Jakie ceny w umowach - brutto czy netto?
2012-09-15 00:20
Przeczytaj także: Ceny netto i brutto w umowach
Uwaga na reklamy
Przedsiębiorcy powinni też uważać na sformułowania dotyczące cen zamieszczane w materiałach reklamowych, których odbiorcami mogą być konsumenci. "Konsument ma prawo znać cenę towaru, a nie obliczać ją sam, bez względu na to, czy przy cenie towaru umieszczono ogólnikową informację - cena netto, cena + VAT itp.". Uznał tak Sąd Okręgowy w Warszawie - Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyroku z 19 maja 2005 r. (sygn. akt XVII Ama 11/2004).
Informacja o cenie towaru w wysokości (wartości) nieuwzględniającej VAT jest w ocenie sądu informacją nierzetelną, nieprawdziwą i niepełną. Stosowanie w reklamie skierowanej do konsumentów cen netto Sąd uznał za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Zakwalifikował to też jako nieuczciwą praktykę rynkową i czyn nieuczciwej konkurencji. Taka reklama może wprowadzać klienta w błąd i przez to wpływać na decyzje konsumentów co do nabycia towaru lub usługi. Oznaczanie ceny towaru w wysokości netto wywołuje bowiem mylne wrażenie u konsumenta, iż jest ona niższa niż w rzeczywistości, sugerując, że można nabyć towar w cenie konkurencyjnej w stosunku do innych podobnych oferowanych na rynku.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 5.07.2001 r. o cenach (Dz. U. nr 97, poz. 1050 ze zm.)
- Ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.)
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN – wydawca czasopism, Gazety Podatkowej i serwisów internetowych dostarczających specjalistycznej wiedzy z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń i prawa pracy.
1 2
oprac. : Andrzej Janowski / Gazeta Podatkowa
Przeczytaj także
-
WIBOR prędzej czy później doprowadzi do fali pozwów
-
Jak WIBOR wpływa na raty kredytów złotowych i jak sobie z tym radzić?
-
Prezes UOKiK nałożył na UNIQA 10 mln zł kary
-
33 mln zł kary za klauzule niedozwolone w umowach UPC Polska
-
Ubezpieczenie pomostowe w umowach kredytu hipotecznego niedozwoloną klauzulą umowną
-
Klauzule niedozwolone w e-commerce 2016 roku
-
Umowa dystrybucyjna niezgodna z prawem konkurencji
-
Klauzule niedozwolone - raport czerwiec / lipiec 2016
-
Klauzule niedozwolone - raport maj 2016
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)