Wakacje a prawa konsumenta
2011-06-17 11:18
Przeczytaj także: Wakacje 2013 w Europie: najczęściej zadawane pytania
Co zrobić, gdy linie lotnicze zagubią lub zniszczą nasz bagaż?
Gdy bagaż nie przyleciał z Tobą lub walizka uległa zniszczeniu, wypełnij protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR - Property Irregularity Report ), będąc jeszcze na lotnisku. Następnie złóż reklamację do przewoźnika w terminie: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od stwierdzenia opóźnienia bagażu.
Jakie prawa ma pasażer, gdy lot jest opóźniony lub odwołany z powodu strajku czy złej pogody?
W razie opóźnienia czy odwołania lotu linie lotnicze zobowiązane są do udzielenia Ci informacji i opieki (bezpłatnych napojów, posiłków, a nawet zakwaterowania w sytuacji, gdy musisz oczekiwać na lot przez noc lub dłużej).
Na co zwrócić uwagę wypożyczając samochód za granicą?
Sprawdź, czy auto jest objęte pełnym ubezpieczeniem. Przy promocyjnej ofercie wynajmu z najtańszym ubezpieczeniem może się okazać, że w razie kolizji ubezpieczyciel nie pokrywa 100 proc. kosztów powstałej szkody, a jedynie ich część. Zdarza się też, że polisa nie obejmuje niektórych części auta, np. gdy złodziej stłucze szyby, zapłacisz z własnej kieszeni. Przed odjazdem sprawdź stan samochodu. Jeśli na karoserii są zarysowania lub wgniecenia, domagaj się potwierdzenia tego stanu na piśmie. Dzięki temu unikniesz posądzenia o dokonanie zniszczeń.
Jak działa Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ)?
Jeśli udajesz się na wakacje do jednego z krajów Unii Europejskiej, a także Norwegii, Szwajcarii, Islandii lub Księstwa Lichtensteinu wystąp do oddziału NFZ o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego, która zapewni Ci bezpłatną opiekę lekarską w razie nagłych wypadków. Ma ona ograniczony zakres, dlatego warto też wykupić dodatkowe, prywatne ubezpieczenie.
Co trzeba sprawdzić przed wykupieniem ubezpieczenia turystycznego?
Dowiedz się dokładnie, jaki rodzaj opieki otrzymasz w zamian. Zwykle najtańsze ubezpieczenie nie pokrywa kosztów pobytu w szpitalu osoby, która trafiła tam z powodu przewlekłej choroby (np. zawał u osoby cierpiącej na chorobę wieńcową), czy też leczenia, np. złamanej ręki po wypadku spowodowanym uprawianiem sportów ekstremalnych (do takich zalicza się np. nurkowanie, surfing, rafting).
Reklamacja: w jaki sposób wycenić niedogodności, np. brak klimatyzacji czy brudną plażę?
Gdy standard pokoju hotelowego był inny niż w ofercie (np. brak klimatyzacji, duża odległość od plaży, hałas, itp.) złóż reklamację u organizatora wycieczki (w ciągu 30 dni od jej zakończenia) korzystając z tzw. Tabeli Frankfurckiej.
Chociaż nie jest to formalny dokument, pomaga określić, o ile procent można byłoby obniżyć cenę za poszczególne niedogodności. Na potwierdzenie swoich roszczeń warto mieć dowody: zdjęcia zrobione na miejscu, potwierdzenia od rezydenta itp.
SOS, czyli kto pomoże w razie kłopotów?
Kiedy wakacje okazały się być nie do końca idealne, pamiętaj o zgłoszeniu skargi do przedsiębiorcy (biura podróży, linii lotniczych). Gotowe wzory reklamacji dostępne są na stronie www.konsument.gov.pl.
Jeśli Twoja skarga nie zostanie uwzględniona, w dochodzeniu roszczeń pomogą:
- Europejskie Centrum Konsumenckie (tel. 22 55 60 118): gdy zagraniczne biuro podróży lub przewoźnik nie odpowie na reklamację, linie lotnicze zagubią albo opóźnią bagaż;
- Urząd Lotnictwa Cywilnego (tel. 22 520 74 84): gdy lot jest opóźniony, odwołany lub odmówiono przyjęcia na pokład;
- rzecznik konsumentów (powiatowy, miejski): pomoże w przypadku sporu z biurem podróży zarejestrowanym w Polsce;
- infolinia konsumencka (tel. 800 007 707) - tu uzyskasz porady dotyczące Twoich praw.
1 2
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Wakacje 2014: jak uniknąć problemów?
-
Wakacje 2014: co warto wiedzieć przed?
-
Sprawdź rzetelność biura podróży
-
Zimą też warto uważać na biura podróży
-
Upadek biura podróży a zwrot kosztów
-
Bankructwo biura podróży - co zrobić?
-
Umowa o świadczenie usług turystycznych
-
Prawa konsumentów w hotelach
-
Nieudane wakacje: jak napisać reklamację?