eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawKomisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

projekt przewiduje odstąpienie od stosowania sankcji w postaci odsetek za zwłokę naliczanych w przypadku, gdy podatnik błędnie nie zakwalifikował składnika majątku do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, ze względu na przewidywany okres jego używania nie przekraczający roku

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1009
  • Data wpłynięcia: 2008-07-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1316

1009

niematerialnych i prawnych. Dz.U. Nr 6, poz. 35). Wtedy standardowa stopa odsetek za
zwłokę wynosiła 0,14% na dzień – zatem była prawie półtora raza wyższa niż
oprocentowanie, o którym mowa. Intencją wprowadzenia tej regulacji było więc nie nałożenie
na podatnika dodatkowej sankcji, lecz przeciwnie – stosowanie wobec niego zasad
korzystniejszych od standardowych. Relacja ta z biegiem czasu uległa odwróceniu wskutek
zmiany warunków ekonomicznych (spadku inflacji). Przepis, który pozostawiono w postaci
niezmienionej, jest szkodliwym reliktem.

Omawiane zasady stosuje się odpowiednio w przypadku zaliczenia składnika majątku
do środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych) przed upływem roku.

3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym

Zmiana polega na zastosowaniu zwykłej stopy oprocentowania stosującej się do
zaległości podatkowych w przypadku korekty kosztów związanej z wprowadzeniem do
ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, które pierwotnie nie zostały
zakwalifikowane jako takie ze względu na przewidywany okres używania nie przekraczający
roku.
Jednocześnie, nie postuluje się zmiany art. 16e ust. 1 pkt 3 ustawy o pdop i art. 22e
ust. 1 pkt 3 ustawy o pdof. Przepisy te obligują podatnika, który znalazł się w analizowanej
sytuacji, do stosowania stawek z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych w całym okresie
dokonywania odpisów amortyzacyjnych (a zatem bez możliwości zastosowania stawek
wyższych, przewidzianych np. dla środków trwałych używanych, maszyn i urządzeń
poddanych szybkiemu postępowi technicznemu itd.). Łącznie z koniecznością poniesienia
kosztu w zakresie zwykłych odsetek za zwłokę, jest to rozwiązanie w pełni zabezpieczające
interes skarbu państwa (odbierając możliwość kształtowania pozycji podatkowej przy pomocy
stawek innych niż podstawowe, dodatkowo zniechęca bowiem podatników do nadużywania
omawianej regulacji).

4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Podstawowym skutkiem projektowanej zmiany jest eliminacja kary
nieproporcjonalnej w stosunku do popełnionego czynu przez podatnika. Zmiana ta będzie
miała pozytywny wpływ na poprawę przejrzystości ustawy o podatkach dochodowych i w
konsekwencji na uproszenie i spójność systemu podatkowego.
Likwidacja stawki sankcyjnej oznacza, że wpływy budżetowe mogą ulec obniżeniu. Z
drugiej jednak strony, mimo iż zmiana zakłada obniżenie stawki odsetek za zwłokę z 36,5%
rocznie do wysokości 14,5%, może okazać się, że wpływy budżetowe z tego źródła w długim
okresie mogą wzrosnąć. Wynika to z tego, że obecnie cena, jaką trzeba zapłacić za
ograniczenie ryzyka podatkowego jest bardzo wysoka i często podatnicy unikają
zastosowania się do dyspozycji art. 16e ust. 1 pkt 4. A, co sprawia, że stawka nie spełnia
swojej funkcji fiskalnej. Jej obniżenie może spowodować taką sytuację, że podatnicy nie będą
chcieli narażać swojej działalności na ryzyko podatkowe spowodowane uniknięciem
zastosowania 16e ust. 1 pkt 4 i uiszczą dodatkowe zobowiązanie podatkowe, co będzie miało
przełożenie na wpływy budżetowe (nie jest możliwy jednak na tym etapie dokładny szacunek
ewentualnych zmian dochodów budżetowych).
Zmniejszanie kar i restrykcji w stosunku do przedsiębiorców z pewnością poprawi
warunki prowadzenia działalności gospodarczej i wpłynie na wzrost zaufania przedsiębiorców
na stanowionego prawa. To może przełożyć się na wzrost inwestycji i chętniej podejmowane
przedsięwzięcia. Pozytywne efekty mogą być również widoczne w rozwoju rynku pracy.
Eliminacja stawki sankcyjnej uprości system podatkowy w taki sposób, że likwidacji
ulegną wszelkie wyjątki od standardowych reguł opodatkowania. Tym samym większe
zastosowanie znajdzie podstawowa ustawa regulująca zagadnienia zaległości podatkowych –
Ordynacja podatkowa.

5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 25 lipca 2008 r.
BAS-WAEM-2080/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Marek Wikiński)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje zmianę art. 22e ust. 1 pkt 4
ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.
U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zmianami; dalej: ustawa o PIT) oraz art. 16e ust.
1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zmianami; dalej: ustawa o CIT).
Zmieniane przepisy zobowiązują podatnika do wpłacenia do urzędu skarbowego
kwoty odsetek naliczonych w przypadku, gdy ze względu na przewidywany
przez niego okres używania nieprzekraczający roku podatnik nie zaliczy
składników majątku do środków trwałych albo wartości niematerialnych i
prawnych, a faktyczny okres ich używania przekroczy rok. Zgodnie z
przepisami ustawy o CIT i ustawy o PIT odsetki wynoszą 0,1% za każdy dzień.
Projekt zakłada natomiast, że odsetki te będą naliczane według stawki odsetek
za zwłokę od zaległości podatkowych.
Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy

Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.

2
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.

4. Konkluzja

Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie jest
objęty prawem Unii Europejskiej.


Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego

Akceptował:
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski





Deskryptory Bazy REX: koszty, majątek, odsetki, osoby fizyczne, osoby prawne, podatek
dochodowy, projekt ustawy, Unia Europejska


Warszawa, 25 lipca 2008 r.
BAS-WAEM-2081/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Marek Wikiński) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej


Przedstawiony projekt ustawy przewiduje zmianę art. 22e ust. 1 pkt 4
ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.
U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zmianami; dalej: ustawa o PIT) oraz art. 16e ust.
1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zmianami; dalej: ustawa o CIT).
Zmieniane przepisy zobowiązują podatnika do wpłacenia do urzędu skarbowego
kwoty odsetek naliczonych w przypadku, gdy ze względu na przewidywany
przez niego okres używania nieprzekraczający roku podatnik nie zaliczy
składników majątku do środków trwałych albo wartości niematerialnych i
prawnych, a faktyczny okres ich używania przekroczy rok. Zgodnie z
przepisami ustawy o CIT i ustawy o PIT odsetki wynoszą 0,1% za każdy dzień.
Projekt zakłada natomiast, że odsetki te będą naliczane według stawki odsetek
za zwłokę od zaległości podatkowych.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
.

Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego

Akceptował:
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski


Deskryptory Bazy REX: koszty, majątek, odsetki, osoby fizyczne, osoby prawne, podatek
dochodowy, projekt ustawy, Unia Europejska

strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: