eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Jak robić zakupy online?

Jak robić zakupy online?

2011-12-21 10:59

Przeczytaj także: Zakupy online: liczy się bezpieczeństwo


6. Masz prawo do reklamacji

Koniecznie zachowaj paragon – może się przydać. Jeżeli w trakcie dwóch lat od zakupu towar okaże się wadliwy, niezgodny z umową lub zepsuje się, możesz go reklamować. Swoich praw możesz dochodzić bądź w oparciu o instytucje uregulowane w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (tzw. reklamacja za niezgodność towaru z umową) bądź w oparciu o udzieloną gwarancję, jeżeli taka została udzielona (gwarantem może być zarówno sprzedawca jak i producent). Warunki gwarancji muszą być określone na piśmie w sposób jasny, zrozumiały i niewprowadzający w błąd informacji, wystarczający do prawidłowego i pełnego korzystania z gwarancji.

Warto pamiętać, że warunki zawarte w gwarancji mogę być określone w ten sposób, że sprzedawca nie jest zobowiązany wobec konsumenta do jakichkolwiek czynności z dołączonej do towaru gwarancji, więc korzystając z niej konsument będzie zobowiązany dostarczyć reklamowany towar (na swój koszt i ryzyko) do punktu serwisowego.

Podsumowując, należy zawsze rozróżniać instytucję prawną gwarancji od niezgodności towaru z umową. Jednak sprzedawca nie może narzucać konsumentowi z jakiej instytucji może skorzystać.

7. Twoje dane osobowe podlegają szczególnej ochronie

Gromadząc oraz prezentując dane osobowe swoich klientów, sklep ma obowiązek odpowiednio je zabezpieczyć. Zwracaj uwagę, czy strona poprzez którą logujesz się do sklepu lub przeglądasz swoje dane jest odpowiednio zabezpieczona certyfikatem SSL. O bezpieczeństwie świadczy symbol zamkniętej kłódki w adresie strony lub u dołu przeglądarki internetowej i zmiana przedrostka adresu sklepu z http na https.

Instytut Logistyki i Magazynowania zachęca do nagrodzenia najlepszych sklepów internetowych poprzez wyrażenie o nich własnej opinii w ramach Konkursu Bezpieczny eSklep. Konkurs organizowany jest przez ILIM pod patronatami honorowymi Ministra Gospodarki Waldemara Pawlaka oraz Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych Wojciecha Rafała Wiewiórowskiego. Patronaty nad nim objęły także organizacje konsumenckie oraz instytucje związane swoją codzienną działalnością z branżą e-commerce. Ideą główną Konkursu jest wyróżnienie sklepów, które znają i w codziennej praktyce stosują prawa konsumenckie. W tym roku przewidziana została nagroda w postaci „Wyróżnienia Konsumentów”. Wyróżnieniem nagrodzone zostaną te sklepy, które otrzymają najlepsze oceny w ankiecie znajdującej się na stronie www.bezpiecznyesklep.pl oraz otrzymają najlepsze opinie zbierane w okresie 12.12.2011 – 15.02.2012 w systemie Opineo.pl. To od Waszej aktywności zależeć będzie, który sklep zostanie wyróżniony, zatem zachęcamy do głosowania. Wyniki ogłoszone zostaną w połowie marca 2012 roku.

Zeszłoroczna edycja konkursu cieszyła się ogromną popularnością – w szranki o tytuł Bezpiecznego eSklepu stanęło ponad 1400 sklepów internetowych.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: