eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Zimowe wyprzedaże w Europie

Zimowe wyprzedaże w Europie

2011-01-03 12:16

Zimowe wyprzedaże w Europie

Zimowe wyprzedaże w Europie © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Kiedy rozpocząć polowanie na 70% obniżki w Paryżu, Londynie czy Berlinie? Co zrobić, gdy płaszcz kupiony na zagranicznej wyprzedaży okaże się markowym bublem lub po prostu przestanie nam się podobać? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak, gdzie i kiedy korzystać z zimowego szaleństwa przecen, by nie stracić głowy w lawinie okazji.

Przeczytaj także: Wyprzedaże za granicą: jakie masz prawa?

Korzystając z wyprzedaży podczas zimowego urlopu w Alpach czy wizyty w europejskich miastach, mamy takie same prawa, jak podczas „zwyczajnych” zakupów po cenach bez obniżki. Każdy towar kupiony na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii możemy reklamować w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, nawet jeśli kupiliśmy go kilkadziesiąt procent taniej.

„Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy dokonaliśmy zakupu towaru przecenionego ze względu na konkretną wadę, np. porysowaną obudowę w laptopie. Wówczas nie możemy domagać się od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru ze względu na ten konkretny defekt, ale jeśli w tym samym laptopie przepali się płyta główna, mamy prawo reklamować urządzenie u sprzedawcy”, mówi Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Warto pamiętać, że podstawą reklamacji jest nie tylko wadliwość produktu (np. telefon komórkowy ma niesprawną klawiaturę), ale też niezgodność towaru z umową (np. kupiliśmy telefon z funkcją GPS a po zdjęciu opakowania okazuje się, że sprzedano nam zamówiony model bez dodatkowej funkcji).

Jak napisać reklamację do zagranicznego sprzedawcy?

W piśmie reklamacyjnym powinniśmy zamieścić: swoje dane kontaktowe (imię, nazwisko, adres, telefon), opis problemu, roszczenie (czego oczekujemy od sprzedawcy: naprawy, wymiany, zwrotu pieniędzy, obniżki ceny oraz dodatkowych kosztów, tj. opłata za przesyłkę do sprzedawcy w Hiszpanii), podstawę prawną naszych roszczeń (opcjonalnie). Reklamacja musi być napisana w języku zrozumiałym dla przedsiębiorcy, najlepiej angielskim (w przypadku krajów UE). Gotowy wzór takiego pisma można pobrać ze strony http://www.konsument.gov.pl/http://www.konsument.gov.pl/pl/kontakt/skarga-do-eck.html). Do reklamacji należy dołączyć paragon, będący dowodem zakupu (oryginał lub kopię) i wysłać do sprzedawcy listem poleconym lub e-mailem z potwierdzeniem odbioru przez adresata.

W razie kłopotów, kiedy zagraniczny sprzedawca nie chce uznać żądań przedstawionych w reklamacji towaru, warto zwrócić się ze skargą do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (info@konsument.gov.pl). Prawnicy ECK udzielają bezpłatnych porad prawnych i pomagają konsumentom w rozwiązywaniu sporów z zagranicznymi przedsiębiorcami, mającymi siedziby w krajach Unii Europejskiej, Norwegii oraz Islandii.

Czy można zwrócić towar, który nie ma wad?

Zdobycze upolowane podczas wyprzedażowego maratonu nie zawsze są trafionymi zakupami. Elektryczna szatkownica do kapusty czy golarka do swetrów, którą kupiliśmy skuszeni cenową okazją, może okazać się sprzętem niekoniecznie potrzebnym. Podobnie wygląda sytuacja z odzieżą czy sprzętem RTV, które kupujemy na zagranicznych wyprzedażach, a po powrocie do domu uznajemy, że np. czapka z futra jenota skandynawskiego, nie pasuje do reszty garderoby. W takich sytuacjach chcielibyśmy odzyskać pieniądze i oddać towar.

Niestety sprzedawca prowadzący działalność w Unii Europejskiej nie jest zobowiązany do przyjęcia towaru wolnego od wad i zwrotu zapłaconej ceny. Jednak w niektórych krajach (np. w Norwegii) istnieje zwyczaj handlowy, wedle którego możliwość zwracania pełnowartościowego towaru jest powszechnym standardem. Ponadto wiele sklepów sieciowych obecnych w Europie (zwłaszcza marki odzieżowe) przyjmuje zwroty w określonym terminie (np. 5 czy 30 dni). Dlatego przed podejściem do kasy warto zapytać, czy dany sklep oferuje taką możliwość. Należy jednak liczyć się z tym, że sukienki kupionej w sklepie danej sieci w Mediolanie nie uda nam się zwrócić w Krakowie i będziemy musieli odesłać ją do sprzedawcy na własny koszt.

Gdzie oddać do naprawy wiertarko-wkrętarkę kupioną w Portugalii?

Kupując za granicą towary opatrzone gwarancją należy zwrócić szczególną uwagę na zasięg jej obowiązywania i adres najbliższego serwisu gwarancyjnego w naszym kraju. Może zdarzyć się, że w przypadku wadliwego działania będziemy zmuszeni odesłać produkt do gwaranta na własny koszt. Jeśli serwis znajduje się poza terytorium Polski, koszty wysyłki mogą znacznie przewyższać korzyści z obniżonej ceny, za jaką kupiliśmy wiertarkę, DVD czy robot kuchenny.

Zestawienie terminów wyprzedaży w 28 krajach Europy

fot. mat. prasowe

Zimowe wyprzedaże w Europie

Zimowe wyprzedaże w Europie


fot. mat. prasowe

Zimowe wyprzedaże w Europie

Zimowe wyprzedaże w Europie


Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: