ECK: prawa konsumenta po nieudanych wakacjach
2009-09-07 11:48
Przeczytaj także: Wakacyjne porady dla konsumentów
Sezon wakacyjny dobiegł końca. Wracający z zagranicznych wyjazdów konsumenci-turyści przywożą bagaże ciepłych wspomnień, zdjęcia pięknych widoków i pamiątkowe przedmioty. Niestety, niektórzy, wracają do domu z kłopotem. Jeśli tania linia lotnicza zniszczyła bagaż, kupiony produkt okazał się wadliwy, czy też wbrew umowie w hotelu nie było posiłków, zgodnie z przepisami prawa konsumenckiego można egzekwować swoje prawa i dochodzić roszczeń.Eksperci z ECK przypominają, że w przypadku gdy podjęte przez konsumenta działania (reklamacja) nie przyniosły rezultatów, poszkodowany może zgłosić się ze swoim problemem do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (osobiście, telefonicznie lub za pośrednictwem formularza na stronie), gdzie prawnicy w zakresie prawa konsumenckiego udzielają porad prawnych, pomagają indywidualnym konsumentom w dochodzeniu roszczeń i polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych z przedsiębiorcą.
Z myślą o konsumentach borykających się z wakacyjnymi problemami, na startowej stronie internetowej ECK Polska udostępniona została interaktywna aplikacja "Konsument po wakacjach". W zależności od przedmiotu problemu, poszkodowany konsument może wybrać jedną z sześciu opcji:
- podróże samolotem,
- transakcje on-line,
- usługi turystyczne,
- wynajem auta,
- zakupy towarów i usług,
- z zniszczony bagaż.
Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) działa w Polsce od roku 2005 na mocy porozumienia pomiędzy Komisją Europejską a Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Centrum należy do sieci ECC-Net działającej w krajach członkowskich Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii.
ECK prowadzi działalność informacyjno-doradczą dla konsumentów w zakresie ich praw w Unii Europejskiej oraz pomaga w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych. Centrum jest łącznikiem pomiędzy indywidualnymi konsumentami mieszkającymi w krajach UE, a różnymi organizacjami i instytucjami rozwiązującymi poszczególne problemy konsumentów, w tym m.in. centra sieci ECC-Net i FIN-Net w Unii Europejskiej, Islandii i Norwegii, UOKiK, Wojewódzkie Urzędy Marszałkowskie, Miejscy i Powiatowi Rzecznicy Konsumentów, Arbiter Bankowy, Biuro Rzecznika Ubezpieczonych, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Urząd Komunikacji Elektronicznej, pozarządowe organizacje konsumenckie.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Najpopularniejsze skargi konsumentów I-III 2012
-
Najpopularniejsze skargi konsumentów 2011
-
Paragon fiskalny a złożenie reklamacji
-
Letnie wyprzedaże a prawa konsumenta
-
Dowód zakupu ułatwia złożenie reklamacji
-
Ośrodki narciarskie w Europie 2010/2011
-
Ochrona konsumenta w UE
-
Czego dotyczą skargi europejskich konsumentów?
-
Młodzi konsumenci i ich prawa