w tym: osoby z podwójnym obywatelstwem, będą mogli pełnić służbę zawodową w polskiej armii; przewiduje się ponadto funkcjonowanie kontraktowej zawodowej służby wojskowej dostępnej dla wszystkich chętnych, w tym dla kobiet
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1372
- Data wpłynięcia: 2008-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 669
1372
3. Przepis ust. 2 nie ma zastosowania w odniesieniu do organu, o którym mowa § 12 pkt 1.
§ 42. 1. Przyczynami uzasadniającymi odtworzenie teczki akt personalnych są:
uprawdopodobnienie jej zgubienia lub zniszczenia;
uszkodzenie uniemożliwiające dalsze jej wykorzystanie.
2. W celu ustalenia przyczyn, o których mowa w ust. 1, organ, wymieniony w § 41 ust. 1,
powołuje komisję.
§ 43.
1.
Przy odtwarzaniu teczki akt personalnych wykorzystuje się wszelkie źródła
informacji znajdujące się w jednostce wojskowej oraz innych jednostkach i komórkach
organizacyjnych, a także można wezwać żołnierza zawodowego do złożenia stosownych
wyjaśnień lub przedłożenia posiadanych dokumentów.
2. Po sporządzeniu uwierzytelnionych kopii dokumentów przedłożonych przez żołnierza,
oryginały zwraca się żołnierzowi.
§ 44.
W przypadku odnalezienia teczki akt personalnych, odtworzona teczka akt
personalnych podlega komisyjnemu zniszczeniu.
§ 45. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio przy odtwarzaniu innych
dokumentów ewidencyjnych.
Rozdział 7
Przejście z pokojowego na wojenny system prowadzenia ewidencji wojskowej żołnierzy
zawodowych
§ 46. Przejścia z pokojowego na wojenny system prowadzenia ewidencji wojskowej
żołnierzy zawodowych dokonuje się z dniem ogłoszenia mobilizacji lub wprowadzenia stanu
wojennego.
§ 47. 1. Po przejściu na wojenny system prowadzenia ewidencji wojskowej, w jednostkach
wojskowych, w których żołnierz zawodowy zajmuje stanowisko służbowe, prowadzi się
wyłącznie karty ewidencyjne.
2. Z pozostałymi dokumentami ewidencyjnymi postępuje się następująco:
1) zaprzestaje
się prowadzenia teczek akt personalnych żołnierzy zawodowych;
2) teczki akt personalnych, karty ewidencyjne oraz rejestry alfabetyczne teczek akt
personalnych i kart ewidencyjnych, a także księgi etatowe jednostek wojskowych przekazuje
się do:
a) Centralnego Archiwum Wojskowego - z departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej
właściwego do spraw kadr, zarządu Sztabu Generalnego Wojska Polskiego właściwego do
spraw osobowych oraz Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych i Inspektoratu Wsparcia
Sił Zbrojnych, a także Akademii Obrony Narodowej i Wojskowej Akademii Technicznej,
b) właściwego archiwum określonego odrębnymi przepisami - odpowiednio z pozostałych
organów.
12
3. Dokumenty niewymienione w ust. 2 pkt 2 pozostają w jednostce wojskowej.
§ 48. 1. Przekazany przez organ kadrowy rejestr alfabetyczny teczek akt personalnych i kart
ewidencyjnych jest jednocześnie spisem imiennym przekazanych teczek akt personalnych i kart
ewidencyjnych oraz protokołem ich przekazania.
2. W rejestrze alfabetycznym teczek akt personalnych i kart ewidencyjnych przekazujący te
teczki i karty zaznacza te, które są przekazywane, a na ostatniej stronie wpisuje:
1) kto i komu przekazuje teczki akt personalnych i karty ewidencyjne, podając stopień
wojskowy, imię i nazwisko, nazwę stanowiska służbowego przekazującego i przyjmującego;
2) co podlega przekazaniu (teczki akt personalnych, karty ewidencyjne, rejestr alfabetyczny
teczek akt personalnych i kart ewidencyjnych);
3) liczbę przekazanych teczek akt personalnych i kart ewidencyjnych oraz liczbę przekazanych
paczek z tymi dokumentami, z wyszczególnieniem klauzul tajności i opisem tych paczek;
4) datę przekazania.
3. Pod wpisem, o którym mowa w ust. 2, umieszcza się nazwiska i imiona oraz podpisy
przekazującego i przyjmującego z uwidocznionymi nazwami ich stanowisk służbowych i
określeniem jednostek wojskowych, w których pełnią zawodową służbę wojskową. Między
podpisami odciska się pieczęć urzędową jednostki przyjmującej.
§ 49. 1. Archiwa, o których mowa w § 47 ust. 2 pkt 2, wystawiają pokwitowanie odbioru
przekazanych im dokumentów ewidencyjnych.
2. Pokwitowanie, o którym mowa w ust. 1, zawierające:
1) wyszczególnienie nazw i liczby otrzymanych dokumentów ewidencyjnych,
2) podpis
przyjmującego z wpisanym jego stopniem wojskowym, imieniem i nazwiskiem oraz
datą i odciśniętą pieczęcią urzędową jednostki przyjmującej
- należy przesłać niezwłocznie przekazującemu dokumenty.
Rozdział 8
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 50. 1. Dotychczasowe dokumenty, będące podstawą prowadzenia ewidencji wojskowej
żołnierzy zawodowych, zachowują ważność.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, aktualizuje się według zasad określonych
w rozporządzeniu.
§ 51. Traci moc rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lutego 2008 r.
w sprawie ewidencji wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 38, poz. 217).
§ 52. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
13
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 48 ust. 8 pkt 2
ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2008 r.
Nr 141, poz. 892), w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 30 ustawy z dnia ……….. o zmianie ustawy
o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr ….., poz…
….) Projektowane rozporządzenie ma zastąpić rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej
z dnia 6 lutego 2008 r. w sprawie ewidencji wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 38,
poz. 217).
Zasadnicze zmiany odnośnie ewidencji wojskowej żołnierzy zawodowych związane
są z ustawowymi zmianami w zakresie kompetencji kadrowych podmiotów, usytuowania miejsca
przechowywania i prowadzenia teczek akt personalnych żołnierzy zawodowych, zmian we
wzorach dokumentów.
Dotychczasowe kompetencje podmiotów w zakresie powoływania; wyznaczania
na stanowiska służbowe oraz zwalniania z tych stanowisk uległy zmianie. Powoduje
to konieczność dostosowania do tych zmian postanowień rozporządzenia w sprawie ewidencji
wojskowej.
Projektowane rozporządzenie zakłada unormowanie sposobu odtwarzanie ewidencji w
przypadku jej zniszczenia lub zaginięcia. To istotne z punktu widzenia żołnierza oraz jednostki
wojskowej zagadnienie nie było dotychczas unormowane w powszechnie obowiązującym
prawie.
Ponadto projektowane rozporządzenie uwzględnia fakt powstania nowych podmiotów
realizujących zadania kadrowe.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziaływuje projektowana regulacja:
Projektowana regulacja dotyczy resortu obrony narodowej i będzie wpływać na jednostki
organizacyjne resortu obrony narodowej.
2. Wpływ na rynek pracy:
Zaproponowane rozwiązania nie będą miały wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa:
Przyjęte rozwiązania nie będą miały wpływu na dochody i wydatki budżetu państwa.
4. Wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki:
Regulacja nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki.
5. Wpływ na sytuacje i rozwój regionów:
Regulacja nie ma wpływu na sytuacje i rozwój regionów.
6. Zakres i wyniki konsultacji społecznych:
Projekt uzgodniono z dowódcami różnych szczebli dowodzenia Siłami Zbrojnymi
Rzeczypospolitej Polskiej oraz reprezentantem żołnierzy tj. Konwentem Dziekanów
Korpusu Oficerów WP.
14
Załączniki do rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej
Nr ..... z dnia ...... (poz.......)
Załącznik nr 1
SIŁY ZBROJNE
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
TECZKA AKT
PERSONALNYCH
OFICERA ZAWODOWEGO
Nazwisko
Imię i imię ojca
Rok urodzenia
Miejsce
na fotografię
6 x 9 cm
Pieczęć
Stwierdzam tożsamość osoby
….……………………………………………………
(nazwisko i imię żołnierza zawodowego)
m.
p.
……………………………………………………….
(Nazwa
jednostki
wojskowej)
………………………………………………………
(Podpis dowódcy)
Dnia …………………….r.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1372
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei