eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Kiedy należy ci się odszkodowanie od linii lotniczych?

Kiedy należy ci się odszkodowanie od linii lotniczych?

2017-05-15 00:50

Kiedy należy ci się odszkodowanie od linii lotniczych?

Kiedy należy ci się odszkodowanie od linii lotniczych? © iana_kolesnikova - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Opóźniony lot, anulacja rejsu z powodu myszy grasującej na pokładzie samolotu czy szczeniaka, który nie ma ochoty zejść z płyty lotniska, odmowa wejścia na pokład ze względu na sprzedaż większej ilości biletów niż dostępnych miejsc. Choć niektóre z tych sytuacji mogą wyglądać na mało prawdopodobne, to trzeba mieć świadomość, że mogą się wydarzyć. Co w takiej sytuacji? Sprawdź, kiedy należy ci się odszkodowanie od linii lotniczych, a kiedy możesz liczyć jedynie na voucher, nocleg czy posiłek.

Przeczytaj także: Odszkodowanie za opóźniony lot. Zobacz czy należy ci się 600 euro

O tym, że nieznajomość prawa szkodzi, nie trzeba przekonywać już chyba nikogo. Dane AirHelp wskazują, że tylko w minionym roku aż 1 100 lotom w Polsce towarzyszyły różnego rodzaju perturbacje. Szacujemy, że z tego tytułu o odszkodowanie od linii lotniczych mogłoby się starać niemal 124 000 polskich pasażerów, którzy łącznie mogliby otrzymać 50 000 000 euro rekompensaty. Tymczasem po zadośćuczynienie zgłosił się zaledwie 1% z nich – mówi Natalia Gębska, Country Manager w AirHelp.

HISTORIE JAK Z KSIĄŻKI


Zakłócenia, które mogą towarzyszyć lotom, mogą być przeróżnego rodzaju. Mysz, o której mowa we wstępie, zdołała o ponad 4 godziny opóźnić rejs na trasie Londyn-San Francisco. W małym ciałku gryzonia tkwił spory potencjał do wyrządzenia szkód, dlatego też przewoźnik zdecydował się na środki zapobiegawcze. Jednak samoloty łapią opóźnienia nie tylko przed startem. Na własnej skórze doświadczyli tego lecący do Nowego Jorku pasażerowie British Airways. Pilotom udało się wprawdzie wyjść z opresji i bezpiecznie wylądować w czasie śnieżnej nawałnicy, ale pasażerowie zostali uwięzieni na pokładzie przez kolejne 8 godzin, ponieważ w związku z fatalnymi warunkami pogodowymi obsługa lotniska została odesłana do domu.

Problemy z lotami potrafią pokrzyżować wiele planów. W marcu br. kłopot w dotarciu na oficjalne zgrupowanie reprezentacji Polski w piłce nożnej miało dwóch zawodników. Ich lot z Włoch do Warszawy został bowiem odwołany na skutek strajków obsługi naziemnej. Natomiast kilka dni wcześniej piłkarze Manchester United po przegranym meczu z Chelsea spotkali się z trudnościami w powrocie do domu. Drużyna na 3 godziny utknęła na londyńskim lotnisku Heathrow, ponieważ samolot, którym mieli lecieć, znajdował się jeszcze w innym mieście.

UBIEGAJ SIĘ O ODSZKODOWANIE OD LINII LOTNICZYCH


W jakich dokładnie przypadkach możemy składać reklamację do linii lotniczych?
  • Jeśli opóźnienie lotu wynosi 3 godziny i więcej na lotnisku docelowym, a nastąpiło na skutek czynników, na które linia lotnicza ma wpływ np. problemy techniczne samolotu. Pasażerowie mogą wówczas liczyć na odszkodowanie od linii lotniczych w wysokości od 250 do 600 euro na osobę. Kwota ta jest uzależniona od długości lotu i wielkości opóźnienia.
  • Jeśli lot został odwołany z powodów zależnych od przewoźnika (np. choroby pilota i braku zastępstwa lub cytowanej myszy na pokładzie) . Pasażer takiego rejsu może ubiegać się odszkodowanie od linii lotniczych o wartości od 250 do 600 euro (zależnie od długości lotu). W przypadku jednak, gdy linia powiadomi klientów o tym fakcie co najmniej 14 dni przed planowanym terminem lub zaproponuje im lot alternatywny o podobnej trasie i liczbie przesiadek, podróżnym nie przysługuje rekompensata.
  • Jeśli przewoźnik odmówi nam wejścia na pokład. W takiej sytuacji, linie lotnicze w pierwszej kolejności szukają osób, które dobrowolnie zrezygnują z lotu. Ochotnikom powinien zostać zaproponowany zwrot pełnej ceny biletu lub alternatywny rejs w innym terminie z pełną opieką (m.in. wyżywienie, nocleg, rozmowa telefoniczna, etc.). Jeśli jednak pasażer nie zrezygnuje z przelotu, a mimo to nie może dostać się na pokład, przysługuje mu od 250 do 600 euro oraz zwrot pełnej ceny biletu.

Pasażerowie nie zdają sobie sprawy z tego, że proces ubiegania się o rekompensatę może przebiec szybko i bezproblemowo, wystarczy powierzyć go firmie AirHelp. Po wypełnieniu krótkiego formularza online od razu otrzymuje się informację, czy wniosek jest zasadny. Jeśli tak, firma zajmuje się uzyskaniem rekompensaty, a opłatę pobierze tylko, gdy proces zakończy się sukcesem.

fot. mat. prasowe

Poznaj swoje prawa

Jeśli odwołanie lub opóźnienie lotu nastąpiło z przyczyn niezależnych od przewoźnika, to powinien on zapewnić pasażerom opiekę.


UPOMNIJ SIĘ O NOCLEG BĄDŹ VOUCHER NA CIEPŁY POSIŁEK


Czasami odwołanie czy opóźnienie lotu następuje z przyczyn niezależnych od linii lotniczych, jak np. złe warunki pogodowe, wpływ innych lotów, problemy techniczne portu lotniczego (jak na przykład biegający po płycie lotniska pies), niestabilna sytuacja polityczna w kraju lądowania czy strajki obsługi naziemnej. W tych sytuacjach pasażerowie nie mogą ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczych, niemniej jednak przewoźnik powinien zapewnić im opiekę.

W przypadku opóźnienia rejsu, powinniśmy otrzymać możliwość rozmowy telefonicznej, wyżywienie, nocleg (jeśli lot zastępczy ma się odbyć następnego dnia) oraz transport do miejsca zakwaterowania. Jeżeli natomiast lot zostanie odwołany, mamy prawo do zwrotu kosztów biletu (w całości lub części niewykorzystanej, gdy podróż odbywaliśmy z tzw. przesiadką). Przewoźnik może także, alternatywnie, zaproponować nam inny rodzaj transportu do miejsca docelowego czy zmianę rezerwacji na późniejszy dogodny termin, w zależności od dostępności miejsc.

PODSTAWY PRAWNE


Prawa pasażerów podróżujących po europejskiej przestrzeni powietrznej reguluje rozporządzenie WE nr 261. Ma ono więc zastosowanie w przypadku korzystania z usług przewoźników zarejestrowanych w Unii Europejskiej, nawet jeśli startują lub lądują poza jej terytorium, a także gdy podróż odbywa się innymi liniami lotniczymi, ale lot rozpoczyna w jednym z państw unijnych. Regulacje te dotyczą także Islandii, Norwegii i Szwajcarii.

W marcu 2017 r. Sąd Najwyższy orzekł, że okres przedawnienia wniosków o odszkodowanie z powodu problematycznych lotów wynosi 1 rok.
– Pasażerowie podróżujący liniami lotniczymi zarejestrowanymi w Polsce będą zmuszeni podejmować działania prawne znacznie szybciej niż Ci, korzystający z usług innych przewoźników. Warto także pamiętać, że nie wystarczy wysłać reklamację do linii lotniczej czy biura podróży. Tylko skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego bądź administracyjnego przerywa bieg terminu przedawnienia – komentuje Magdalena Bursa-Łapińska, Starszy Radca Prawny w AirHelp.

Prawodawstwo UE zawiera ogólne wytyczne, które czasami trudno jednoznacznie zinterpretować. Do niedawna jednym z niejasnych terminów były „nadzwyczajne okoliczności”, na które często powoływały się linie lotnicze, odrzucając wnioski o rekompensatę. 4 maja br. Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że pasażer, którego lot został opóźniony w wyniku kolizji z ptakami, a linia lotnicza nie dołożyła wszelkich starań, by zniwelować skutki tego zdarzenia, może ubiegać się o rekompensatę w wysokości 600 euro.

ODSZKODOWANIA LOTNICZE:
NOWE ORZECZENIE EUROPEJSKIEGO TRYBUNAŁU SPRAWIEDLIWOŚCI


4 maja 2017 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że w przypadku opóźnienia lotu w wyniku kolizji z ptakami, linia lotnicza jest zobowiązana do wypłaty odszkodowania pasażerom, jeżeli nie zachowała wymaganych środków ostrożności. Każdy tego typu incydent jest oceniany indywidualnie.

Kolizja samolotu z ptakiem jest oczywiście wydarzeniem nadzwyczajnym, na który przewoźnik nie ma wpływu. Zazwyczaj wystąpienie sytuacji losowej zwalnia przewoźnika z obowiązku wypłaty pasażerom odszkodowania za opóźnienie czy odwołanie lotu. Europejski Trybunał Sprawiedliwości po raz kolejny stanął w obronie praw konsumentów zaznaczając, że pasażerowie, których loty mogą w wyniku takiej sytuacji zostać opóźnione o wiele godzin, powinni mieć pewność, że linia lotnicza dokłada wszelkich starań, by tego uniknąć.

W momencie, gdy przewoźnik nie zrobił wszystkiego, by ograniczyć wpływ zderzeń z ptakami na opóźnienie lotu, jest zobligowany do wypłacenia poszkodowanemu pasażerowi odszkodowania w wysokości nawet do 600 euro. W razie wątpliwości, czy lot się kwalifikuje do wypłaty rekompensaty, należy skontaktować się z AirHelp. Firma pomoże zweryfikować zasadność ubiegania się o odszkodowanie, jak również złożyć wniosek.

Natalia Gębska, Country Manager AirHelp

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: