eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz ustawy o obrocie instrumentami finansowymi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz ustawy o obrocie instrumentami finansowymi

projekt dotyczy: implementacji do prawa polskiego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z zakresu: ułatwienia akcjonariuszom spółek publicznych wykonywania praw korporacyjnych, aktywnego uczestnictwa w podejmowaniu decyzji w spółkach, określenia zasad zwoływania walnych zgromadzeń

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1130
  • Data wpłynięcia: 2008-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz ustawy o obrocie instrumentami finansowymi
  • data uchwalenia: 2008-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 13, poz. 69

1130

przedkładania oświadczenia przewidzianego w art. 534 § 2 pkt 4 K.s.h.,
jeżeli postanowią tak wszyscy akcjonariusze.

XIII. Zmiany wprowadzone art. 2
Projektowane zmiany w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi
polegają na nadaniu nowej redakcji art. 9, wprowadzeniu nowego art. 10a,
nadaniu nowej redakcji art. 50 ust. 4, a także wprowadzeniu nowego pkt
7a w art. 50 ust. 4. Wszystkie proponowane zmiany w ustawie o obrocie
instrumentami finansowymi wynikają z ustanowienia nowej instytucji w
postaci zaświadczenia o prawie uczestnictwa w walnym zgromadzeniu w
związku z record date. Projektowane przepisy art. 9 i art. 50 ust. 4
stanowią bezpośrednią konsekwencję wprowadzenia nowej instytucji jaką
jest zaświadczenie o prawie do uczestnictwa w walnym zgromadzeniu
spółki publicznej, które w zakresie pełnionej funkcji zastępuje funkcję
legitymacyjną świadectwa depozytowego. Projektowany art. 10a stanowi
dopełnienie przepisu art. 4063 § 4. Projektowany przepis art. 50 ust. 4 pkt
7a stanowi konsekwencję procedury związanej z ustaleniem wykazu osób
uprawnionych do udziału w walnym zgromadzeniu wskazanej w art. 4063
§ 5 i 7. K.s.h. Krajowy Departament Papierów Wartościowych, jako
instytucja odpowiedzialna za sporządzenie zbiorczego wykazu takich osób
na podstawie cząstkowych wykazów sporządzanych przez firmy
inwestycyjne, a następnie udostępnienie emitentom zbiorczego wykazu
powinna mieć możliwość określenia standardu sporządzania wykazów
cząstkowych przez firmy inwestycyjne, a także powinna określić w swoim
regulaminie sposób udostępniania zbiorczego wykazu emitentom.

XIV. Wejście w życie ustawy
1. Terminy wejścia w życie projektowanej zmiany są różne dla obu
dyrektyw objętych nowelą K.s.h.
59
2. W przypadku dyrektywy 2007/63/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 13 listopada 2007 r. zmieniającej dyrektywy Rady
78/855/EWG oraz 82/891/EWG w odniesieniu do wymogu
sprawozdania niezależnego biegłego w przypadku łączenia spółek
akcyjnych lub ich podziału (Dz. Urz. UE L 300/47 z 17.11.2007) jest
uzasadnione wprowadzenie miesięcznego vacatio legis niezależnie od
daty uchwalenia zmian w Kodeksie spółek handlowych. dyrektywa ta
wprowadza bowiem ułatwienia przy wnoszeniu wkładów
niepieniężnych, a więc powinno zastosować się w tym przypadku
vacatio legis uwzględniające fakt, że zmianie ulega Kodeks.
3.
W przypadku dyrektywy 2007/36/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie wykonywania niektórych
praw akcjonariuszy spółek notowanych na rynku regulowanym
(Dz. Urz. UE L 184/17z 14.07.2007,), wskazane jest, aby okres
vacatio legis był możliwie długi ze względu na fakt, że jej
implementacja obejmie w jednym czasie kilkaset spółek publicznych,
które będą obowiązane wdrożyć w praktyce postanowienia wynikające
z noweli K.s.h. Ze względu na znaczny zakres projektowanych zmian
oraz ich wagę, adresaci noweli (spółki publiczne) powinni mieć
zapewniony właściwy czas na przygotowanie techniczne do nowych
reguł organizacji i przeprowadzania walnych zgromadzeń oraz nie być
zaskakiwani zmianami tuż przed „sezonem” zwyczajnych walnych
zgromadzeń, który za 2008 r. przypada od marca do czerwca 2009 r.
W razie zatem, co należy uznać za wskazane (a konieczne
w przypadku dyrektywy Rady 78/855/EWG oraz 82/891/EWG
w

odniesieniu do wymogu sprawozdania niezależnego biegłego
w przypadku łączenia spółek akcyjnych lub ich podziału), uchwalenia
projektowanych zmian jeszcze w 2008 r., zmiany implementujące
postanowienia dyrektywy 2007/36/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie wykonywania niektórych
praw akcjonariuszy spółek notowanych na rynku regulowanym
60
powinny wejść w życie z dniem 3 sierpnia 2009 r., a więc z dniem, do
którego dyrektywa wymaga implementacji do prawa polskiego.



61
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty objęte projektowaną regulacją
– publiczne spółki akcyjne i spółki komandytowo-akcyjne, których akcje są
przedmiotem obrotu na rynku regulowanym,
– prywatne spółki akcyjne,
– spółki z o.o.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt ustawy został przedłożony do zaopiniowania Sądowi Najwyższemu
i Krajowej Radzie Sądownictwa. aden z tych podmiotów nie zgłosił uwag
do projektu.
W ramach konsultacji społecznych projekt ustawy został skierowany do
Naczelnej Rady Adwokackiej, Krajowej Rady Radców Prawnych,
Narodowego Banku Polskiego, Krajowego Depozytu Papierów
Wartościowych S.A. oraz organizacji przedsiębiorców: Business Centre Club,
Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacji
Pracodawców Polskich, Związku Banków Polskich, Związku Rzemiosła
Polskiego. Uwagi do projektu przekazały Krajowy Depozyt Papierów
Wartościowych S.A. oraz Związek Banków Polskich.
KDPW S.A. wskazał, że przepisy projektowanych art. 401 § 1 i 4, art. 4023
§ 2 oraz art. 407 § 1 przyznają akcjonariuszom spółki publicznej określone
uprawnienia, które mogą być wykonywane w okresie między dniem zwołania
a dniem odbycia walnego zgromadzenia. Są to: prawo żądania umieszczenia
określonych spraw w porządku obrad najbliższego WZ, prawo zgłaszania
projektów uchwał dotyczących spraw wprowadzonych lub proponowanych
do tego porządku, prawo żądania przesłania pocztą formularzy głosowania
oraz prawo żądania przesłania listy akcjonariuszy. Przepisy te
w zaproponowanym brzmieniu nie wyjaśniają jednak, w jaki sposób spółka
62
ma ustalać istnienie uprawnień po stronie osób występujących z jednym ze
wskazanych wyżej żądań.
Uwaga nie została uwzględniona, gdyż uprawnienia ustala się na zasadach
ogólnych, a więc przy wykorzystaniu świadectw depozytowych
uregulowanych w art. 9 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz na
podstawie zaświadczenia. Nie zachodzi zatem potrzeba wprowadzania
dodatkowych zmian.
KDPW zgłosił wątpliwość co do potrzeby wprowadzania projektowanego
art. 4063 § 4, podkreślając, że proponowane zmiany do ustawy o obrocie
instrumentami finansowymi nie wskazują żadnych dokumentów, które
miałyby być równoznaczne zaświadczeniom o prawie uczestnictwa
w walnym zgromadzeniu.
Uwaga nie została uwzględniona – przepis zapewnia wymaganą elastyczność
oraz systemową spójność rozwiązań dotyczących świadectwa depozytowego
i nowej konstrukcji, jaką ma być zaświadczenie. Przepis stanowi
jednoznaczne nawiązanie do przepisu art. 10 ust. 2 ustawy o obrocie
instrumentami finansowymi, który w obecnym brzmieniu również nie
wskazuje żadnych konkretnych dokumentów, jest jednak potrzebny ze
względu na uczestnictwo podmiotów zagranicznych w obrocie na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
Na skutek uwagi KDPW do art. 4063 § 5 i 6 dotyczącej wykazu osób
uprawnionych do udziału w walnym zgromadzeniu i sposobu przekazywania
zestawień, odpowiedniej modyfikacji uległy § 5 i 6 w art. 4063 oraz dodany
został § 7. Uwzględniona została także uwaga dotycząca projektowanego
art. 4122 § 6, w odniesieniu do kwestii obowiązku udostępniania spółkom
udzielonej pełnomocnikowi instrukcji do głosowania. W związku z tą uwagą
zrezygnowano z obowiązku udostępniania spółkom instrukcji, przez
odpowiednią modyfikację § 4 oraz wykreślenie § 5 i 6.
KDPW zwrócił także uwagę na kwestię uregulowania odpowiedzialności
KDPW w art. 590 pkt 4, podkreślając ograniczoną rolę, jaką pełni przy
63
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: