eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- projekt dotyczy prowadzenia rejesrtacji i kwalifikacji wojskowej oraz wprowadza zmiany dostosowujące w szeregu innych ustaw

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1175
  • Data wpłynięcia: 2008-10-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-01-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 22, poz. 120

1175

Wydanie rozporządzenia należy do Ministra Obrony Narodowej.
8. W rozporządzeniu w sprawie warunków i trybu wykonywania badań w wojskowych
pracowniach psychologicznych (stanowiącym wykonanie art. 44a ust. 12) zostanie określony, z
uwzględnieniem stanowisk, funkcji wojskowych lub rodzajów oraz wyspecjalizowanych służb
Sił Zbrojnych wymagających szczególnych predyspozycji:
1) zakres badań psychologicznych, którym jest obowiązana poddać się osoba
podlegająca tym badaniom;
2) tryb kierowania do wojskowych pracowni psychologicznych oraz sposób i tryb wydawania
orzeczeń psychologicznych;
3) tryb odwoływania się od orzeczeń psychologicznych;
4) tryb kontroli wykonywania i dokumentowania badań psychologicznych oraz wydawania
orzeczeń psychologicznych;
5) sposób postępowania z dokumentacją związaną z badaniami psychologicznymi oraz wzory
stosowanych dokumentów i orzeczeń.
Do kompetencji wojskowych pracowni psychologicznych należeć będzie realizacja badań
diagnostyczno-prognostycznych w zakresie selekcji i doboru psychologicznego kandydatów na
specjalistyczne stanowiska i funkcje w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz
kandydatów na żołnierzy zawodowych, a także orzekanie psychologiczne w tym zakresie.
Psychologiczne badania kwalifikacyjne do specjalności i funkcji w jednostkach wojskowych
wykonywać będą wojskowe pracownie psychologiczne (I instancja), a odwołania od ich
orzeczeń rozpatrywać będą wojskowe pracownie psychologiczne (szczebel regionalny).
Natomiast kontrolę orzeczeń będzie sprawować Wojskowa Pracownia Psychologiczna przy
Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych (centralna).
Wydanie rozporządzenia należy do Ministra Obrony Narodowej.
9. W rozporządzeniu w sprawie szczegółowych zasad przeznaczania osób uznanych za zdolne do
czynnej służby wojskowej i podlegające obowiązkowi odbycia zasadniczej służby wojskowej
do tej służby (stanowiącym wykonanie art. 45 ust. 4 ustawy) określone zostaną ww. zasady z
uwzględnieniem potrzeb uzupełnienia Sił Zbrojnych w czasie pokoju oraz terytorialnego
gromadzenia wyszkolonych rezerw osobowych dla celów czynnej służby wojskowej pełnionej
w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny. Osoby przeznaczane będą do zasadniczej
służby wojskowej stosownie do ich zdolności zdrowotnych, poziomu i kierunku wykształcenia,
wykonywanego zawodu, przygotowania obronnego oraz innych kwalifikacji i zainteresowań
przydatnych w tej służbie.
Na specjalistyczne badania lekarskie będą kierowane osoby, które planuje się przeznaczyć
m.in. na stanowiska do służby na okrętach wojennych i innych jednostkach pływających
Marynarki Wojennej, w andarmerii Wojskowej, w

jednostkach reprezentacyjnych Sił
Zbrojnych, w charakterze skoczka spadochronowego, w charakterze nurków lub płetwonurków,
w zasięgu działania promieniowania mikrofalowego. Natomiast wojskowe pracownie
psychologiczne wykonywać będą badania psychologiczne tych osób.
Wydanie rozporządzenia należy do Ministra Obrony Narodowej.
10. W rozporządzeniu w sprawie terminów kierowania osób podlegających obowiązkowi odbycia
zasadniczej służby wojskowej do służby w formacjach uzbrojonych niewchodzących w skład
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zwalniania z tej służby (stanowiącym wykonanie
art. 56 ust. 3 ustawy) określone zostaną ww. terminy. Służba w formacjach uzbrojonych
niewchodzących w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej mogłaby być pełniona przez

35
ochotników zamiast zasadniczej służby wojskowej. Terminy skierowań uwzględniałyby
potrzeby uzupełnieniowe tych formacji, którymi w myśl obowiązujących przepisów mogą być
oddziały prewencji Policji, jednostki Straży Granicznej oraz Biuro Ochrony Rządu.
Wydanie rozporządzenia należy ministra właściwego do spraw wewnętrznych
działającego w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.

11. W rozporządzeniu w sprawie określenia formacji uzbrojonych niewchodzących w skład Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w których pełnienie służby jest równoznaczne ze
spełnieniem obowiązku zasadniczej służby wojskowej (stanowiącym wykonanie art. 56 ust. 6
ustawy) wyszczególnione zostaną ww. formacje, którymi będą:
1) oddziały prewencji Policji, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia
1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58);
2) Straż Graniczna, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży
Granicznej (Dz. U. Nr 78, poz. 462, z póz. zm.);
3) Biuro Ochrony Rządu, o którym mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o
Biurze Ochrony Rządu (Dz. U. Nr 27, poz. 298, z późn. zm.).
Wydanie rozporządzenia należy Rady Ministrów.
12. W rozporządzeniu w sprawie w sprawie określenia liczby osób, które mogą być powołane w
danym roku kalendarzowym do czynnej służby wojskowej oraz służby lub szkolenia w obronie
cywilnej (stanowiącym wykonanie art. 57 ustawy), określany będzie limit dotyczący ilości osób,
które będą mogły być w danym roku powołane do czynnej służby wojskowej oraz służby lub
szkolenia w obronie cywilnej.
Przy wydawaniu rozporządzenia uwzględniane będą odpowiednio potrzeby
uzupełnieniowe Sił Zbrojnych, ze wskazaniem rodzajów czynnej służby wojskowej, do których
następowałoby powoływanie, oraz formacji obrony cywilnej, a także możliwość odbywania
danego rodzaju służby przez ochotników w ramach limitu osób, określonego w tym
rozporządzeniu.
Wydanie rozporządzenia należy do Rady Ministrów.
13. W rozporządzeniu w sprawie szczegółowych zasad przeznaczania i kierowania osób do służby
w formacjach uzbrojonych niewchodzących w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
oraz przebiegu tej służby (stanowiącym wykonanie art. 56 ust. 9 ustawy) określone zostanie
m.in. przeznaczenie osób do służby w tych formacjach (oddziałach prewencji Policji, Straży
Granicznej, Biurze Ochrony Rządu). Organem właściwym do przeznaczania osób do służby w
formacjach uzbrojonych pełnionej zamiast zasadniczej służby wojskowej będzie wojskowy
komendant uzupełnień, który dokonywał będzie tych czynności:
1) na wniosek odpowiednio komendantów wojewódzkich Policji, komendantów oddziałów
Straży Granicznej lub Szefa Biura Ochrony Rządu,
2) za pisemną zgodą osoby n a pełnienie służby w formacji uzbrojonej.
Do służby w formacji uzbrojonej kierowanie następować będzie za pomocą karty
skierowania. Doręczanie kart skierowania następuje w sposób określony w Kodeksie
postępowania administracyjnego. Osoby, które stawią się do służby w formacji uzbrojonej,
pełnić ją będą na zasadach określonych odpowiednio w odrębnych przepisach dotyczących
funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej lub Biura Ochrony Rządu, w zakresie dotyczącym
służby kandydackiej.

36
Wydanie rozporządzenia należy do Ministra Obrony Narodowej działającego w
porozumieniu z ministrami, którym podporządkowane są wymienione formacje uzbrojone.
14. W rozporządzeniu w sprawie postępowania dotyczącego ochotniczego zgłaszania się do
odbycia zasadniczej służby wojskowej (stanowiącym wykonanie art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy)
określony zostanie tryb tego postępowania, uwzględniający kwalifikacje ochotników przydatne
w czynnej służbie wojskowej oraz potrzeby uzupełnieniowe Sił Zbrojnych.
We wniosku o powołanie do zasadniczej służby wojskowej ochotnik podawać będzie
m.in. wykształcenie, w tym nazwę szkoły, której jest absolwentem, oraz zawód wyuczony i
wykonywany, miejsce zatrudnienia i
zajmowane stanowisko służbowe, oraz posiadane
kwalifikacje specjalistyczne i znajomość języków obcych.
Wydanie rozporządzenia należy do Ministra Obrony Narodowej.
15. W rozporządzeniu w sprawie odbywania zasadniczej służby wojskowej (stanowiącym
wykonanie art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy) określony zostanie sposób odbywania zasadniczej służby
wojskowej.
Uregulowany zostanie sposób i tryb postępowania organów wojskowych w zakresie
wcielania do zasadniczej służby wojskowej, wyznaczania, zmiany i zwalniania żołnierzy ze
stanowisk służbowych, przenoszenia do innych jednostek wojskowych, delegowania i podróży
służbowych oraz rodzaje i sposób opiniowania służbowego.
Wydanie rozporządzenia należy do Ministra Obrony Narodowej.
16. W rozporządzeniu w sprawie w sprawie określenia limitu świadczeń rzeczowych
wykonywanych w danym roku kalendarzowym na rzecz obrony (stanowiącym wykonanie art.
208 ust. 5 ustawy) określane będą rodzaj i liczba nieruchomości, które będą mogły być w
danym roku w użytkowaniu, jak również rodzaj i liczba rzeczy ruchomych, które w danym roku
będą mogły być pobrane.
Rozporządzenie to uwzględniać będzie w szczególności potrzeby związane z
prowadzeniem kwalifikacji wojskowej, przeprowadzaniem ćwiczeń wojskowych, w tym
organizowanych z zastosowaniem natychmiastowego stawiennictwa żołnierzy rezerwy i
sprawdzaniem gotowości mobilizacyjnej Sił Zbrojnych.
Wydanie rozporządzenia należy do Rady Ministrów.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja:
Projektowane przepisy dotyczą:
- obywateli objętych rejestracją (dotychczasowi przedpoborowi) – po ukończeniu osiemnastego
roku życia. Według projektowanych regulacji rejestracja będzie prowadzona na bazie danych

37
uzyskiwanych ze zbiorów PESEL, bez potrzeby osobistego stawienia się osób objętych
ewidencją wojskową;
- osób
podlegających kwalifikacji wojskowej (dotychczasowi poborowi) – kwalifikacja wojskowa
miałaby charakter obowiązkowy i powszechny, z tego względu stawienie się do niej miałoby
charakter osobisty. W przeciwieństwie jednak do dotychczasowego poboru, obejmowałaby ona
głównie czynności związane z rekrutacją do ochotniczych form służby wojskowej i
przygotowaniem zasobów osób na wypadek obowiązków spełnianych przez nich po ogłoszeniu
mobilizacji i w czasie wojny;
- jednostki organizacyjne administracji rządowej oraz samorządu terytorialnego - w zakresie
dotyczącym rejestracji oraz kwalifikacji wojskowej.

II. Wpływ regulacji na dochody i wydatki bud etu oraz sektora finansów publicznych:
Nie przewiduje się dodatkowych kosztów dla budżetu państwa oraz jednostek
samorządu terytorialnego związanych z wprowadzeniem w życie projektowanych regulacji.

III. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Zaproponowane zmiany w ustawie nie będą miały wpływu na rynek pracy.

IV. Wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Regulacja nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki.

V. Wpływ na sytuację i rozwój regionów.
Nie przewiduje się negatywnego wpływu na sytuację i rozwój regionów.

VI. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Zakres przedmiotowej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

38
Warszawa, 20 października 2008 r.
BAS-WAEM-2928/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy
o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie
niektórych innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Czesław
Mroczek) z prawem Unii Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy wprowadza szereg zmian w ustawie z dnia 21 listopada
1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.
2004 r., Nr 241, poz. 2416 ze zmianami). Projektowane zmiany dotyczą przede
wszystkim prowadzenia rejestracji i kwalifikacji wojskowej. Projekt wprowadza
również zmiany dostosowujące w: ustawie z dnia 10 kwietnia 1974 r.
o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993,
ze zmianami), ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr
43. poz. 277, ze zmianami), ustawie z dnia 12 października 1990 r. o Straży
Granicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997, ze zmianami), ustawie z dnia 5
grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2008 r. Nr 136,
poz. 857), ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74, ze zmianami), ustawie z dnia 25
czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego (Dz.
U. z 2005 r. Nr 31, poz. 267, ze zmianami), ustawie z dnia 9 września 2000 r. o
podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 67, poz. 450, ze
zmianami), ustawie z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (Dz. U.
z 2004 r. Nr 163, poz. 1712, ze zmianami), ustawie z dnia 8 czerwca 2001 r.
o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz. U.
z 2001 r. Nr 73, poz. 763, ze zmianami), ustawie z dnia 30 października 2002 r.
o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób
zawodowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 199, poz. 1673, ze zmianami), ustawie z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U.
z 2003 r. Nr 96, poz. 873, ze zmianami), ustawie z dnia 28 listopada 2003 r.
o służbie zastępczej (Dz. U. Nr 223, poz. 2217, ze zmianami), ustawie z dnia 27
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: