eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Prawa konsumentów w hotelach

Prawa konsumentów w hotelach

2012-06-22 11:12

Prawa konsumentów w hotelach

Hotel © slava296 - Fotolia.com

Sami planujemy podróże. Rezygnujemy ze sztywnych ofert biur podróży. Kupujemy bilet, rezerwujemy hotel, decydujemy, kiedy relaksujemy się na plaży, kiedy i co zwiedzamy. Gdy plan udaje się realizować bez zastrzeżeń, jest pięknie, ale czasami na różnych etapach podróży natrafiamy na przeszkody, których można uniknąć, jeżeli jesteśmy dobrze przygotowani i znamy swoje prawa. Jak rozmawiać z hotelarzami i czego od nich wymagać? Jakie ustawy regulują prawa gościa hotelowego? Internetowe Centrum Podróży eSKY.pl pomaga odnaleźć się w gąszczu ustaw, przepisów i regulaminów.

Przeczytaj także: Upadek biura podróży a zwrot kosztów

- W ciągu ostatniego roku odnotowaliśmy znaczny przyrost rezerwacji hotelowych nie na podróże biznesowe, ale właśnie na wyjazdy wakacyjne. W takiej sytuacji klienci po przybyciu do danego obiektu, nie mogą liczyć na pomoc ze strony rezydenta. I jeżeli coś nie spełnia ich wymagań sami muszą wyjaśnić to z hotelarzem. Jakich argumentów używać? Najlepiej powoływać się na konkretne przepisy, a tych niestety nie ma dużo – wyjaśnia Piotr Woś z Internetowego Centrum Podróży eSKY.pl – Nie ma prawa unijnego, które pomagałoby w takich sytuacjach. Nawet Ustawa o Usługach Turystycznych z 1997 roku w niewielkim stopniu pomaga konsumentom. Chcąc poznać swoje prawa, należy zapoznać się z fragmentami różnych dokumentów m.in. Kodeksu Cywilnego.

Jedną z najbardziej dyskusyjnych kwestii jest zawsze temat dowodu osobistego zostawianego na recepcji w celu zameldowania się. Hotelarz ma obowiązek zapewnić meldunek czasowy gościom, którzy przebywają w jego obiekcie powyżej jednej doby – w przypadku krótszego pobytu meldunek nie jest wymagany. By to uczynić potrzebuje zapytać o ich dane osobowe – imię, nazwisko, imiona i nazwiska rodziców, datę i miejsce urodzenia oraz adres miejsca pobytu stałego – a następnie potwierdzić je, sprawdzając dowód osobisty lub inny dokument pozwalający na stwierdzenie tożsamości, i spisując jego numer i serię. Jednak na potwierdzeniu danych powinno się skończyć i hotelarz nie powinien zatrzymywać dokumentów swoich gości dłużej. Próba zatrzymania dokumentów gości jest wykroczeniem i podlega karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo karze grzywny do 5000 PLN.

fot. slava296 - Fotolia.com

Hotel

Hotel odpowiada nie tylko za przedmioty pozostawione przez gości na jego terenie, ale także, lub przede wszystkim, za bezpieczeństwo samych gości

Kolejnym tematem, który zawsze wzbudza dyskusje i najczęściej są one uzasadnione, jest standard obiektów hotelowych. W zależności od tego, do jakiego kraju jedziemy, liczba gwiazdek oznacza coś zupełnie innego. Jak w takim razie egzekwować swoje prawa? Niestety już na poziomie Unii Europejskiej zaczynają się problemy, bo do tej pory nie stworzyła ona jednolitego systemu regulacji w dziedzinie zaliczania obiektów hotelowych do określonych kategorii. W każdym państwie są odmienne przepisy dotyczące tego tematu i często bardzo się one od siebie różnią, więc gościom hotelowym ciężko zorientować się w ich gąszczu, zdarza się też, że nie są to przepisy prawa tylko wytyczne samorządu gospodarczego.

Standardy hoteli w Polsce są regulowane przez Ustawę o Usługach Turystycznych z 1997 roku. Na tej podstawie po pierwsze jest określany typ obiektu – hotel, motel, pensjonat itp., po drugie jego kategoria – ta nadawana jest przez władze samorządowe. One też kontrolują, czy dany obiekt zachowuje standardy i czy jego klasa nie ulega zmianie. Zgodnie z wytycznymi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w każdym polskim obiekcie noclegowym na widocznym miejscu powinny być umieszczone: nazwa i adres przedsiębiorcy świadczącego usługi, tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu, informacje o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami oraz informacje o przystosowaniu obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych. A Piotr Woś z serwisu eSKY.pl dodaje: Jeżeli komuś wyjątkowo zależy na tym, by mieć pewność, że hotel w którym się zatrzyma spełnia określone standardy może poprosić o przesłanie dokumentu potwierdzającego zaszeregowanie do określonego rodzaju i kategorii. Jeżeli na miejscu okaże się, że obiekt różni się od założeń, to klient może dochodzić swoich praw. Najczęściej takie sprawy załatwia się w formie reklamacji.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: