eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Ochrona konsumenta w UE

Ochrona konsumenta w UE

2010-11-17 12:17

Przeczytaj także: Czego dotyczą skargi europejskich konsumentów?


Jak powiedziała Justyna Kulawik, prawnik z ośrodka EEN przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości: „Funkcjonowanie sieci Enterprise Europe Network opiera się na zasadzie zawsze właściwych drzwi, czyli nieodsyłania petenta. Wszystkie MŚP otrzymują od partnerów sieciowych informacje i dostęp do zindywidualizowanych usług, dostosowanych do ich potrzeb. Dzięki takiej pomocy przedsiębiorcy mogą w większym stopniu korzystać z możliwości oferowanych przez jednolity rynek.

Na czym polega networking?

Współpraca sieciowa, czyli networking polega na wymianie informacji oraz wzajemnym wsparciu w osiąganiu wspólnego celu. W przypadku sieci współpracy Unii Europejskiej celem tym jest budowanie zaufania obywateli, konsumentów i przedsiębiorców do swobodnego poruszania się po wspólnym rynku europejskim (podróżowania, zakupów, zatrudnienia i prowadzenia działalności biznesowej). Instytucje działają w ramach danej sieci (np. centra ECC-Net obecne są we wszystkich 27 państwach UE oraz w Norwegii i Islandii), zaś poszczególne sieci współpracują z innymi, wymieniając informacje i uzupełniając się wzajemnie (np. ECC-Net z SOLVIT, EEN i FIN-Net).

„Taka współpraca formą przypomina puzzle – każda z sieci specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Dzięki wzajemnym kontaktom i połączeniu sił dochodzi do uformowania spójnego systemu, który wszechstronnie służy obywatelom Unii Europejskiej”, powiedział Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Kompleksową działalność informacyjną na temat szans, jakie stwarza Unia Europejska prowadzą: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej i Przedstawicielstwo Parlamentu Europejskiego w Polsce oraz sieć punktów Europe Direct. Ich aktywność uzupełniają sieci wyspecjalizowane do pomocy konsumentom w sprawach finansowych, ubezpieczeniowych, transportowych czy poszukiwaniu pracy na terenie UE.

fot. mat. prasowe

Schemat organizacyjny systemu SMAS (Single Market Assistance Services)

Schemat organizacyjny systemu SMAS (Single Market Assistance Services)


Oto wybrane sieci informacyjne, wspierające obywateli Unii Europejskiej w różnych obszarach ich aktywności:
  • ECC-Net – Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (pomoc konsumentom w rozwiązywaniu sporów z zagranicznymi przedsiębiorcami)
  • Fin-Net (informacje o prawach konsumenta, jakie przysługują mu w sporze z przedsiębiorcą świadczącym usługi finansowe)
  • Solvit (rozwiązywanie problemów wynikających z nieprawidłowego stosowania prawa wspólnotowego przez organy administracji publicznej w państwach UE)
  • EURES (pomoc w znajdowaniu pracy w UE)
  • EEN - Enterprise Europe Network (wsparcie przedsiębiorców chcących rozszerzyć swoją działalność na rynek UE)

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: