eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe

- projekt dotyczy dostosowania przepisów prawa krajowego do unijnej dyrektywy w zakresie systemu nadzoru i kontroli nad przemieszczeniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego w obrębie Unii Europejskiej oraz między państwami niebędącymi członkami UE;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 124
  • Data wpłynięcia: 2007-11-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe
  • data uchwalenia: 2008-04-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 93, poz. 583

124

atomowe) oraz źródeł wysokoaktywnych (art. 3 pkt 58 ustawy – Prawo ato-
mowe). W związku z koniecznością wprowadzenia w projektowanym roz-
dziale 8a ustawy – Prawo atomowe nowej definicji odpadów promieniotwór-
czych istnieje potrzeba zmiany załącznika nr 2 do ustawy – Prawo atomowe
polegającej na określeniu w tym załączniku także poziomów progowych stę-
żenia promieniotwórczego izotopów promieniotwórczych. Stosownie do
art. 1 ust. 2 lit. b dyrektywy 2006/117/EURATOM, przepisy tej dyrektywy ma-
ją zastosowanie do transgranicznego przemieszczenia odpadów promienio-
twórczych i wypalonego paliwa jądrowego, jeżeli ilości oraz stężenie trans-
portowanego materiału przekraczają poziomy określone w art. 3 ust. 2 lit. a
oraz b dyrektywy 96/29/EURATOM. Przepisy art. 3 ust. 2 lit. a oraz b dyrek-
tywy 96/29/EURATOM odwołują się do wartości określonych w tabeli A do-
datku Nr 1 do tej dyrektywy. Wartości te zostały umieszczone w projektowa-
nym załączniku nr 2 do ustawy – Prawo atomowe w kolumnach 2 (aktyw-
ność P1) i 4 (stężenie promieniotwórcze).
32. Art. 2 projektu.
Proponuje się utrzymanie mocy obowiązującej przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie dotychczasowego art. 33c oraz art. 42 pkt 2 ustawy
– Prawo atomowe do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wyda-
nych na podstawie projektowanych nowych art. 33c oraz art. 42 ustawy
– Prawo atomowe, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. Zapobiegnie to,
w przypadku opóźnienia w wydaniu nowych przepisów wykonawczych po-
wstaniu luki prawnej dotyczącej wymagań odnośnie ochrony fizycznej mate-
riałów jądrowych.
33. Art. 3 projektu.
Konieczność uregulowania w przepisach przejściowych ustawy zmieniającej
kwestii okresu przez jaki pozostają ważne uprawnienia inspektora ochrony
radiologicznej nadane na czas nieokreślony przed dniem wejścia w życie
ustawy nowelizującej, wynika z faktu, iż nadawane przez Głównego Inspek-
tora Sanitarnego, na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia
1 grudnia 2006 r. w sprawie nadawania uprawnień inspektora ochrony radio-
logicznej w pracowniach stosujących aparaty rentgenowskie w celach me-

25
dycznych (Dz. U. Nr 239, poz. 1737), uprawnienia inspektora ochrony radio-
logicznej w pracowniach stosujących aparaty rentgenowskie do celów dia-
gnostyki medycznej, radiologii zabiegowej, radioterapii powierzchniowej
i radioterapii schorzeń nienowotworowych nadawane są na czas nieokre-
ślony. Uprawnienia inspektora ochrony radiologicznej nadawane przez Pre-
zesa Państwowej Agencji Atomistyki, na podstawie rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie stanowisk mających istotne
znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiolo-
gicznej oraz inspektorów ochrony radiologicznej (Dz. U. Nr 21, poz. 173)
nadawane są na okres 5 lat. W związku z tym, iż w projektowanym art. 7
ust. 5a ustawy – Prawo atomowe wprowadza się 5 – letni okres ważności
wszystkich uprawnień inspektora ochrony radiologicznej istnieje koniecz-
ność zamieszczenia w ustawie nowelizującej przepisu przejściowego.
W przepisie tym proponuje się, żeby dotychczasowe uprawnienia nadane na
czas nieokreślony pozostały w mocy przez okres 5 lat od dnia wejścia w ży-
cie ustawy zmieniającej. Termin ten zapewni, że osoby, których dotychcza-
sowe uprawnienia nadane na czas nieokreślony zostaną ograniczone cza-
sowo będą mogły dostosować się do nowej sytuacji prawnej.
34. Art. 4 projektu.
Projektowany przepis przejściowy art. 4 ustawy o zmianie ustawy – Prawo
atomowe ma na celu uregulowanie sposobu zakończenia będących w toku
postępowań o wydanie zgody na prowadzenie działalności związanej z na-
rażeniem na promieniowanie jonizujące w celach medycznych, polegającej
na udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu radioterapii onkologicznej,
w tym leczenie chorób nowotworowych przy użyciu produktów radiofarma-
ceutycznych. W ust. 2 art. 4 uregulowano kwestię ważności zgód wydanych
przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej. Konieczność wprowa-
dzenia do projektu ustawy zmieniającej przedmiotowych przepisów wynika
z nowelizacji art. 33d ust. 1 ustawy – Prawo atomowe.
35. Art. 5 projektu.
Projektowany art. 5 ustawy o zmianie ustawy – Prawo atomowe reguluje
kwestię ważności certyfikatów ukończenia szkolenia w zakresie ochrony ra-

26
diologicznej pacjenta wydanych przed dniem wejścia w życie ustawy noweli-
zującej. Konieczność wprowadzenia do projektu ustawy zmieniającej przed-
miotowego przepisu wynika z nowelizacji art. 33c ustawy – Prawo atomowe.
36. Art. 6 projektu.
Projektowany art. 6 ustawy o zmianie ustawy – Prawo atomowe zawiera
przepisy dostosowujące będące konsekwencją nowelizacji art. 33j ust. 1
ustawy – Prawo atomowe. Patrz pkt 15 uzasadnienia.
37. Art. 7 projektu.
Art. 7 projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo atomowe zawiera przepisy
przejściowe dotyczące kwestii transgranicznego przemieszczania odpadów
promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego w sytuacji, gdy jednym
z państw zaangażowanych w przemieszczenie jest Rzeczpospolita Polska.
W dotychczasowym stanie prawnym przemieszczenie takie oprócz odpo-
wiedniego zezwolenia na działalność, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy
– Prawo atomowe wymaga zgody Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki
(dotychczasowy art. 62 ust. 1 i 2 ustawy – Prawo atomowe). Projektowany
przepis wdraża do prawa polskiego postanowienia art. 24 ust. 1 i 2 dyrekty-
wy 2006/117/EURATOM.
38. Art. 8 projektu.
Projektowany art. 8 ustawy o zmianie ustawy – Prawo atomowe stanowi, iż
do czasu określenia przez Komisję Europejską wzoru dokumentu standar-
dowego, o którym mowa w projektowanym art. 62f ustawy – Prawo atomo-
we, do czynności związanych z postępowaniem o udzielenie zezwolenia lub
zgody na przywóz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wywóz z teryto-
rium Rzeczypospolitej Polskiej i tranzyt przez to terytorium odpadów pro-
mieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego stosuje się dokument stan-
dardowy, którego wzór został określony przez Komisję Europejską de-
cyzją Komisji 93/552/Euratom. Zgodnie z art. 17 ust. 2 dyrektywy
2006/117/EURATOM Komisja Europejska powinna opracować i opubliko-
wać dokument standardowy najpóźniej do dnia 25 grudnia 2008 r. (osta-
tecznego terminu wdrożenia dyrektywy w państwach członkowskich Unii Eu-
ropejskiej). Jednakże, jak stanowi pkt 17 preambuły do dyrektywy

27
2006/117/EURATOM w przypadku nie dotrzymania terminu opracowania
standardowego dokumentu o stosowaniu istniejącego standardowego do-
kumentu powinny stanowić przepisy przejściowe. Zgodnie z art. 24 ust. 3 dy-
rektywy 2006/117/EURATOM do czasu udostępnienia standardowego do-
kumentu do celów dyrektywy stosuje się odpowiednio dokument standardo-
wy określony decyzją Komisji 93/552/Euratom. Stąd propozycja art. 4 pro-
jektu ustawy.
39. Art. 9 projektu.
Stosownie do art. 22 ust. 1 dyrektywy 2006/117/EURATOM państwa człon-
kowskie Unii Europejskiej mają obowiązek wprowadzić w życie do dnia
25 grudnia 2008 r. przepisy niezbędne do wykonania tej dyrektywy. Dlatego
proponuje się, żeby przedstawiany projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo
atomowe wszedł w życie , co do zasady, z dniem 25 grudnia 2008 r. Propo-
nowany termin wejścia ustawy w życie uwzględnia wymogi procesu dosto-
sowawczego.
Jednocześnie proponuje się, żeby przepisy projektu nie dokonujące wdro-
żenia do prawa polskiego postanowień dyrektywy 2006/117/EURATOM we-
szły w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia. W odniesieniu do
przepisów zmieniających postanowienia dotyczące zastosowania promie-
niowania jonizującego w medycynie, w szczególności przekształcenia w jed-
nostkę budżetową Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie
Zdrowia, z uwagi na konieczność jak najszybszego wdrożenia zmienianych
przepisów w życie (żeby zapewnić skuteczność działania Centrum) uzasad-
niony wydaje się być 2-miesięczny, a gdy chodzi o przepisy mające na celu
przygotowanie przekształcenia Centrum oraz pozostałe uregulowania zwią-
zane z medycznymi zastosowaniami promieniowania jonizującego
– 14-dniowy termin vacatio legis.


28

Tabelaryczne zestawienie przepisów prawa Unii Europejskiej z przepisami projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo atomowe
Lp.
Projekt ustawy o zmianie ustawy
Przepisy prawa Unii Europejskiej
– Prawo atomowe
transponowane niniejszą ustawą – odpowiedni przepis
dyrektywy Rady 2006/117/EURATOM z dnia 20 listopa-
da 2006 r. w sprawie nadzoru i kontroli nad przemiesz-
czaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego
paliwa jądrowego (Dz.Urz. UE L 337 z 5.12.2006 s. 21).
1.
Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. Art. 5 pkt 10 dyrektywy
62b pkt 1 ustawy – Prawo atomowe.

2.
Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. Art. 5 pkt 1 i art. 1 ust. 2 – 5 dyrektywy
62b pkt 2 ustawy – Prawo atomowe.

3.
Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. Art. 5 pkt 11 dyrektywy
62b pkt 4 ustawy – Prawo atomowe.

4.
Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. Art. 5 pkt 11 dyrektywy
62b pkt 5 ustawy – Prawo atomowe.

5.
Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. Art. 5 pkt 12 dyrektywy
62b pkt 6 ustawy – Prawo atomowe.

6.
Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. Art. 5 pkt 9 dyrektywy
62b pkt 9 ustawy – Prawo atomowe.

7.
Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. Art. 5 pkt 4 dyrektywy
62b pkt 10 ustawy – Prawo atomowe.

8.
Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. Art. 5 pkt 13 dyrektywy
62b pkt 12 ustawy – Prawo atomowe.

9.
Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. Art. 16 ust. 1 dyrektywy
62e ust. 1 ustawy – Prawo atomowe.

10.
Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. Art. 6 ust. 1, art. 15 ust. 1 dyrektywy
62c ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo ato-
mowe.

11.
Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. Art. 13 ust. 1 dyrektywy
62c ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo ato-
mowe.
12.
Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. Art. 14 ust. 1 dyrektywy
62c ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo atomo-
we.
13.
Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. Art. 7 ust. 1, art. 13 ust. 2, art. 14 ust. 2, art. 15 ust. 2 lit.
62c ust. 2 pkt 1 ustawy – Prawo atomo-
b
we.
14.
Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. Art. 7 ust. 1, art. 15 ust. 2 lit. a dyrektywy
62c ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy – Prawo
atomowe.
15.
Art. 1 pkt 14 projektu – projektowany art. Art. 12 ust. 2 i 3, art. 15 ust. 5 akapit 2, art. 4 dyrektywy
62c ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy – Prawo
atomowe.

29
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 30 ... 38

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: