Ceny netto i brutto w umowach
2011-12-05 13:50
Przeczytaj także: Jakie ceny w umowach - brutto czy netto?
Zasadą cena z VAT-emJeśli z zawartej umowy nie wynikało, czy podana w niej cena jest ceną netto, czy brutto, to należy przyjąć, że zawiera ona już w sobie podatek VAT. Podstawą takiej interpretacji jest art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o cenach (Dz. U. z 2001 r. nr 97, poz. 1050 ze zm.). Wynika z niego, że przez cenę rozumie się wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek VAT oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu tymi podatkami.
Dla konsumentów tylko ceny brutto
Przedsiębiorcy w relacjach z konsumentami mają obowiązek posługiwania się cenami brutto, stosownie do ustawy o cenach. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stoi na stanowisku, że posługiwanie się cenami netto w umowach zawieranych z konsumentami stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów polegającą na uchybieniu obowiązku udzielenia konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji. Konsumentem jest osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej w celu niezwiązanym bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową.
Oznaczanie cen towaru w wysokości netto wywołuje mylne wrażenie u konsumenta, iż jest ona niższa niż w rzeczywistości, sugerując, że można nabyć towar w cenie konkurencyjnej w stosunku do innych podobnych oferowanych na rynku. Sąd Okręgowy w Warszawie - Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyroku z 19 maja 2005 r. (sygn. akt XVII Ama 11/2004) za nieprawidłowe uznał podawanie w relacjach z konsumentami ceny przy zastosowaniu formuły "kwota netto plus VAT". W ocenie sądu, na przedsiębiorcy ciąży obowiązek oznaczania cen towaru zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Natomiast konsument ma prawo znać cenę towaru, a nie obliczać ją sam, bez względu na to, czy przy cenie towaru umieszczono ogólnikową informację - cena netto, cena + VAT itp. Informacja o cenie towaru w wysokości (wartości) nieuwzględniającej podatku jest informacją nierzetelną, nieprawdziwą i niepełną. Stosowanie w reklamie skierowanej do konsumentów cen netto sąd uznał za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Zakwalifikował to też jako nieuczciwą praktykę rynkową i czyn nieuczciwej konkurencji. Taka reklama może wprowadzać klienta w błąd i przez to wpływać na decyzje konsumentów co do nabycia towaru lub usługi.
W umowach z konsumentami należy stosować ceny brutto.
Między przedsiębiorcami netto lub brutto
W umowach między przedsiębiorcami można posługiwać się cenami netto. To, że cena nie zawiera podatku VAT musi jednak wynikać z umowy. Nie ma domniemania, że ceny w relacjach między przedsiębiorcami są cenami netto. Przeciwnie, z ustawy o cenach wynika, że co do zasady podana cena zawiera już w sobie podatek VAT.
oprac. : Andrzej Janowski / Gazeta Podatkowa
Przeczytaj także
-
Wyższe ceny i marże. Tak polskie firmy szukają rentowności
-
55 proc. firm z sektora MSP podniesie ceny towarów i usług
-
Dezinflacja. Co to oznacza w praktyce?
-
Zmiana ustawy o cenach
-
Ceny towarów i usług: co zdrożeje w 2010?
-
Wzrost inflacji: możliwe zahamowanie
-
Inflacja III 2024. Ceny wzrosły o 2% r/r
-
Inflacja II 2024. Ceny wzrosły o 2,8% r/r
-
Fałszywe promocje, czyli jak się chronić przed sztuczkami marketingowymi?