eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: przeprowadzenia profesjonalizacji Sił Zbrojnych RP i wdrożenia nowej polityki kadrowej w polskiej armii; w tym: osoby z podwójnym obywatelstwem, będą mogli pełnić służbę zawodową w polskiej armii; przewiduje się ponadto funkcjonowanie kontraktowej zawodowej służby wojskowej dostępnej dla wszystkich chętnych, w tym dla kobiet

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1372
  • Data wpłynięcia: 2008-11-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 669

1372

wojskowej, a także w aktach wykonawczych do tych ustaw.
§ 4. W przypadku niezgłoszenia się osoby, z którą podpisano kontrakt, w terminie i miejscu
określonym w kontrakcie niniejszy kontrakt uznaje się za niespełniony z mocy prawa z powodu
przyczyn leżących po stronie strony (osoby powołanej).
§ 5. Kontrakt sporządzono w ................... jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze
stron (i do .....................).

.............................................. mp. ...........................................................................
(podpis żołnierza) (podmiot właściwy do wyznaczenia na
stanowisko)

7
Uzasadnienie

Nowelizacja ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy
zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892) wymusza konieczność wydania nowego
rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie powoływania do zawodowej służby
wojskowej. Projektowane rozporządzenie ma zastąpić rozporządzenie Ministra Obrony
Narodowej z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie powoływania do zawodowej służby
wojskowej (Dz. U. z 2008 r. Nr 80, poz. 4428).

Zasadnicze zmiany w zakresie powołania do zawodowej służby wojskowej, dotyczą
podmiotów właściwych do powołania do zawodowej służby wojskowej oraz trybu
powoływania żołnierzy do zawodowej służby wojskowej.

Dotychczasowe kompetencje Ministra Obrony Narodowej w zakresie powoływania
oficerów na stanowiska służbowe o stopniach etatowych pułkownika (komandora) i generała
(admirała) pozostawiono bez zmian. Natomiast kompetencje dyrektora departamentu
Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr, w zakresie powoływania do
zawodowej służby wojskowej podoficerów zawodowych zostały przekazane Szefowi Sztabu
Generalnego WP, dowódcom rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Operacyjnemu Sił
Zbrojnych, Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Komendantowi Głównemu
andarmerii Wojskowej i Dowódcy Garnizonu Warszawa. Pozostawiono także
dotychczasowe kompetencje dowódców jednostek wojskowych zajmujących stanowiska
o stopniach etatowych co najmniej pułkownika do powoływania żołnierzy do korpusu
szeregowych zawodowych. Dotychczasowa praktyka wykazała, że powoływanie do korpusu
szeregowych zawodowych powinien realizować dowódca jednostki wojskowej, w której
etacie występują takie stanowiska. Znacznie skraca to okres powoływania do służby
szeregowych zawodowych. Tą formą służby są zainteresowani żołnierze rezerwy, którzy
mieszkają w pobliżu danej jednostki wojskowej. Nie ma zatem potrzeby angażowania
wyższych podmiotów, poza dowódcą i właściwym wojskowym komendantem uzupełnień, w
proces powołania żołnierza do zawodowej służby wojskowej w korpusie szeregowych
zawodowych. W związku z zawieszeniem poboru do odbywania zasadniczej służby
wojskowej, poborowi wyrażający chęć pełnienia zawodowej służby wojskowej w korpusie
szeregowych zawodowych w określonej jednostce wojskowej, kierowani będą na szkolenie
do ośrodków szkolenia. Po ukończeniu szkolenia uprawnieni dowódcy jednostek wojskowych
będą zawierać z nimi kontrakty na pełnienie służby kontraktowej.

W projektowanym rozporządzeniu pozostawiono tryb powoływania do zawodowej
służby wojskowej spośród żołnierzy rezerwy.
Przyjęto, że żołnierz rezerwy zainteresowany pełnieniem zawodowej służby wojskowej
zgłasza się do wojskowego komendanta uzupełnień, który ustala, czy spełnia on warunki
wymagane przez ustawę pragmatyczną do powołania go do służby w danym korpusie kadry
zawodowej oraz umożliwia zainteresowanemu zapoznanie się z przepisami normującymi
przebieg zawodowej służby wojskowej.
Następnie wojskowy komendant uzupełnień dokonuje analizy wolnych stanowisk
w jednostkach wojskowych stacjonujących na administrowanym prze niego terenie, pod
względem możliwości powołania zainteresowanego do zawodowej służby wojskowej.
W przypadku braku takich stanowisk i ustaleniu, że zainteresowany wyraża wolę pełnienia
służby w jednostkach wojskowych na terenie administrowanym przez inne wojskowe
komendy uzupełnień, podejmuje działania zmierzające do usytuowania żołnierza rezerwy na
stanowisku zgodnym z posiadanymi kwalifikacjami, w określonej jednostce wojskowej.
Dowódcy jednostek wojskowych, zobowiązani są przesyłać do właściwej wojskowej
komendy uzupełnień, do końca każdego kwartału, informację o wolnych stanowiskach
służbowych, na których mogą pełnić zawodową służbę wojskową żołnierze rezerwy.
Jeżeli zainteresowany żołnierz rezerwy wyrazi chęci pełnienia służby na wskazanym

8
stanowisku, wojskowy komendant uzupełnień ustala z nim i podmiotem posiadającym
kompetencje do wyznaczenia na stanowisko służbowe, termin i miejsce przeprowadzenia
rozmowy kwalifikacyjnej, po której wydaje się żołnierzowi rezerwy zaświadczenie o
możliwości wyznaczenia na stanowisko służbowe, zamieszczając w nim dane tego
stanowiska.
Po uzyskaniu takiego zaświadczenia, żołnierz rezerwy składa w kancelarii wojskowej
komendy uzupełnień pisemny wniosek o powołanie do zawodowej służby wojskowej
dołączając do niego wymagane dokumenty. Po złożeniu wniosku, wojskowy komendant
uzupełnień kieruje żołnierza rezerwy do właściwej wojskowej komisji lekarskiej w celu
ustalenia zdolności fizycznej i psychicznej do pełnienia zawodowej służby wojskowej.
Następnie wniosek żołnierza rezerwy wraz z wymaganymi dokumentami przesyłany jest
do podmiotu właściwego do powołania do zawodowej służby wojskowej, który wydaje rozkaz
personalny o powołaniu żołnierza do zawodowej służby wojskowej i przesyła go do podmiotu
właściwego do wyznaczenia powołanego żołnierza na stanowisko służbowe, jeżeli sam nie
jest tym podmiotem. Podmiot uprawniony do wyznaczenia na stanowisko służbowe zawiera z
żołnierzem kontrakt na pełnienie zawodowej służby wojskowej. Zgodnie z delegacją
ustawową w projektowanym rozporządzeniu zamieszczono potrzebę wynikającą z art. 31 ust.
2 ustawy o konieczności mianowania żołnierza posiadającego niższy stopień od stopnia
etatowego stanowiska służbowego na stopień wojskowy odpowiadający stopniowi
etatowemu stanowiska służbowego, na jakie ma być wyznaczony po powołaniu do
zawodowej służby wojskowej.
W projektowanym rozporządzeniu uszczegółowiono tryb występowania żołnierzy służby
kontraktowej o zawarcie kolejnego kontraktu lub powołanie do służby stałej. Określono, że
żołnierz występuje z wnioskiem do podmiotu właściwego do zawarcia kolejnego kontraktu Lu
do podmiotu uprawnionego do powołania do służby stałej. Dowódca jednostki wojskowej
jeżeli sam nie jest tym podmiotem, opiniuje wniosek żołnierza i przesyła do właściwego
podmiotu. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku żołnierza, właściwy podmiot
wydaje decyzję personalną o powołaniu żołnierza do służby stałej lub zawiera z żołnierzem
kolejny kontrakt. Odmowa powołania żołnierza do służby stałej lub zawarcia z nim kolejnego
kontraktu następuje w formie decyzji personalnej.
Rozporządzenie określa również szczegółowe warunki i tryb nadawania pierwszych
stopni wojskowych, osobom o których mowa w art. 10 pkt 1 lit. a, pkt 2 lit. a i pkt 3 oraz art.
11 ustawy.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziaływuje projektowana regulacja:
Projektowana regulacja dotyczy resortu obrony narodowej i będzie wpływać na
jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej.
2. Wpływ na rynek pracy:
Zaproponowane rozwiązania nie będą miały wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa:
Przyjęte rozwiązania nie będą miały wpływu na dochody i wydatki budżetu państwa,
ponieważ nie wprowadzają zmian w tej kwestii do obowiązującego obecnie stanu
prawnego.
4. Wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki:
Regulacja nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki.
5. Wpływ na sytuacje i rozwój regionów:
Regulacja nie ma wpływu na sytuacje i rozwój regionów.
6. Zakres i wyniki konsultacji społecznych:

9
MATERIAŁ INFORMACYJNY

PROJEKT

23.10.2008 r.
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia ………………..
w sprawie określenia stopni Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej
Straży Pożarnej, Służy Więziennej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu,
Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego odpowiadających stopniom
wojskowym

Na podstawie art. 17a ust. 6 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy
zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892) zarządza się, co następuje:
§ 1. Stopnie Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej,
Służby Więziennej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu
Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego odpowiadające stopniom wojskowym określa
załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1
Załącznik
STOPNIE POLICJI, STRAŻY GRANICZNEJ, BIURA OCHRONY RZĄDU, PA STWOWEJ
STRAŻY POŻARNEJ, SŁUŻBY WIĘZIENNEJ, AGENCJI BEZPIECZE STWA
WEWNĘTRZNEGO, AGENCJI WYWIADU, SŁUŻBY WYWIADU WOJSKOWEGO I
SŁUŻBY KONTRWYWIADU WOJSKOWEGO ODPOWIADAJĄCE STOPNIOM
POLICYJNYM

Stopnie
Stopnie w
Stopnie w Straży
Stopnie w
Stopnie w
Stopnie Służby
Stopnie w
Stopnie w
wojskowe
Policji
Granicznej
Biurze
Państwowej
Więziennej
Agencji
Służbie



Ochrony
Straży Pożarnej
Bezpieczeństw
Wywiadu
Rządu

a
Wojskowego i

Wewnętrznego
Służbie
i Agencji
Kontrwywiadu
Wywiadu
Wojskowego


1 3 4 5 6 7 8 9
szeregowy
posterunkowy
szeregowy
szeregowy
strażak
szeregowy
szeregowy
szeregowy
(marynarz)

Straży


Służby



Granicznej
Więziennej
(marynarz
Straży
Granicznej)

starszy
starszy
starszy
starszy
starszy strażak
starszy
starszy
starszy
szeregowy
posterunkowy
szeregowy
szeregowy

szeregowy
szeregowy
szeregowy
(starszy

Straży

Służby


marynarz)
Granicznej
Więziennej

(starszy
marynarz Straży
Granicznej)

kapral (mat)
brak
kapral Straży
kapral
sekcyjny
kapral Służby
kapral
kapral
odpowiednika
Granicznej (mat

Więziennej


Straży
Granicznej)


starszy kapral
brak
brak
starszy sekcyjny starszy kapral
starszy kapral
starszy kapral
(starszy mat)
brak
odpowiednika
odpowiednika

Służby



odpowiednika

Więziennej
plutonowy

plutonowy
plutonowy
młodszy
plutonowy
plutonowy
plutonowy
(bosmanmat)
brak
Straży

ogniomistrz
Służby



odpowiednika
Granicznej

Więziennej
starszy
starszy
(bosmanmat
plutonowy
plutonowy
Straży
Granicznej)
2
strony : 1 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 40 ... 80 ... 112

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: