eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy - Kodeks karny wykonawczy oraz ustawy o Policji

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy - Kodeks karny wykonawczy oraz ustawy o Policji

projekt dotyczy: zaostrzenia odpowiedzialności karnej za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności popełniane wobec osób poniżej 15 roku życia (gwałt pedofilski) lub członków najbliżej rodziny (gwałt kazirodczy). Zakładają uznanie gwałtu na takich osobach za zbrodnię. Mają też zwiększyć skuteczność działań podejmowanych wobec sprawców tego typu przestępstw przez przymusowe poddanie ich terapii farmakologicznej i psychoterapii obniżających popęd seksualny

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1276
  • Data wpłynięcia: 2008-10-31
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy - Kodeks karny wykonawczy, ustawy - Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-11-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 206, poz. 1589

1276

Zgłaszane uwagi sądów i prokuratur dotyczyły również wątpliwości co do
konieczności podwyższenia ustawowego zagrożenia za czyny określone w projektowanym
art. 197 § 3 pkt 2 i 3 k.k., jak również trudności dowodowych, jakie mogą wystąpić
w
praktyce w odniesieniu do projektowanego art. 202a k.k. Uwagi te nie zostały
uwzględnione z uwagi na istniejącą potrzebę podjęcia zdecydowanych działań zmierzających
do zwiększenia skuteczności zwalczania omawianego typu przestępstw, jak również wobec
konieczności wypełnienia wymogów konwencyjnych, odnoszących się do tzw. groomingu.
Kolejne zastrzeżenia dotyczyły uregulowań związanych z projektowanym art. 203
k.p.k., związanych z ograniczeniem czasu trwania obserwacji sądowo-psychiatrycznej, przy
czym wyrażane były zarówno poglądy o zbyt krótkim, jak i zbyt długim okresem obserwacji.
Krytycznie oceniono odwołanie do odpowiedniego stosowania art. 259 § 2, podnosząc, że
w niektórych sprawach nie będzie możliwe stwierdzenie poczytalności podejrzanego wobec
zakazu przeprowadzenia obserwacji. W świetle powołanego w uzasadnieniu wyroku
Trybunału Konstytucyjnego, uwagi w omówionym zakresie uznano za niezasadne.
Sądy i prokuratury, dokonując oceny projektowanych zmian sygnalizowały również
konieczność zwiększenia liczby biegłych lekarzy seksuologów. Należy stwierdzić, że po
wprowadzeniu zaproponowanych w projekcie regulacji, jak również po powołaniu przez
ministra właściwego do spraw zdrowia jednostki organizacyjnej, właściwej w sprawach
seksuologii sądowej, dostęp do biegłych tej specjalności zostanie w zasadniczym stopniu
ułatwiony.
Uwzględniając krytyczne uwagi dotyczące projektowanych uprzednio zmian
w ustawie o wykonywaniu kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie
dozoru elektronicznego, zgłoszone w toku przeprowadzonych konsultacji przez sądy
i prokuratury, w projekcie zrezygnowano z nowelizacji tej ustawy. Podkreślić jednak należy,
że po uzyskaniu doświadczeń, związanych z funkcjonowaniem tej ustawy w praktyce, będzie
możliwe rozważenie wykorzystania systemu dozoru elektronicznego w odniesieniu do
sprawców przestępstw przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w tym popełnionych na
szkodę osób małoletnich.
Pozostałe podmioty nie zgłosiły uwag do projektu.
3. Wpływ ustawy na sektor finansów publicznych, rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i
rozwój regionalny

13
Minister Zdrowia uruchomi nowy program polityki zdrowotnej państwa, mający na
celu umożliwienie funkcjonowania stacjonarnych i ambulatoryjnych placówek prowadzących
terapię osób, wobec których został orzeczony środek zabezpieczający, o którym mowa
w art. 95a Kodeksu karnego. W ramach tego programu Minister Zdrowia pokryje koszty
adaptacji 5 oddziałów szpitalnych o warunkach wzmocnionego zabezpieczenia do standardów
wynikających z projektowanego rozporządzenia wydanego na podstawie art. 201 § 6 Kodeksu
karnego wykonawczego. rodki na ten cel, w wysokości około 15 mln zł zostaną pokryte
z budżetu państwa w części, której dysponentem jest Minister Zdrowia, w ramach nowego
programu polityki zdrowotnej państwa.
W związku z powyższym, istnieje konieczność zagwarantowania tych środków
w ustawie budżetowej na rok 2009, w której – z uwagi na zaawansowanie prac nad budżetem
– nie zostały one wprost zarezerwowane.
Koszty udzielanych przez nowo powstałe placówki szpitalne świadczeń zdrowotnych
pokrywane będą przez Narodowy Fundusz Zdrowia i wyniosą około 10 mln zł rocznie.
Koszty te obejmują funkcjonowanie wspomnianych wyżej 5 oddziałów szpitalnych, w tym
utrzymanie oddziału, utrzymanie personelu oraz koszty związane z utrzymaniem i leczeniem
pacjentów.
Regulacje zaproponowane w projekcie nie spowodują konieczności przeznaczenia
z budżetów właściwych samorządów wojewódzkich, jako organów założycielskich nowo
powstałych placówek, odpowiednich środków na utworzenie zakładów leczenia ambu-
latoryjnego, ponieważ odpowiednie środki na zakłady leczenia ambulatoryjnego będą również
pochodziły z programu polityki zdrowotnej państwa. Szacuje się, że wydatki na adaptacje
bazy materialnej wyniosą około 1,5 mln zł na jeden ambulatoryjny ośrodek terapii seksualnej.
Koszty udzielanych przez nowo powstałe ambulatoryjne placówki świadczeń zdro-
wotnych pokrywane będą przez Narodowy Fundusz Zdrowia i wyniosą około 6 mln zł
rocznie. Na koszty te składają się środki niezbędne dla zapewnienia utrzymania placówki,
personelu oraz zapewnienia pacjentom właściwej terapii.
Utworzenie przez Ministra Zdrowia jednostki organizacyjnej, właściwej w sprawach
seksuologii sądowej, ma na celu stworzenie warunków do przeprowadzania badań
psychiatrycznych, połączonych z badaniami seksuologicznymi, w tym obserwacji oraz
wydawania opinii na potrzeby sądów. Jednostka ta będzie jednocześnie wskazywała zakład,
wykonujący środek zabezpieczający orzeczony na podstawie art. 95a Kodeksu karnego.
Szacowany koszt utworzenia takiej jednostki – w zależności od możliwości technicznych
i finansowych – wyniesie od kilku do kilkunastu mln złotych. rodki te winny również zostać

14
zagwarantowane w ustawie budżetowej na rok 2009, ponieważ nie zostały w niej
przewidziane. Podkreślić jednak należy, że koszty te nie stanowią bezpośrednich kosztów
wejścia w życie niniejszej ustawy, bowiem związane są z przyszłymi działaniami Ministra
Zdrowia. Roczny koszt funkcjonowania jednostki szacowany jest na 2,5 – 3 mln zł,
finansowanych z części 46 budżetu państwa, będącej w dyspozycji Ministra Zdrowia.

Nie przewiduje się zwiększenia kosztów resortu sprawiedliwości, wynikających
z obserwacji psychiatrycznych, połączonych z obserwacjami seksuologicznymi, ponieważ
sprawcy określonej kategorii przestępstw, na gruncie aktualnie obowiązujących przepisów są
poddawani badaniom przez lekarza seksuologa. Precyzyjne określenie liczby spraw,
w których będzie zachodziła konieczność uzyskania opinii biegłych w związku z wpro-
wadzeniem do prawa karnego materialnego nowego typu przestępstwa, przewidzianego
w projektowanym art. 202a k.k., jak również oszacowanie ewentualnych kosztów związanych
z projektowaną kryminalizacją, na obecnym etapie nie jest możliwe.

Regulacje zaproponowane w projekcie nowelizacji ustawy będą miały wpływ na rynek
pracy, poprzez stworzenie nowych miejsc pracy przy budowie lub adaptacji obiektów,
a następnie w wyniku zatrudnienia personelu w planowanych ośrodkach.
Proponowana regulacja nie będzie oddziaływać na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.


4. Zainteresowanie pracami nad projektem ustawy
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej, stosownie do
postanowień ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414). Nie zgłoszono zainteresowania tym projektem.

5. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projektowana regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.



40-10-aa

15
PROJEKT

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA)
z dnia..........................2008 r.


w sprawie wykazu zakładów leczniczych przeznaczonych do wykonywania
obserwacji oraz sposobu finansowania obserwacji, a także warunków
zabezpieczenia zakładów dla osób pozbawionych wolno ci

Na podstawie art. 203 § 5 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania
karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

§ 1. 1. Wykaz zakładów leczniczych przeznaczonych do wykonywania obserwacji
osób:
1) niepozbawionych wolności - stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) pozbawionych wolności - stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3) pozbawionych wolności, które według oceny sądu wykazują znaczny stopień
demoralizacji lub zagrożenia ponowieniem czynu o znacznej społecznej
szkodliwości albo co do których zachodzi uzasadniona obawa ucieczki i
ukrywania się lub też podejrzanych o popełnienie przestępstwa w
zorganizowanej grupie lub związku mającym na celu przestępstwo - stanowi
załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Wykaz zakładów leczniczych przeznaczonych do wykonywania obserwacji
osób, w stosunku do których według oceny sądu istnieje potrzeba wydania opinii o
stanie zdrowia psychicznego, w zakresie zaburzeń preferencji seksualnych - stanowi
załącznik nr 4 do rozporządzenia.

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1999 r. Nr 83, poz. 93; z 2000 r. Nr 50,
poz. 580, Nr 62, poz. 717 i Nr 93, poz. 1027; z 2001 r. Nr 98, poz. 1071 i Nr 106, poz. 1149; z 2002 r.
Nr 74, poz. 676; z 2003 r. Nr 17, poz. 155, Nr 111, poz. 1061 i Nr 130, poz. 1188; z 2004 r. Nr 51, poz.
514, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889, Nr 240, poz. 2405 i Nr 264, poz. 2641; z 2005 r. Nr 10, poz. 70,
Nr 48, poz. 461, Nr 77, poz. 680, Nr 96, poz. 821, Nr 141, poz. 1181, Nr 143, poz. 1203, Nr 163, poz.
1363, Nr 169, poz. 1416 i Nr 178, poz. 1479; z 2006 r. Nr 15, poz. 118, Nr 66, poz. 467, Nr 95, poz.
659, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1009 i 1013, Nr 167, poz. 1192 i Nr 226, poz. 1647 i 1648; z
2007 r. Nr 20, poz. 116, Nr 64, poz. 432, Nr 80, poz. 539, Nr 89, poz. 589, Nr 99, poz. 664, Nr 112,
poz. 766 i Nr 123, poz. 849; z 2008 r. Nr 100, poz. 648, Nr 107, poz. 686, Nr 128, poz. 903 i Nr ….,
poz. ….



§ 2. Zakłady, o których mowa w § 1 ust. pkt 2 i ust. 2, dysponują następującymi
warunkami zabezpieczenia:
1) zapewniają stały nadzór nad obserwowanymi przebywającymi w zakładzie;
2) posiadają drzwi i okna wyposażone w urządzenia uniemożliwiające
obserwowanym samowolne opuszczenie zakładu;
3) wyposażone są w system telewizji wewnętrznej umożliwiający obserwację drzwi
wejściowych, okien zewnętrznych, sal dziennego pobytu, izolatek i korytarzy;
4) posiadają elektroniczny system sygnalizujący niekontrolowane otwarcie drzwi i
okien.

§ 3. Koszty obserwacji finansowane są z budżetu państwa z części, której
dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.

§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.










MINISTER ZDROWIA

w porozumieniu:


MINISTER SPRAWIEDLIWO CI


2
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 11

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: