Czy dojazd do pracy stanowi każdorazowo czas pracy?
2015-10-14 00:33
![Czy dojazd do pracy stanowi każdorazowo czas pracy? [© thodonal - Fotolia.com] Czy dojazd do pracy stanowi każdorazowo czas pracy?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/dojazd-do-pracy/Czy-dojazd-do-pracy-stanowi-kazdorazowo-czas-pracy-164625-200x133crop.jpg)
Czy dojazd do pracy stanowi każdorazowo czas pracy? © thodonal - Fotolia.com
Przeczytaj także: Gdzie chce pracować pokolenie Z?
W przedmiotowym orzeczeniu, przyjętym do rozpoznania na skutek pytania prejudycjalnego złożonego przez sąd hiszpański, Trybunał uznał, że czasem pracy jest czas dojazdu pracownika do miejsca świadczenia pracy wskazanego przez pracodawcę, w sytuacji, w której ci pracownicy nie mają stałego, a nawet zwykłego miejsca pracy. Dojazd pracowników firmy Tyco - zdaniem Trybunału - spełnia przesłanki czasu pracy określone w art. 2 pkt 1 dyrektywy 2003/88/WE z dnia 22 czerwca 2000 roku dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy, tj. w takiej sytuacji pracownicy realizują swoje obowiązki, pozostają do dyspozycji pracodawcy oraz wykonują powierzoną im pracę. Należy zauważyć, iż wskazana konstatacja Trybunału odnosiła się nie do fizycznych pracowników ochrony, a do pracowników-techników, wykonujących wyłącznie prace instalacyjno-programistyczne przy systemach alarmowych.Wśród komentatorów tego rozstrzygnięcia podnoszone są postulaty, zgodnie z którymi Trybunał ustanowił w ten sposób „nowe zasady”, które mogą zmienić dotychczasowy sposób naliczania czasu pracy wobec szerokiego grona pracowników, których czynności nieodłącznie wiążą się z dojazdem do wskazanego przez pracodawcę klienta, np. handlowców, elektryków, kominiarzy, monterów itd.
Należy jednak stanowczo wskazać, iż tak zdecydowane stanowisko zostało przyjęte przez Trybunał w szczególnych okolicznościach faktycznych, w których firma ochroniarska Tyco prowadziła działalność gospodarczą. W uzasadnieniu wyroku Trybunał zestawił bowiem obecny format działalności tego przedsiębiorstwa w świetle realizacji przesłanek z powołanego art. 2 pkt 1 dyrektywy 2003/88/WE do poprzedniego modelu polityki zatrudnienia.
fot. thodonal - Fotolia.com
Czy dojazd do pracy stanowi każdorazowo czas pracy?
Trybunał uznał, że czasem pracy jest czas dojazdu pracownika do miejsca świadczenia pracy wskazanego przez pracodawcę, w sytuacji, w której ci pracownicy nie mają stałego, a nawet zwykłego miejsca pracy.
Wobec powyższego tworzenie z ww. tezy normy o charakterze ogólnym, która miałaby znajdować proste przełożenie wobec „normalnych” pracowników, mających stałe lub zwykłe miejsce pracy, jest nieuprawnione i stanowiłoby nieuzasadnioną nadinterpretację ww. wyroku.
Dla prawidłowego określenia, czy rzeczywiście model polityki zatrudnienia w danym przedsiębiorstwie spełnia kryteria zawarte w tezie omawianego orzeczenia, wymagane zatem będzie każdorazowe zbadanie konkretnych okoliczności faktycznych i ich zestawienia z historycznym modelem działalności danej firmy w świetle realizacji przesłanek zawartych w art. 2 pkt 1 dyrektywy 2003/88/WE.

oprac. : Mateusz Kierok / Jedynak Rogowska Kancelaria Prawna
Przeczytaj także
-
Nie lubię poniedziałku, czyli Polacy za skróceniem czasu pracy
-
7 trendów na rynku pracy na 2023 rok
-
Wyjazdy służbowe - jakie obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa?
-
Pracownicy wierzą w produktywność pracy hybrydowej, pracodawcy niekoniecznie
-
Czy Polacy pracują za dużo? Aż 64% uważa, że tak
-
Prawo pracy - rewolucyjne zmiany od 1 sierpnia 2022 r.
-
Skrócony czas pracy: tydzień chcemy okroić do 4 dni
-
PIE: czy Polacy są gotowi na zmiany w konsumpcji?
-
Połowa pracowników w Polsce ocenia swoje miejsce pracy jako "świetne"
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)