Choroba pracownika a zawiadomienie pracodawcy
2008-04-09 11:35
Przeczytaj także: Kontrola zwolnień lekarskich bez podania przyczyny
Okresami usprawiedliwionej nieobecności w pracy są m.in.:- choroba pracownika,
- odosobnienia w przypadku choroby zakaźnej,
- opieka nad chorym członkiem rodziny,
Sposób zawiadomienia pracodawcy
Pracownik, który zachoruje i nie może z tego powodu stawić się w pracy, ma obowiązek zawiadomić pracodawcę o przyczynie nieobecności oraz o przewidywanym okresie nieobecności w pracy. Zawiadomienie powinno nastąpić niezwłocznie, nie później niż w drugim dniu nieobecności w pracy.
Jeśli chodzi o sposób zawiadomienia, pracownik powinien postąpić według zasad określonych w obowiązujących u danego pracodawcy przepisach, np. regulaminie pracy, układzie zbiorowym pracy. Jeżeli u pracodawcy nie obowiązują ww. akty albo nie zawierają one takich postanowień, pracownik dokonuje w ciągu 2 dni zawiadomienia o przyczynie nieobecności osobiście lub przez inną osobę, telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka łączności (faxem, e-mailem) albo drogą pocztową (datą zawiadomienia jest wówczas data stempla pocztowego). Jednak opóźnienie usprawiedliwienia nieobecności w pracy w zasadzie nie powinno być traktowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracownika (art. 52 § 1 pkt 1 KP, wyrok z 22.9.1999 r., I PKN 270/99, OSNAPiUS z 2001, Nr 2, poz. 40).
Wyjątkowo pracownik może zawiadomić pracodawcę później (czyli przekroczyć 2-dniowy termin), jeżeli usprawiedliwiają to szczególne okoliczności, uniemożliwiające terminowe zawiadomienie. Jako przykład szczególnych okoliczności można wskazać obłożną chorobę, połączoną z brakiem lub nieobecnością domowników lub innym ważnym zdarzeniem losowym. W takiej sytuacji pracownik powinien zawiadomić pracodawcę po ustaniu tych okoliczności, na ogólnych przedstawionych wyżej zasadach – zatem w ciągu 2 dni od dnia ustania szczególnych okoliczności.
Dowody
Dowodami usprawiedliwiającymi nieobecność w pracy są:
- zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy, wystawione zgodnie z przepisami o orzekaniu o czasowej niezdolności do pracy,
- decyzja właściwego inspektora sanitarnego, wydana zgodnie z przepisami o zwalczaniu chorób zakaźnych – w razie odosobnienia pracownika z przyczyn przewidzianych tymi przepisami (§ 3 rozporządzenia w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy).
![Choroba pracownika powodem zwolnienia z pracy? [© pixabay.com] Choroba pracownika powodem zwolnienia z pracy?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/choroba/Choroba-pracownika-powodem-zwolnienia-z-pracy-248581-150x100crop.jpg)
oprac. : Ewa Drzewiecka / Beck Info Biznes
Przeczytaj także
-
Kontrola zwolnienia lekarskiego także przez pracodawcę
-
100 mln elektronicznych zwolnień lekarskich od 2016 roku
-
Najpopularniejsze fakty i mity dotyczące L4
-
Zasady wystawiania zwolnień lekarskich
-
Zwolnienia chorobowe nadużywane
-
Zwolnienia chorobowe kosztowne dla firm
-
Zwolnienie lekarskie: szef sprawdzi czy należy się L4
-
Zasiłek chorobowy a pobyt w szpitalu pracownika
-
ZUS: mniej zwolnień lekarskich w 2021 roku