eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Wakacje 2012 a prawa konsumentów

Wakacje 2012 a prawa konsumentów

2012-07-13 11:23

Przeczytaj także: Wakacje a prawa konsumenta


5.

Dokładnie przeczytaj umowę

To zalecenie do znudzenia powtarzane konsumentom przez specjalistów z różnych branż. Niestety bardzo często pomijamy właśnie tę kluczową część planowania urlopu i weryfikacji dostawcy. Ważne jednak, by kierować się w tym wypadku zasadą ograniczonego zaufania Organem na bieżąco monitorującym poprawność zapisów w umowach, m.in. na usługi turystyczne jest UOKiK. Urząd ten prowadzi rejestr klauzul niedozwolonych, który jest stale aktualizowany. Nas stronie urzędu znajdziesz pełny rejestr zakazanych klauzul w umowach, który możesz pobrać jako pdf. Zobacz rejestr klauzul niedozwolonych. Dokument jest dostępny dla wszystkich, dlatego polecamy:

*przed podpisaniem umowy o zakup wycieczki przeczytaj uważnie jej treść, a jeśli znajdziesz w dokumencie zapisy budzące Twoją wątpliwość, skopiuj je i spróbuj wyszukać w dokumencie lub na stronie rejestru. Jeśli dany zapis jest uznany przez UOKiK za niedozwolony, możesz powiadomić o tym fakcie operatora, egzekwować swoje prawa, a także znaleźć innego, uczciwego dostawcę.

Lektura takiego rejestru może być naprawdę zaskakująca. Jak się okazuje bowiem, na niedozwolone klauzule w umowach pozwalają sobie nawet najwięksi gracze rynku turystycznego, np. Itaka.

Rzeczywiste warunki wycieczki nie odpowiadają zapowiedziom organizatora

Przed wyjazdem na urlop warto pamiętać, że niezależnie od tego, czy korzystasz z oferty first minute, last minute, czy jakiejkolwiek promocji, w myśl polskiego ustawodawstwa przysługuje Ci prawo do wymagania od organizatora warunków zgodnych z ofertą, a także do złożenia reklamacji. Ponieważ jednak wiele biur podróży łamie te zasady, priorytetową kwestią Ciebie, jako klienta, powinno być upewnienie się, czy firma, która oferuje Ci wyjazd nie uchyla się od odpowiedzialności za niezgodność stanu faktycznego z ofertą i nie utrudnia procesu składania reklamacji.

Prawa turystów

Powtórzmy jeszcze raz: jako turysta masz prawo domagać się, aby wycieczka spełniała wymogi określone w umowie. Możesz tym samym odstąpić od umowy i złożyć reklamację, jeśli biuro turystyczne nie wywiąże się z umowy.

Last minute nie pozbawia Cię praw

Wyłączenie odpowiedzialności i prawa złożenia reklamacji przez biuro przy sprzedaży oferty last minute narusza prawo i jest niedopuszczalne. Niemniej zdarza się, że biura podróży w przypadku właśnie oferty last minute, wyłączają swoją odpowiedzialność za odstępstwa od warunków umowy i prawo uczestnika wycieczki do złożenia reklamacji. Postanowienia takie są niezgodne z prawem. Klienci korzystający z takich ofert objęci są taką samą ochroną prawną, jak w przypadku zakupu imprezy przed obniżka ceny.

Sprzedając wycieczki w taryfie last minute, biura turystyczne najczęściej wyprzedają wolne miejsca, chcąc na nich trochę zarobić, przy minimalnej odpowiedzialności. Ustawa o usługach turystycznych nie przewiduje jednak odrębnej kategorii usług takich jak last minute. Dlatego też stosuje się do nich te same zasady, które obowiązują w przypadku tradycyjnych usług turystycznych.

Wyłączenie odpowiedzialności

Często spotykaną praktyką biur turystycznych jest wyłączanie ich odpowiedzialności w przypadku ofert last minute, a także innych określanych jako promocyjne czy specjalne. Biura wyłączają również w umowie możliwość złożenia reklamacji przez niezadowolonego z realizacji usługi klienta.

Innym spotykanym, a również niedozwolonym zapisem w umowach na oferty last minute jest prawo organizatora do zmiany programu lub usług, np. zmianę miejsca zakwaterowania lub programu wycieczki.

Organizatorzy uchylają się także od odpowiedzialności za nienależyte i błędne informacje udzielone uczestnikowi przez biuro podróży sprzedające imprezy danego organizatora. Tego typu klauzule nie są jednak zgodne z prawem i są napiętnowane przez UOKiK. Każdemu klientowi przysługuje pełna ochrona i prawa, bez względu na rodzaj oferty. W związku z tym każda istotna zmiana warunków wyjazdu może być dokonana przez organizatora tylko w porozumieniu z klientem i za jego zgodą. Musi on tym samym mieć prawo odstąpienia od umowy. Istotne zmiany warunków wycieczki są również podstawą do złożenia przez jej uczestnika reklamacji, która musi być rozpatrzona zgodnie z ogólnymi zasadami.

poprzednia  

1 2 3 ... 10 ... 11

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: