2019-11-07 15:11
Tir © thomaslerchphoto - Fotolia.com
Przeczytaj także: Co grozi za przekroczenie czasu pracy kierowcy?
Pamiętajmy, że policjanci czy inspektorzy posiadają identyczne uprawnienia w zakresie zatrzymania pojazdów do kontroli. Mają zatem prawo między innymi do wstępu do pojazdu, sprawdzenia dokumentów, karty kierowcy, kontroli zainstalowanych lub znajdujących się w pojeździe urządzeń pomiarowo-kontrolnych i tachografu, a także oceny prawidłowej masy, nacisków osi i wymiarów pojazdu przy użyciu przyrządu pomiarowego. Mogą też żądać od podmiotu wykonującego przewóz i jego pracowników pisemnych lub ustnych wyjaśnień, okazania dokumentów lub innych nośników informacji oraz udostępnienia wszelkich danych, które mają związek z daną kontrolą – mówi Jakub Ordon, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK). – W świetle artykułu 72 i 73 ustawy kierowca ciężarówki jest zobowiązany umożliwić funkcjonariuszowi dokonanie wszystkich czynności podczas inspekcji drogowej.
fot. thomaslerchphoto - Fotolia.com
Tir
Policjanci czy inspektorzy posiadają identyczne uprawnienia w zakresie zatrzymania pojazdów do kontroli.
Należy pamiętać, że czas trwania kontroli drogowej uzależniony jest od ilości elementów do sprawdzenia, a nie od indywidualnych preferencji inspektora. Dlaczego? Wynika to bowiem z planów służb wojewódzkich, które działają pod nadzorem służ centralnych. Wytyczne opracowywane są zaś w konsultacji między innymi z Krajową Strategią Kontroli oraz uwzględnieniem kierunków działania Inspekcji Transportu Drogowego oraz ich wojewódzkich oddziałów, a także takich czynnik jak natężenie i struktura ruchu na poszczególnych odcinkach dróg, wniosków zgłaszanych przez organy publiczne oraz osoby prywatne, ramowy plan kontroli – wyjaśnia Jakub Ordon. – Jedynie w uzasadnionych przypadkach może nastąpić skrócenie prowadzonej inspekcji czasu pracy kierowcy zawodowego, które zwyczajowo trwa 28 dni wstecz od momentu rozpoczęcia kontroli. Taka sytuacja musi zostać odnotowana przez inspektora w protokole poprzez wpisanie ilości dni sprawdzonych pod kątem analizy okresów prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i odpoczynku. Co z tego wynika? Wydaje się, że w interesie osoby kontrolującej jest natychmiastowe rozpoczęcie czynności kontrolnych zaraz po zatrzymaniu ciężarówki – dodaje ekspert.
Jeżeli łączny czas pracy w danym dniu zbliża się do wymiaru sześciu godzin w trybie jazdy, a inspekcja zatrzyma ciężarówkę właśnie w takim momencie, to kierowca powinien poinformować funkcjonariuszy o stanie czasu swojej pracy. Ci zaś powinni uszanować prawo do odpoczynku, gdyż w myśl dyrektywy PE czasem pracy jest minimum każda inna czynność zmierzająca do wypełnienia ustawowych lub wykonawczych zobowiązań bezpośrednio związanych z trwającą operacją transportową, formalnościami administracyjnymi z policją, cłem, urzędnikami imigracyjnymi – mówi Jakub Ordon. – Z kolei ww. czas pracy również w czasie kontroli drogowej (policji czy inspekcji) zgodnie z wymogiem wskazanym w art. 34 rozporządzenia 165/2014, obligatoryjnie musi zostać zarejestrowany w ewidencji czasu pracy (na wykresówkach lub na karcie kierowcy) pod symbolem „inna praca”, która oznacza wszelkie czynności poza prowadzeniem pojazdu.
oprac. : eGospodarka.pl
Pakiet mobilności: czy firmy transportowe zapłacą 2x więcej?
Karta drogowa: czy kierowcy muszą ją posiadać?
Pakiet mobilności a przewozy busem. Duże zmiany w przepisach
Pakiet mobilności: jak go interpretować, skoro nawet KE ma wątpliwości?
Pakiet mobilności już obowiązuje. Co powinien wiedzieć kierowca i przewoźnik?
Czas pracy kierowcy a jazda w podwójnej obsadzie. Wyjaśniamy zawiłości
Kto rządzi w branży transportowej?
Przybywa kłopotów w polskiej branży TSL
Zakaz jazdy ciężarówek w 2019 r. Jakie terminy w Polsce i Europie?
Pracuję jako kierowca międzynarodowy na autach bez tachografu (auto dostawcze do 3,5 DMC). W pracy stosuję jedynie tzw. marszrutę z opisem daty ...
Przez 2 lata pracowałem na 1/3 etatu jako kierowca (dostawca). Była to umowa u przewoźnika, który wykonywał usługi transportowe dla pewnej ...
Dziś Światowy Dzień Mediów Społecznościowych. Jakie błędy popełniamy?
Od lipca wyższe wypłaty rent i emerytur
Polacy wolą Disney+ od Netflixa
Raty kredytów rosną dużo szybciej niż ceny najmu
Branża eventowa ruszyła z impetem, ale ma 360 mln zł zaległości
Ceny ubezpieczenia OC zaskakują
Przemysł motoryzacyjny: trwają zmagania z rzeczywistością