eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Sprzedaż bezpośrednia: nie daj się nabrać na sztuczki akwizytorów

Sprzedaż bezpośrednia: nie daj się nabrać na sztuczki akwizytorów

2015-10-17 00:16

Przeczytaj także: Sprzedaż bezpośrednia: prawa i obowiązki stron


Utrudnianie odstąpienia od umowy


Przykładem działań utrudniających konsumentom skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy jest zastrzeganie kar za rezygnację z zakupu towaru. Tymczasem zgodnie z przepisami, za odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy nie można pobierać żadnych opłat. Niezgodne z prawem jest także zastrzeganie, że zwracany towar powinien być osobiście dostarczony do siedziby przedsiębiorcy, ponieważ konsument ma prawo sam wybrać sposób zwrotu towaru przedsiębiorcy (np. pocztą, kurierem, osobiście).

Urząd kwestionował także praktyki polegające na niewręczaniu konsumentom obowiązkowego formularza odstąpienia od umowy oraz informowanie o możliwości rezygnacji z zakupu bardzo małą, trudną do odczytania czcionką. W związku z tym klienci mogli nie dowiedzieć się o przysługujących im prawach.

Konsumencie, pamiętaj:
  • Jeśli otrzymujesz zaproszenie na spotkanie, ustal, czy będą na nim oferowane towary lub usługi. Można o to zapytać dzwoniącą do nas osobę albo skontaktować się z instytucją kierującą do nas zaproszenie pisemne. Ukrywanie handlowego celu takich zaproszeń to jedna z nieuczciwych praktyk, na które skarżą się konsumenci.
  • Nie podejmuj decyzji pod wpływem impulsu. Większe jest wtedy ryzyko dokonania nieracjonalnych wyborów co do warunków, na jakich zostaje zawarta umowa.
  • Poczekaj z zakupem, daj sobie więcej czasu na zastanowienie. Zanim skorzystasz z oferty skonsultuj się z rodziną lub kimś bliskim.
  • Ostateczną decyzję podejmij po sprawdzeniu towaru i porównaniu cen np. w Internecie lub w sklepie, pamiętaj: jeżeli towar jest dostępny dziś, będzie dostępny także jutro.
  • Jeżeli rozmyślisz się po nabyciu produktu, masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, wystarczy wysłać oświadczenie pocztą.
  • 800 889 866 – pod tym bezpłatnym numerem telefonu udzielane są porady prawne. Wiele informacji o zakupach od akwizytora można znaleźć w serwisie www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

Sprzedaż bezpośrednia – komentarz Arkadiusza Kamińskiego z UOKiK:
UOKiK realizując badania społeczne z zakresu znajomości praw konsumenckich oraz analizy barier utrudniających konsumentom bezpieczne i satysfakcjonujące uczestnictwo w rynku, monitoruje poziom znajomości praw konsumentów w wielu obszarach. Odnotowany poziom znajomości prawa (deklarowany i rzeczywisty) systematycznie rośnie. Świadczy to o rosnącej świadomości konsumentów na temat przysługujących im praw oraz obowiązków sprzedawców. Największy, bo ponad 30 proc. wzrost deklarowanej znajomości praw konsumenckich odnotowaliśmy w takich obszarach jak: zakupy na wyprzedażach, zakupy w sklepach internetowych, sprzedaż wysyłkowa oraz sprzedaż bezpośrednia. W 2007 roku zapytaliśmy konsumentów, czy znają swoje prawa w sytuacji dokonywania zakupów w sprzedaży bezpośredniej (od akwizytorów) – zaledwie 14 proc. odpowiedziało twierdząco, 73 proc. przyznaje, że nie zna swoich praw w tego rodzaju sytuacjach, natomiast 13 proc. trudno powiedzieć. W kolejnej edycji tego badania (2009 rok) ponownie zapytaliśmy konsumentów o kwestie sprzedaży bezpośredniej. Tym razem 18 proc. konsumentów deklaruje znajomość prawa w tym obszarze, 75 proc. nie zna swoich praw a 8 proc. trudno powiedzieć. W 2013 roku zauważyliśmy najwyższy wzrost wiedzy w tym zakresie. Aż 50 proc. badanych konsumentów deklaruje znajomość przysługujących im praw w sytuacjach sprzedaży bezpośredniej, 44 proc nie zna swoich praw, a 6 proc. trudno powiedzieć. Badania zrealizowane przez UOKiK pokazują (generalnie), że zazwyczaj reklamacje składane przez konsumentów rozstrzygane są zgodnie z ich oczekiwaniami. Jakkolwiek cieszy fakt, że większość składanych reklamacji jest rozpatrywana zgodnie z oczekiwaniami klientów, to nadal odnotowujemy sytuacje, w których konsumenci po stwierdzeniu wady towaru nie decydują się dochodzić swoich praw, oceniając swoje szanse powodzenia na niskie.

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: