eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo administracyjne › Sankcje finansowe w prawie ochrony środowiska

Sankcje finansowe w prawie ochrony środowiska

2009-04-23 13:00

Przeczytaj także: Ochrona środowiska: prawa i obowiązki przedsiębiorców

Odroczenie terminu płatności może dotyczyć części albo całości opłaty lub kary z tym jednak, że odroczenie może objąć opłaty najwyżej w części, w jakiej przewyższa ono kwotę opłaty, jaką ponosiłby podmiot korzystający ze środowiska w wypadku, gdyby posiadał pozwolenie albo inną wymaganą decyzję. Oznacza to, że sumę odpowiadającą „powszechnej” opłacie za korzystanie należy wnieść w przewidzianym terminie, odroczenie dotyczyć może tylko sanacyjnej nadwyżki złożenie wniosku o odroczenie terminu płatności opłat nie zwalnia z obowiązku ich uiszczenia w części, w jakiej nie mogą podlegać odroczeniu.

Termin płatności może być odroczony wyłącznie na okres niezbędny do zrealizowania przedsięwzięcia, nie musi trwać całe dopuszczalne pięć lat zainteresowany powinien wykazać, że okres przez niego proponowany jest niezbędny, organ zaś musi ocenić, czy odpowiada to prawdzie. Możliwe jest oczywiście wówczas odroczenie na czas krótszy niż proponowany, organ powinien jednak wykazać, że możliwe jest zrealizowanie przedsięwzięcia wcześniej.

Wniosek o odroczenie terminu płatności opłaty albo kary powinien zostać złożony do właściwego organu przed upływem terminu, w którym powinny być one uiszczone. W odniesieniu do opłat podwyższonych termin płatności wynika z ustawy i jest pod koniec miesiąca następującego po upływie każdego kwartału. W odniesienie natomiast do kar zobowiązanie do poniesienia kary powstaje z chwilą doręczenia decyzji o wymiarze tzw. kary łącznej. Będzie to najczęściej następowało po dniu 31 grudnia danego roku, po ustaleniu takiej kary na czas naruszania w danym roku. Złożenie wniosku powinno wobec powyższego nastąpić właśnie po doręczenie decyzji ustalającej wymiar kary, ale przed upływem terminu do zapłacenia kary.

Wniosek, zgodnie z art. 318 ust. 3, powinien zawierać:

1) wskazanie wysokości opłaty lub kary o której odroczenie terminu płatności występuje strona,
2) opis realizowanego przedsięwzięcia, o którym mowa w art. 317 ust. 1,
3) harmonogram realizacji przedsięwzięcia ze wskazaniem etapów nie dłuższych niż 6 miesięcy,
4) ewentualnie wskazanie, że przedsięwzięcie jest ujęte w krajowym programie oczyszczania ścieków komunalnych, wraz z opisem przedsięwzięcia.

Jeżeli istnieją zastrzeżenia co do możliwości sfinansowania przez wnioskodawcę planowanych przedsięwzięć, organ właściwy w sprawie może zażądać dodatkowo przedłożenia dowodów potwierdzających możliwość finansowania przedsięwzięcia.

Rozstrzygnięcie w sprawie wniosku o odroczenie następuje w drodze decyzji. W decyzji o odroczeniu terminu płatności opłat lub kar należy skreślić:

a) opłatę lub karę, której termin płatności został odroczony, oraz jej wysokość,
b) realizowane przez wnioskodawcę przedsięwzięcie i harmonogram jego realizacji,
c) termin odroczenia opłaty albo kary.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: