eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Akwizytorzy: poznaj podstawowe prawa konsumenta

Akwizytorzy: poznaj podstawowe prawa konsumenta

2014-06-05 11:10

Akwizytorzy: poznaj podstawowe prawa konsumenta

Kupujesz od akwizytora, jesteś chroniony © olly - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Konsumenci narzekają na praktyki stosowane przez akwizytorów. Potwierdzeniem tego mogą być statystyki Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, z których wynika, że od minionego roku wydano aż 42 decyzje dotyczące niezgodnych z prawem praktyk, które pojawiły się na tym rynku, a obecnie prowadzonych jest kolejne 56 postępowań. Co zrobić, aby nie dać się oszukać nieuczciwym sprzedawcom? Najlepiej znać swoje prawa.

Przeczytaj także: Sprzedaż bezpośrednia: prawa konsumentów

Zaproszenie na pokaz kulinarny, „refundowane” badania, telefon o wygraniu nagrody – w wielu przypadkach okazują się pokazem, podczas którego odbywa się sprzedaż kosztownych produktów. Niestety bardzo często uczestnicy takiego spotkania nie są świadomi jego stricte handlowego charakteru.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stale napływają skargi od osób kupujących towary poza lokalem przedsiębiorcy. W wielu przypadkach dają podstawę do podjęcia działań i wyeliminowania nieprawidłowości: od 2013 roku Urząd wydał 42 decyzje dotyczące niezgodnych z prawem praktyk na tym rynku i prowadzi obecnie 56 postępowań. Dziś razem z 22 instytucjami wspólnie przypominamy o następujących zasadach:

Kupujesz od akwizytora, jesteś chroniony

Jeżeli kupujesz towary poza lokalem przedsiębiorcy, czyli np. w domu, na pokazie, prezentacji, możesz zrezygnować w ciągu 10 dni od momentu zawarcia umowy. Ważne: nie liczy się termin dostarczenia towaru, a data, która widnieje na umowie. Przed transakcją sprzedawca musi poinformować o takim prawie i wręczyć formularz odstąpienia od umowy. Konsument dostarcza towar na własny koszt. Może to zrobić osobiście, nadać towar kurierem, czy wysłać paczkę – zawsze za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. formularz można także sporządzić samodzielnie, np.:

fot. mat. prasowe

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa

Jeżeli kupujesz towary poza lokalem przedsiębiorcy, czyli np. w domu, na pokazie, prezentacji, możesz zrezygnować w ciągu 10 dni od momentu zawarcia umowy.


Sprawdź, gdzie jesteś

Bądź ostrożny i zawsze pytaj sprzedawcę, czy miejsce, w którym jesteś, to jego siedziba lub oddział. Niektórzy sprzedawcy często celowo zmieniają swoje siedziby, rejestrują jako oddział innej w nowym miejscu. Chcą przez to ominąć przepisy pozwalające na odstąpienie od umowy w ciągu 10 dni.

Praktyczna rada: Jeżeli nie wiesz, czy prezentacja odbywa się w lokalu, poproś o przybicie pieczątki na pustej kartce – adres porównaj z tym, który jest zawarty w umowie, którą zamierzasz zawrzeć. Nie ufaj całkowicie zapewnieniom sprzedawcy – samodzielnie poszukaj w umowie informacji o tym, czy masz prawo odstąpienia od umowy. Jeżeli sprzedawca unika odpowiedzi na pytanie, namawia do podpisania kontraktu bez czytania – nie ulegaj presji. Obowiązuje to, co jest napisane w umowie, a nie zapewnienia sprzedawcy.

Zapytaj o sprzedaż

Jeśli nie chcesz uczestniczyć w pokazach połączonych ze sprzedażą - już podczas rozmowy telefonicznej, ustal jaki charakter ma spotkanie. Ukrywanie handlowego celu takich zaproszeń to jedna z nieuczciwych praktyk na którą skarżą się konsumenci. Uważaj na pokazy sprawiające wrażenie refundowanych badań medycznych: w rzeczywistości są to działania marketingowe mające przekonać do właściwości oferowanych produktów paramedycznych. Zawsze poproś o potwierdzenie kwalifikacji eksperta i właściwości sprzedawanych towarów.

Poproś o dowód osobisty

Akwizytor, sprzedawca na pokazie przed zawarciem umowy muszą pokazać konsumentom dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dowód osobisty. Odmowa powinna wzbudzić podejrzenia klienta.

Szukaj pomocy

Jeżeli nie wiesz, jakie masz prawa lub jak odstąpić od umowy - nie czekaj – skorzystaj z bezpłatnej pomocy: infolinia 800 007 707, rzecznicy konsumentów, Inspekcja Handlowa, Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

Informacji o swoich prawach szukaj na stronach internetowych uczestników projektu:
  • Gdy doszło do oszustwa - Prokuratura Generalna
  • Zawierasz umowę z operatorem telekomunikacyjnym? Ufaj, ale sprawdzaj! - Urząd Komunikacji Elektronicznej
  • Magia zaproszenia: „refundowane” badania medyczne? Pokaz kulinarny? Uwaga, sprzedaż - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
  • Akwizytor proponuje zmianę sprzedawcy prądu? Poznaj swoje prawa - Urząd Regulacji Energetyki
  • Pokazy i prezentacje – oszustwa, których nie można udowodnić- Federacja Konsumentów
  • Wademekum rozsądnego kupowania - Stowarzyszenie Konsumentów Polskich

W akcji biorą także udział: Rzecznik Praw Obywatelskich, Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Warszawa, Wrocław.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: